איך יודעים אם התינוק רגיש ללקטוז?

איך אפשר לזהות שהתינוק סובל מרגישות ללקטוז, ואיך נוכל להקל עליו? רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט, מסבירה על התופעה ונותנת טיפים מועילים ועוזרים

תינוק עם בקבוק
תינוק עם בקבוק | צילום: אימג' בנק / Getty Images
הנקה
הנקה | צילום: shutterstock

כשתינוק חדש מצטרף למשפחה, ההזנה הממולצת ביותר עבורו הינה הנקה. לנו כהורים, נראה מאד טבעי שעם הזמן הקטן שלנו יחשף גם למוצרים המכילים חלב פרה, בין אם זה באמצעות הזנה של תחליף חלב (כשילוב עם הנקה או כהזנה בלעדית) או באמצעות צריכת מוצרי חלב, אשר קורים באופן הדרגתי, עת מתחיל התינוק להיחשף למזון מוצק.

 

ואכן, רוב התינוקות ניזונים מתרכובת מזון לתינוקות על בסיס חלב פרה, או מתנסים במזונות כגון גבינות, לבן, מעדן חלב וכד' ללא כל בעיות מיוחדות.

 

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל


תינוק ישן
תינוק ישן

מוצרים אלו, על בסיס חלב, מכילים לקטוז. לקטוז הינה פחמימה המצויה בחלב אם ובתרכובות מזון חלביות לתינוקות, ומכונה סוכר החלב. לקטוז מפורק במעי הדק ונספג אל מחזור הדם, ובכך מספק לגוף אנרגיה. לעיתים, הגוף מתקשה לעכל את הלקטוז, מה שעלול לגרום לבעיות עיכול בקרב תינוקות.

 

מהי רגישות ללקטוז?

במקרים נדירים מאוד ישנו ממש חוסר באנזים לקטאז המפרק את הלקטוז מקרה זה אינו מסכן חיים אך יכול לגרום לחוסר נעימות ניכרת במערכת העיכול.

 

רגישות ללקטוז מאופיינת בחוסר יכולת לעכל לקטוז בצורה מיטבית. העיכול החלקי עלול לגרור תגובה של מערכת העיכול כמו כאבי בטן, גזים, שלשול ועוד. למרות שרגישות זו מתפתחת מגילאי העשרה ומעלה, עם ירידה בכמות האנזים המפרק את הלקטוז, ישנם תינוקות אשר סובלים מתופעה זו.

 

עוד בערוץ הלייפסטייל:

איך אפשר לשמור על הרגלי השינה של התינוק?

עוד שניה החופש נגמר: אירועים לילדים

חדשות אופנה רותחות וסיילים לסופ"ש

 

הנקה
הנקה | צילום: שאטרסטוק

כיצד נוכל לזהות רגישות ללקטוז או לחלבון החלב אצל תינוקות?

תינוקות רבים עשויים לגלות חוסר שקט בשבועות הראשונים לחייהם. מערכות הגוף השונות של התינוק עדינות מאד וזקוקות לזמן כדי להסתגל למזון. לא כל תגובה של בכי ממושך, רוגז וחוסר נוחות מעידה על רגישות ללקטוז. לעיתים התינוק סובל מקוליק מציק, לפעמים המעבר מהנקה לתחליף חלב מקשה על מערכת העיכול. לכן חשוב להתאזר בסבלנות עד שהתינוק יתרגל לתחליף החלב, ולא למהר והחליף את הפורמולה החלבית בצמחית. זכרו שכל כל התינוקות רגזנים ובוכים מעת לעת, וזה לא בהכרח אומר שזה כתוצאה מרגישות לחלבון.

 

תינוק בוכה
תינוק בוכה | צילום: שאטרסטוק

אבל אם חוסר השקט והבכי מלווים בגזים מרובים, בטן נפוחה, שלשול חריף והפרעות בשינה למשך זמן ארוך, יתכן כי התינוק סובל מרגישות לקטוז. במקרים אלו חשוב להתייעץ עם רופא ולעבור אבחון מקצועי. ברגע שהתינוק אכן מאובחן כרגיש ללקטוז, יש להפחית את צריכת מוצרי החלב בתפריטו של הילד.

 

יהיו ילדים שלא יוכלו לצרוך מוצרי חלב בכלל ויהיו כאלה שיוכולו לאכול מעט יוגורט או גבינה. במידה והתינוק ניזון מתמ"ל חלבי, צריך לבדוק עם הרופא האם מומלץ לעבור לתמ"ל מופחת לקטוז או לתמ"ל ללא לקטוז. הורים רבים שואלים אותי, האם לתינוק תהיה אי סבילות ללקטוז אם אני כהורה סובל מכך? אי סבילות ללקטוז (סוכר חלב) מאפיינת בעיקר מבוגרים, אך הורים רבים מודאגים מכך. ילד להורה שסובל מרגישות ללקטוז, לא בהכרח יסבול גם הוא מרגישות ללקטוז, ולכן יש להיות ערניים לגבי התופעות, ואם אם אתם חוששים שלתינוק יש אי סבילות ללקטוז, התייעצו בעניין זה עם הרופא/ה.

 

תינוק
תינוק | צילום: shutterstock

איך תוכלו להקל על התינוק שלכם הסובל מרגישות ללקטוז?

• מגע קרוב וחם תורם להרגעת התינוק. החזיקו את התינוק על הידיים, המגע הקרוב גורם להפרשת הורמונים המסייעים לו להירגע. אל תחששו מפינוק יתר בחודשים הראשונים לחייו של התינוק זהו צורך אמיתי וחיוני שלו.

• עיסוי התינוק באופן הנכון מרגיע את התינוק, מעודד את פעילות מערכת העיכול ויכול בהחלט להביא להקלה לו וגם לכם ההורים. עיסויים נפוצים להקלה על מערכת העיכול של התינוק הם: עיסוי הבטן בתנועות מעגליות או בשיטת שיטת "יד רודפת יד", קיפול ברכי התינוק לכיוון הבטן, ביצוע לחיצות קלות כאשר רגליו מקופלות ולאחר מכן מתיחה של הידיים, והרגליים בעדינות.

• הקפידו על הפסקות במהלך הארוחה. חשוב מאד גם בהנקה וגם בהאכלה מבקבוק להקפיד על 2-3 הפסקות במהלך הארוחה כדי לאפשר לתינוק להוציא אוויר.

 

קטן
קטן | צילום: אימג

• השתדלו לשמור על מרווחים קבועים בין הארוחות של כשעתיים- שלוש, על מנת שלא להעמיס כמויות מזון גדולות מדי על מערכת העיכול.

• הפחיתו מוצרי חלב מתפריטו של הילד, נסו להשאיר כמות קטנה של מוצרי חלב דלי לקטוז כגון יוגורט או גבינות, העזרו בדיאטנית להעשיר את התפריט במוצרים חלופיים עשירים בסידן וויטמין D.

• התייעצו עם גורם רפואי. חשוב שהתינוק יעבור בהקדם אבחון רפואי, על מנת לזהות האם אכן קיימת רגישות, במטרה לתת מענה המתאים לצרכיו התזונתיים. יש לזכור שזוהי תקופה קריטית בהתפתחות התינוק, ולכן חשוב שהמזון שהוא צורך, על כל רכיביו, יתעכל בצורה האופטימאלית, על מנת שלא יסבול מחוסרים תזונתיים לאורך זמן אשר יביאו לעיכובים בגדילה והבתפתחות. במידה והומלץ לילד לא לצרוך מוצרי חלב, מומלץ להתיעץ עם דיאטנית שתתאים תפריט עם מזונות חלופיים עשירים בסידן כגון סרדינים וקטניות. בנוסף יש לדאוג לצריכת ויטמין D בכמות מספקת, אולי אפילו כתוסף למזון.

 

הכותבת היא תזונאית קלינית ומנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק