אלו המאכלים הגרועים ביותר למוח שלכם

יכול להיות שתופתעו: אלו המזונות שעלולים להיות בעייתיים וצריכים להופיע כמה שפחות בצלחת שלכם (או להיעלם לגמרי)

פגישת עסקים

פירות יער צבעוניים, נשנושי אגוזים ואכילת סלמון - כל אלו מאכלים טובים אם המטרה שלכם היא בריאות מוח טובה יותר.

אבל מה עם מזונות שעשויים להעלות את הסיכון שלכם למצב רוח ירוד או בעיות זיכרון, במיוחד ככל שאתם מזדקנים?

אלו 11 המאכלים שעלולים להיות בעייתיים וצריכים להופיע פחות בצלחת שלכם (או להיעלם לגמרי):

מרגרינה וציפויים

מזונות אלה, יחד עם מזונות ארוזים רבים, מכילים שומן טראנס. אתם אולי יודעים ששומני טראנס אינם טובים ללב ולכלי הדם, אך מחקרים מצאו כי הם עשויים גם להרוס את תפקוד המוח. מחקר שפורסם בכתב העת Neurology מצא כי הסיכון גבוה יותר למבוגרים, אצלם החומצה הגבוהה ביותר של חומצה אלאידית (סוג נפוץ של שומן טראנס) בדם היו הסיכוי הגבוה ביותר לפתח דמנציה.

אלכוהול

אף שכוס יין אחת או בירה לא סבירות כי יתעסקו במוחכם, אלכוהול משפיע ישירות על דרכי התקשורת של המוח. ככל שתשתו יותר, כך קשה יותר לעבד מידע חדש או לזכור דברים. אלכוהול עלול גם לגרום לכם להרגיש מבולבלים או מדוכאים.

סודה ומשקאות ממותקים אחרים

אם אתם רוצים לשמור על המוח שלכם חד ככל שאתם מזדקנים, התרחקו ממשקאות סופר-מתוקים. מחקרים מצאו שאנשים ששותים הרבה סודה, תה מתוק ומשקאות ממותקים אחרים נוטים יותר לבעיות בזיכרון. משקאות אלה, בהם יש לעתים קרובות סוג של סוכר הנקרא פרוקטוז, עשויים אף לגרום לחלקים מסוימים במוח להיות קטנים יותר.

עוד ב"בריאות"

במשבר גיל 40? מצאנו את הטריגרים שגורמים לו להופיע

סוף לשמועות: 10 מיתוסים בריאותיים שהתגלו כנכונים

למה רעשי אכילה כל-כך מעצבנים אנשים רבים? מצאנו את התשובה

 

דיאט סודה ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים

אם משקאות קלים רגילים מזיקים לכם, אז אלה ללא סוכר טובים, נכון? לא כל כך מהר - מחקרים מראים שאנשים שלוגמים לפחות סודה אחת ביום יש סיכוי גבוה פי שלושה לפתח שבץ או לפתח דמנציה. מדענים חושבים שממתיקים מלאכותיים עשויים להיות המרכיב הפוגע.

צ'יפס ומנות מטוגנות אחרות

אנשים שאוכלים הרבה מזון מטוגן ומעובד נוטים להחמיר במבחנים שמודדים את כישורי החשיבה שלהם. הסיבה הסבירה: מזון מטוגן ושומני. הנאות האשמה האלו גורמות לדלקת העלולה לפגוע בכלי הדם המספקים דם למוח ולפגוע במוח עצמו.

בקבוק יין
ככל שתשתו יותר - כך קשה יותר לעבד מידע חדש או לזכור דברים | צילום: shutterstock

דונאטס

הפינוקים הטעימים האלה מטוגנים וגם עמוסים בסוכר, שילוב גרוע בכל הנוגע לבריאות המוח. אתם מקבלים דלקת כפולה מתהליך הטיגון העמוק ומעודף הסוכר. מחקרים קישרו רמות גבוהות של סוכר בדם לדמנציה. גרוע מכך, רוב הסופגניות מכילות שומני טראנס, מרכיב נוסף שהמוח שלכם בטוח לא צריך.

לחם לבן ואורז לבן

פחמימות מזוקקות, אפילו כאלה שאינן טעימות במיוחד, עלולות לעלות את רמת הסוכר בדם. לאחר מכן מתרחשת לעיתים קרובות התרסקות שעלולה לגרום לכם להרגיש ערפילות נפשית. מחקרים מראים כי יותר מדי פחמימות מזוקקות עלולות להגביר את הסיכון לחלות באלצהיימר, במיוחד אצל אנשים מסוימים בעלי נטייה גנטית לכך. לכו על לחמים מלאים, אורז חום ופסטה מחיטה מלאה כשאתם אוכלים פחמימות.

בשר אדום

הוא מכיל שומן רווי וזה בדיוק מה שמזיק ללב שלכם, כמו גם למוח שלכם. למעשה, הגבלת בשר אדום היא עיקרון מרכזי בתזונת MIND, תכנית אכילה מבוססת מחקר שמטרתה לשמור על הזיכרון ועל חשיבה חדה. רוצים מקור חלבון טוב יותר למוח? דגים, עופות רזים ושעועית הם אופציות בריאות יותר.

דונאטס
מכיל המון שומן טראנס שהגוף שלכם ממש לא צריך | צילום: shutterstock

חמאה וגבינה מלאה בשומן

טעם שמנת גובה מחיר. מוצרי חלב מלאים בשומן רווי. העוקבים אחר דיאטת MIND נמנעים מחמאה, גבינה ושאר מוצרי חלב עתירי שומן. כשזה מגיע לבריאות המוח, חלב דל שומן הוא בדרך כלל הבחירה הבריאה יותר. אתם יכולים להשיג חלב, יוגורט, גבינת קוטג' ומזונות חלביים אחרים בצורות דלות שומן.

דג חרב וטונה

רוב מומחי הבריאות חובבי דגים גדולים, אך הסוג שהם אוהבים הוא סלמון ואחרים המכילים שומן בריא בשם חומצות שומן אומגה 3. דגי חרב, טונה ודגים גדולים אחרים מאבדים נקודות, מכיוון שהם נוטים להיות עתירי כספית. זהו נוירוטוקסין - כלומר רעיל למוח שלכם - שעשוי להוביל לסיכון גבוה יותר לאובדן זיכרון ולכישורי חשיבה ירודים יותר אצל מבוגרים.

מרינדות וסירופים תעשייתיים

קראו בעיון את המרכיבים שעל התווית. ברבים מהמוצרים הללו יש כמויות גדולות להפתיע של סירופ תירס עתיר פרוקטוז, זה אותם דברים שיש בסודה. זה קשור למגוון בעיות בריאותיות, כולל אובדן זיכרון וירידה בביצועי המוח. נסו לערבב במקום זאת רטבי סלט ביתיים.