מצנון ועד אבטיח: האדומים שיעשו פלאים לגוף שלכם

אכילת תות שדה תאט את ההזדקנות, אבטיח יגן מפני השמש, עגבניות לשמירה על הלב והריאות, וצנונים למיניהם יגנו עליכם מסרטן - קבלו את סגולותיהם של האדומים

צנונים מגנים מפני סרטן
צנונים מגנים מפני סרטן | צילום: אינסטגרם

אנחנו צריכים לאכול פירות וירקות מכל הצבעים כדי לשמור על הבריאות שלנו, אך מעבר לכך שהצבע האדום מסמל תשוקה, הוספת צבע אדום לארוחה, מעוררת בנו תאבון וחשק לאכילה. בנוסף, לפירות ולירקות האדומים שפע של אנטיאוקסידנטים התורמים לבריאותנו. זה מה שיקרה לגוף לשלכם אם תוסיפו אותם בקביעות לתפריט שלכם.

 

תות שדה - להאטת הזדקנות

 

התות שדה מכיל אנתוציאנינים - פיגמנטים ממשפחת הפלבנואידים אשר מהווים נוגדי חמצון. לנוגדי החמצון יכולת להילחם בחומרים מזיקים אשר קרויים רדיקלים חופשיים, על מנת לאמוד את היכולת נוגדת החמצון של מזונות שונים פותחה שיטה אשר בודקת יכולת זו ומבוטאת בערכים של ORAC ((Oxygen radical absorbance capacity
להאטת תהליכי הזדקנות בגוף ובמוח מומלץ לצרוך 3500 יחידות של ORAC, לתות שדה ערך ORAC של 1540 יחידות ל 100 גר' כך ששילובו בתפריט מסייע להגיע להמלצה בצריכת נוגדי החמצון.

 

יתרונות בולטים: בעל סגולות נוגדות דלקת, מכיל חומצה אלאגית אשר נלחמת בסרטן, כוס תות שדה תכיל 100% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C, התות הנו סמל לאהבה בשל צורתו וצבעו, במסורת הצרפתית נחשב התות למעורר חשק מיני ולזוגות שרק נשאו הגישו מרק אדום של תות.

טיפ תות: להבהרת כתמים על העור מומלץ לסחוט מיץ מתותים, למרוח על העור באזור הכתם ולהשהות חצי שעה.

 

כיצד לשלב בתפריט? ריכוז הסוכר בתות השדה הינו נמוך ולכן ניתן לצרוך 200 גר' תות שדה כמנת פרי, ניתן לשלבו בתוך יוגורט ו 4 חצאי אגוזי מלך כארוחת ביניים, כחלק מכוס סלט פירות, כשייק בריאות או כמשקה אנרגיה לאורך יום עבודה עמוס.

 

 

פירות יער
פירות יער | צילום: אינסטגרם

עגבנייה - לשמירה על הלב

העגבנייה שייכת למשפחת הקרוטנואידים (פיגמנטים אשר מקנים לירקות והפירות את צבעם) מכילה את הליקופן, הפלבנואידים והחומצות הפנוליות: נוגדי חמצון חזקים אשר מוכחים כמפחיתים משמעותית את הסיכון למחלות סרטן, תורמים לשמירה על בריאות הלב וכלי דם ומגנים על הריאות מפני נזקי זיהום האוויר ע"י הורדת העקה החמצונית.

 

יתרונות בולטים: עגבניות ומוצריהן הן המקור העיקרי לליקופן בתפריט, תכולת הליקופן בעגבניות כהות גבוהה מזו שבעגבניות חיוורות או ירוקות. בישול העגבניה מעלה את זמינות הליקופן ואת שיעור הספיגה ולכן אפשר ומומלץ לצרוך עגבניות מבושלות. הליקופן מסיס בשומן ולכן עדיף לאכול עגבניות טריות או מבושלות עם מעט שמן זית.


כיצד לשלב בתפריט? עגבניה אחת ביום היא מומלצת מאוד. שלבו בתוך הסנדוויץ, כחלק מסלט הירקות בארוחת ערב, לחתוך לקוביות ולשלב בתבשילי דגנים כמו קוסקוס וקינואה או פשוט לחצות לחצי, לפזר מעט מלח גס ולהנות.

 

עגבניות
עגבניות | צילום: אינסטגרם

אבטיח - למניעת סרטן הערמונית ולטיפול באפטות

כמו העגבניה, האבטיח מכיל את נוגד החמצון ליקופן, מפחית את הסיכון לסרטן הערמונית בקרב גברים, שומר על בריאות העיניים ומגן על העור מפני קרינת השמש.

 

יתרונות בולטים: עשיר מאוד בנוזלים ומומלץ לשתייה במצב של התייבשות, בעל תכונות משתנות ומומלץ במקרים של יתר לחץ דם ובעיות בתפקודי כליה ומומלץ במקרים של עצירות, החלק הלבן באבטיח עשוי לסייע בטיפול באפטות בפה, ע"י יבוש שלו בתנור והפיכתו לאבקה. האבטיח מכיל בעיקר מים, 100 גר' אבטיח יכילו 91 גר' מים.

 

כיצד לשלב בתפריט? מומלץ כקינוח לאחר הארוחה, כך גם מקבלים טעם מתוק וגם נוזלים. ניתן לשלב מנת אבטיח ( 200 גר') כנשנוש ביניים יחד עם חלבון כדוגמת גבינה בולגרית או מנת שומן כדוגמת חופן שקדים או אגוזים.

 

הגיעה עונת האבטיח!
הגיעה עונת האבטיח! | צילום: אינסטגם

צנון וצנונית - נגד סרטן

הצנונים שייכים למשפחת המצליבים,מסייעים בוויסות מערכת מורכבת של אנזימים בגופנו המגנים מפני סרטן, בפרט סרטן הריאות,הקיבה והמעי הגס.

יתרונות בולטים: מכיוון שהצנון והצנונית מכילים שילוב של חומרים נוגדי חמצון ונוגדי סרטן, טובים השניים מן האחד כדאי לשלב את צריכתם יחד. ב-100 גר' צנון וצנונית יש 95 גר' מים.


כיצד לשלב בתפריט?
השילוב המושלם יהיה סלט מרענן עם ירקות שורש כדוגמת קולרבי, סלק וגזר או להשרות עם לימון ולשלב עם כריך או לצד ארוחה חמה.

 

צנון
צנון | צילום: אינסטגרם

פלפל אדום - לחיזוק מערכת החיסון

הפלפל מכיל קרטנואידים מסוג קפסנטין וקפסורובין הפועלים כנוגדי חמצון, מכיל מעל 20 סוגים של קרוטנואידים, הבטא קרוטן תורם לדיכוי התפתחות תאי סרטן ומשמש כמקור עיקרי לויטמין A אשר חיוני לראייה, תפקוד מערכת החיסון, גדילה תקינה והגנה על תאי האפיתל אשר מצפים אברים שונים.

יתרונות בולטים: הפלפל האדום מכיל את נוגד החמצון לוטאין, אחד מנוגדי החמצון העיקריים בעין אשר שומר על בריאותה. פלפל אדום מהווה פצצת ויטמין C והמקור הטוב והזמין ביותר של ויטמין זה מבין כל הפירות והירקות! חצי פלפל ליום מספק את מלוא הכמות המומלצת של ויטמין C. לפלפל אדום ערך ORAC של 730, כמות זו מהווה 20% מהכמות המומלצת ביום.


כיצד לשלב בתפריט?
הפלפל האדום קרנצ'י במרקמו ובעל מתיקות. טעים מספיק לאכול אותו כמו שהוא, או לשלב בסלט, ניתן לחצות "לסירה" ולהכניס מלית טעימה כמו גבינה,טחינה ואבוקדו. מצוין גם בבישול עם ירקות נוספים ובהכנת סלט פלפלים צבעוניים.