המחלה שפגעה בליידי גאגא: מהי פיברומיאלגיה?

הזמרת המפורסמת ליידי גאגא סיפרה לאחרונה כי היא סובלת מפיברומיאלגיה - דאבת שרירים. מה עושים כדי להתמודד עם המחלה, ובמי היא פוגעת?

ליידי גאגא
ליידי גאגא | צילום: אינסטגרם

ליידי גאגא, שרגילה להתרוצץ על במות ולתת שואו בכל מקום, סובלת ממחלה בשם פיברומיאלגיה שגורמת לה לכאבי שרירים - והבוקר הודיעה כי תדחה את סיבוב ההופעות שלה, בן ששת השבועות, שעתיד היה לצאת לדרך ברחבי אירופה בהמשך השבוע הקרוב.

 

"ליידי גאגא סובלת מכאב פיזי גדול, שהשפיע על יכולתה להופיע", נמסר ממארגני סיבוב ההופעות, "היא נמצאת תחת טיפול של מומחים רפואיים שהמליצו לדחות את הסבב".

 

ד"ר עופר כספי, מנהל רפואה אינטגרטיבית בבית החולים בילינסון, מסביר שמדובר בתסמונת, לאו דווקא במחלה. "אנחנו יודעים שבנשים יש שכיחות של פי 6 מגברים, וזה יכול לעבור גנטית", הוא אומר, "אבל שיעור האבחנות המוטעות די גבוה. זה קיים, זה אמיתי, אבל כנראה שמדובר בתופעה שהיא 'overdiagnosed' או מוערכת יתר על המידה.


>> לכתבות נוספות

סופרבול 2017: ההופעה של ליידי גאגא

או לה לה: ליידי גאגא שוב מוכיחה יכולות

ליידי גאגא קפצה מגג האיצטדיון: מה קרה שם?

 

"יש חפיפה ומקבץ בין פיברומיאלגיה למיגרנה, שלפוחית רגיזה, מעי רגיש ועוד תסמונות כאב כרוניות. יש לתסמונת הזו גם מאפיינים אחרים - תשישות כרונית (מחלת היאפים), למשל".

 

עם ליידי גאגא או בלעדיה, אומר ד"ר כספי, שיעור המחלה באוכלוסיה גבוה - בין 2 ל-8 אחוזים. "המחלה לא גורמת לנזק, אבל כן לסבל. אפשר להקל על הסבל, והדבר החשוב ביותר הוא להרגיע. בשונה ממחלות מפרקים דלקתיות, פיברומיאלגיה לא גורמת לנזק למפרקים ואיברים אלא לסבל. יש כאבי שרירים שהם אמיתיים, הפרעות שינה, תשישות וכו'".

 

איך מקלים על הסבל? אבחנה נכונה, קודם כל, והרבה הסברים. למשל, פעילות גופנית - דווקא, ולמרות הכאב. כל פעילות גופנית יכולה לעבוד, יוגה וטאיצ'י מהדברים הרכים שגם מרפים את הנפש. סטרס הוא מרכיב חשוב. אבל זו יכולה להיות גם פעילות אירובית ואנאירובית. בטיפולים התרופתיים, יש תרופות מהקבוצה של נוגדי הכאב שעובדים על המערכת המרכזית, וגם הם יכולים לעזור".