בלי לחץ: ממלחים טיפוליים לפסיפלורה - כל הדרכים להפגת סטרס

על פי נתוני הלמ"ס, 46 אחוזים מהישראלים חווים לחץ נפשי בעבודה, וככל שמפלס הלחץ עולה, כך מתרחב מנעד הפתרונות להרגעה - מחדר טיפול, דרך כדורים ועד לצמחים. תירגעו!

מתח
מתח | צילום: fortolia

יום שלישי השבוע, 9:30 בבוקר, ואנחנו כבר באיחור. לפנינו עשרה מרואיינים בשלושה לוקיישנים, מינוס מקליט שעוד מחפש חניה, מצולם ראשון שעוד תקוע בפקק - בשלב הזה כבר ברור, אם מישהו זקוק לשיטות טבעיות להפגת הסטרס אלה קודם כל הצוות ואני.

אבל מי אנחנו שנתלונן, עיתונות זה בכלל מקצוע לחלשים. לפחות עפ"י נתוני הלמ"ס שהתפרסמו לאחרונה ומציבים בראש רשימת המקצועות הכי מלחיצים בישראל אחיות, מורות, רופאים ועורכי דין. בסך הכל, על פי אותם נתונים, 46% מהישראלים חווים מתח או לחץ נפשי בעבודה. והפתרון הפופולארי? מכדורי שינה והרגעה ללא מרשם ועד כדורים פסיכיאטריים, גם כאן הישראלים שוברים שיאים.


סרט מתח: האם החיים שלכם לחוצים מדי?

חיים בריא: איך להתמודד עם סטרס מקצועי?

מדינה בלחץ: איך מתמודדים עם הסטרס בישראל?

 

אפשרות אחת להפגת הסטרס ללא כדור, נמצאת במכון הזה שבלב מתחם הבורסה שברמת גן. גלעד הראל למשל, איש היי-טק, מגיע לכאן כבר 4 שנים. שעה אחת של ציפה במיכלים האלה על מים בטמפרטורת הגוף בריכוז גבוה של מלחים טיפוליים מסדרת לו את הראש. "שעה אחת בחודש, זה כמו שנת לילה", הוא אומר, "אתה יוצא עם ריסט".

 

אחד הכלים למדידת מתח הוא מכשיר הביו פידבק, שמודד את המופעים הפיסיים של הלחץ הנפשי. אבל ביו פידבק הוא לא רק כלי, אפשר באמצעותו ללמד את הגוף להירגע על ידי פעולה חיצונית כמו נשימה.

טיפול בביו פידבק הוא אחד מהשירותים שמציעה מרפאת שחף שבמרכז הרפואי שיבא כחלק ממגוון שיטות טיפול לא קונבנציונאליות להפגת הסטרס. המרפאה הוקמה במקור כדי לטפל בחולים הסובלים ממחלות כרוניות כמו סרטן, מתוך הבנה שהמתח הנפשי שמלווה מחלות כאלה פועל כגורם מחמיר, אבל אז התברר שלשיטות טבעיות להרגעה, זקוק לא פחות גם הצוות הרפואי כאן.

 

ורוניקה קוטלב למשל, אחות במקצועה, התנסתה כאן לאחרונה בשיטת המיינדפולנס. עם הזמן נפתחה המרפאה לציבור הרחב, וכך הגיעה גם דנה בראון לאותה סדנא כדי לטפל בחרדה שממנה סבלה. אם סטרס בא לידי ביטוי במחשבות שליליות, שיטת מיינדפולנס פועלת כמו חדר כושר למח. שיטת מונרו דוגלת בשילוב בין תנועות פיסיות של מזרן המים שעליו שכוב המטופל לבין צלילים שפועלים ישירות על גלי המח.

משנה לשנה נעשים יותר ויותר מחקרים על לחץ נפשי שמזהים אותו כגורם סיכון שמחמיר את הפגיעות הבריאותית.ואם בכל זאת פיתחתם חיבה לכדורים, גם כאן יש אפשרויות טבעיות. שורש צמח האשווגנדה מווסת את הקורטיזול שמופרש במצבי סטרס ממושכים. ואם לא כדורים, ולריאן, מליסה ופסיפלורה נחשבים למפחיתי חרדה ולחץ ואותם אפשר פשוט לשתות עם התה.