אחת ולתמיד: מה עדיף - סופגניה או לביבה? מפתיע

מה עדיף: סופגניה או לביבה מטוגנת? מסתבר שאתם יכולים להפוך את הלביבה שלכם, לארוחת ערב מזינה ובריאה. איך תוכלו לעשות זאת בקלות, ומה עליכם לעשות? כתבה מפתיעה

לביבה או סופגניה?
לביבה או סופגניה? | צילום: פוטוליה

כמה קלוריות מכילה הלביבה, איך אפשר להפוך אותה לבריאה, ומה הכי מומלץ להכניס לתוכה? חקרנו לעומקה של הלביבה והגענו למסקנות מפתיעות, ומעודדות. אפשר להכין לביבה טעימה שהיא גם מזינה.

 

 

1. הקלאסית - כמה קלוריות?

הלביבה הקלאסית בהגדרתה היא מאכל מטוגן מירקות, המכילה תפוחי אדמה מרוסקים, המטוגן בשמן עמוק. ניתן למצוא את הלביבות במגוון גירסאות של ירקות, ויש אפילו מתוקות. בחג החנוכה אנחנו מוצאים בעיקר את הלביבות הקלאסיות, אך עם השנים נכנסו את התפריט שלנו גם לביבות הבטטה, הגזר, חציל וקישוא. בלביבה הקלאסית, כ-70-80 קלוריות.

 

2. הלביבה הבריאה האפויה - פחות משמינה

הלביבה האפויה, היא הגירסה הבריאה והעדיפה בגזרת הלביבות, ניתן להכין אותה בדיוק באותו האופן, עדיף עם מגוון רחב של ירקות, ובמקום לזרוק אותה לסיר שמן רותח, אפו אותה בחום גבוה. כך תורידו לעצמיכם בכיף לפחות 50 קלוריות מכל לביבה.

 

3. מה עדיף, סופגניה או לביבה?

אתם יודעים את התשובה נכון? בעיקרון, הלביבה היא הרע במיעוטו אל מול הסופגניה, אבל אם מדובר בלביבה מטוגנת, הרי ש-2-3 לביבות עשויות להגיע לאותה רמת קלוריות כבסופגניה שמנמנה גדולה. וכן, בסופגניה יש גם סוכר, ושמרים - ובלביבה ירק. אבל אל תטעו, כשהן נזרקות לשמן עמוק - זה מסתכם בכמעט אותה צרה, לכן - אכלו מעט ממה שטעים לכם רק פעם בשנה.

 

4. מורידים את הקלוריות מהלביבות

רוצים לשמח את האורחים שלכם ולא להשמין אותם כהוגן בחג החנוכה? אם החלטתם לטגן את הלביבות - אל תשהו אותם לאורך זמן בתוך השמן, חכו עד שהשמן ירתח, אחרת הוא נשאר בתוך הלביבה, ואם ממש אכפת לכם מהם - אפו אותם, והגישו אותם עם ירקות טריים. כך תשיגו לכם ולהם מינרלים וויטמינים.

 

סופגניות
סופגניות | צילום: עומר שלו

5. ארוחת ערב לספורטאים

בלי קשר לחנוכה, הלביבה האפויה, יכולה להחליף ארוחת ערב בריאה לאנשים העוסקים בספורט. מפתיע נכון? הכניסו לתוכה גזר, תרד, קישוא, תפוח אדמה וירקות ירוקים, ביצים וקוואקר - וקיבלתם ארוחה מזינה שמכילה מכל אבות המזון. חלבונים, פחמימות, וויטמינים.


6. אילו שמנים עדיפים לטיגון הלביבה?

שמן תירס הוא או שמן קנולה, הם עדיפים לטיגון בגלל חומצות השומן שלהם, המאפשר טמפרטורת טיגון גבוהה וממושכת לפני שמתרחשים תהליכי החמצון הפוגעים בתכונות השמן. לעומת זאת, שמן סויה ממש לא מומלץ לטיגון, בגלל התכולה הגבוהה יחסית של חומצות שומן רב בלתי-רוויות בו שחשופה לחמצון מהיר. אל תמחזרו את השמן לטיגונים חוזרים. השתמשו פעם אחת, והחליפו.


7. האם יש שמן משמין פחות לטיגון הלביבה?

אין הבדל בערך הקלורי בין השמנים השונים. כל גרם שומן מספק 9 קלוריות (לשם השוואה= 1 גרם חלבון מספק 5 קלוריות, 1 גרם פחמימה מספקת 4 קלוריות). כף המכילה 15 גרם שמן מספקת כ 140 קלוריות.

 

8. אילו ירקות הכי כדאי לחתוך לתוך הלביבה?

הרבו בירוקים כמו כוסברה, פטרוזיליה, ותרד. כתומים כמו גזר, בטטה ודלעת, ואל תשכחו את הקישוא והכרובית. אלו יספקו לגופכם את הכמות הגבוהה ביותר של הויטמינים והמינרלים.

 

9. איך אפשר להעשיר את הלביבה?

רוצים את הלביבות שלכם בריאות למתקדמים? הכניסו לתוכן עדשי מש, עדשים שחורות, ירוקות או כתומות שיספקו לגופכם חלבונים, חומוס או שעועית. אל תשכחו להשרות אותם לפני. זאת אומנם הרבה עבודה, אבל כך תהפכו את הלביבה שלכם להרבה יותר מזינה.

 

10. איך הופכים את הלביבה לטבעונית?

השתמשו בטחינה גולמית במקום ביצים, הוסיפו ירקות, השתמשו בקטניות, והכניסו לתוכה ממזונות העל כמו זרעי צ'יה.