כל מה שצריך לדעת על טיפולי פוריות

כ-15% מכלל הזוגות בגיל הפריון נתקלים בקושי בכניסה להיריון. כדי להבין מה האופציות, אספנו את כל מה שצריך לדעת על טיפולי פוריות

זמן צפייה: 01:05

מאת: פרופסור דב פלדברג

התפיסה החברתית הרווחת בארץ היא שילדים זה שמחה. אך המסלול המקובל של זוגיות, חתונה והקמת משפחה עם שלושה ילדים יכול להיות עבור חלק מהזוגות מקור לכאב לב. כ-15% מכלל הזוגות בגיל הפריון נתקלים בקושי בכניסה להיריון, ונמצאים במצב המוגדר כאי פריון. ישנם שני סוגים של אי פריון: אי פריון ראשוני, מצב בו האישה מעולם לא הייתה בהריון ואי פריון משני, מצב שבו אישה הייתה בעבר בהריון, אך מתקשה להרות שוב. עבור זוג המתקשה להיכנס להריון, כל חודש שעובר ללא קליטה מרגיש כמו נצח, אבל על פי ההגדרה הרשמית, פרק הזמן המוגדר לאבחנה של אי פריון הוא 12 חודשים של ניסיונות, ללא השגת הריון. במצב של אי פריון משני האבחנה היא של 6 חודשים של ניסיונות.

לאחר תקופה המוכיחה שאכן מדובר באי פריון, נשלח הזוג לבירור ראשוני. הבירור נפתח בפרופיל הורמונאלי של האישה, המאשר, או שולל ביוץ, וצילום רחם, השולל בעיה מכאנית בחלל הרחם או בחצוצרות. במקביל, עובר הגבר שתי בדיקות זרע כדי לשלול בעיה של פריון הגבר.

לאחר תקופה המוכיחה שאכן מדובר באי פריון, נשלח הזוג לבירור ראשוני
לאחר תקופה המוכיחה שאכן מדובר באי פריון, נשלח הזוג לבירור ראשוני

בשלב הבא, לאחר הבירור, נפגש הזוג עם הרופא המטפל ונקבעת תוכנית טיפול. התפיסה הרווחת בקרב רופאים העוסקים בתחום הפריון, היא שרצוי לסיים תכנית יילודה עד גיל 40. ככל שמתאחר גיל טיפולי ההפריה, כך יורד הסיכוי להשגת הריון.

בנקודה הזו חשוב לציין את חשיבותו של הליווי הרגשי והנפשי. זוגות מתמודדים עם תחושות קשות של תסכול, לצד דאגה, חששות וכל זה כשהשעון מתקתק ומוסיף לחץ. התחושות הקשות הן שילוב של רצון עז שלא מתממש, ציפיות החברה שלא מושגות, חלומות אישיים שלא מושגים ונוסף על כל אלו מתווספת תחושת כישלון, שגויה כמובן, ותחושה של בגידת הגוף. הליווי הפסיכולוגי או האלטרנטיבי הוא הכרחי בהתמודדות לה נדרשים בני הזוג.

ישנם מספר שלבים בטיפולי פוריות:

השבחת זרע והזרעה תוך רחמית: במקרים של בעיות טיפולי פוריות לגבר ואיכויות הזרע ניתן באופן מעבדתי לרכז את התאים המשובחים ביותר, הניידים ביותר והפוריים ביותר במקטע אחד. מקטע זה מוזרק לחלל הרחם של האישה, בזמן הביוץ, אשר נקבע לאחר מעקב של זקיקים ורמות הורמונאליות. לרוב, לאחר מתן תכשירים בכדורים או בזריקות ומידע מדויק על מועד הביוץ תוך רחמית.

השראת ביוץ: טיפול בו המטרה היא להגביר את הסיכוי לביוץ תקין.

במידה ותהליכי השראת הביוץ לא צלחו לאחר מספר חודשי טיפול,
במידה ותהליכי השראת הביוץ לא צלחו לאחר מספר חודשי טיפול,

הפריה חוץ גופית: במידה ותהליכי השראת הביוץ לא צלחו לאחר מספר חודשי טיפול, השלב הבא הינו לעבור לתהליך של הפריה חוץ גופית.

מיקרומניפולציה (ICE): סוג של הפריה חוץ גופית בתהליך בו מזריקים תא זרע בודד ישירות לביצית. טיפול זה מבוצע במחזורי הטיפול הראשונים של אי-פריון על רקע לא ברור.

תרומת ביצית: מיועדת לנשים ששחלותיהן אינן מייצרות ביציות.

אבחון טרום-השרשתי (PGD): אחת הבעיות המרכזיות בתהליכי ההפריה החוץ גופית הינה התקינות הגנטית של העובר. מטרת הטכנולוגיה הזו הינה לאבחן בעיות גנטיות בעובר בזמן הימצאותו בתוך המערכת המעבדתית ולפני החזרתו לחלל הרחם.

אבחון מין הילוד (Sex Selection): אבחון מין הילוד והכוונתו במציאות של מדינת ישראל מתבצע כשזוגות להם 4 ילדים או יותר בני אותו מין, מבקשים ללדת ילוד מהמין הנגדי. האבחון מתבצע בטכנולוגיה של הפריה חוץ גופית ואבחון טרום-השרשתי (PGD) והחזרת העוברים מהמין הרצוי בלבד לחלל הרחם.

פונדקאות: הטיפול מיועד לנשים שמסיבות רפואיות אינן יכולות לשאת הריון בתוך רחמן.

כאשר מתמודדים עם מצבים של אי פריון, חשוב לדעת מהם השלבים בדרך להריון הנכסף, ידע הוא כח והוא מוסיף בטחון בתהליך המורכב הזה. חשוב להכיר ולדעת לקראת מה הולכים, כיצד להתמודד עם השלבים ולהכין כמובן מערך תמיכה משפחתי/חברתי/פסיכולוגי ועוד.

נכתב ע"י פרופסור דב פלדברג, מומחה לפוריות

עוד ברשת בריאות

עכשיו זה מדעי: נשים צריכות שוקולד >> [brightcove_iframe video_id='health-articles-020' autoplay='0' credit='' kid='1_by7ps5x8' duration='51']

אברי גלעד מוטרד מתוחלת החיים המתארכת

שפעת 2017: האם החיסון אכן נכשל?