מהי סדנת צחוק ולמה זה בריא לנו?

עבור אנשים רבים צחוק זה החיים, "אני חי כדי לצחוק, וצוחק כדי לחיות" (~ מילטון ברל). בשנים האחרונות הופך המושג "סדנת צחוק" (המוכר גם כ"יוגה צחוק") לנפוץ ומוכר יותר ויותר בישראל.

צחוק בריא

מסדנה בלתי מוכרת אשר הייתה נחלתם של כמה חלוצים בודדים בפסטיבלים שונים בישראל לפני שנים מספר הפכה סדנת הצחוק לפעילות נפוצה ומוכרת בארץ, כאשר קבוצות במגוון רחב של ערים ויישובים בישראל עוסקות ביוגה צחוק על בסיס קבוע.

מהי בדיוק סדנת צחוק, מהי מטרתה ומדוע היא הופכת פופולארית כל כך בישראל כיום?

הכרה בתועלת המגיעה מצחוק וניסיון להשיגה באופן אקטיבי – סדנת צחוק

העיקרון העומד מאחורי סדנאות צחוק הוא פשוט – לפעולת הצחוק השפעה חיובית מובהקת על בריאות הגוף והנפש שלנו הדבר הוכח באינספור מחקרים ומאמרים, וניתן להבחין בו ללא קושי מיוחד גם בעצמנו – לאחר שאנשים צוחקים במשך זמן מה הם מרגישים נינוחים ורגועים יותר, מצב רוחם מרומם וכו'. סדנאות צחוק נולדו מתוך הכרה בתועלת זו המופקת מכך שאנו צוחקים, ותוך שאיפה להשיג תועלות אלו באופן מסודר ומאורגן (במידת מה...). במסגרת יוגה צחוק נעשה שימוש ב"טריגרים" שונים על מנת לגרום לחברי הקבוצה להתחיל ולצחוק, ולרוב משם הצחוק הופך מתגלגל וחזק יותר ויותר. לאנשים רבים לא כל כך קל להתחיל לצחוק כך סתם, ולכן דורשת סדנה מסוג זה הנחייה מסוימת מאנשים בעלי ניסיון בתחום אשר יודעים כיצד להנחות אנשים אחרים להתחיל לצחוק וכיצד לעשות את הכל בצורה כזו אשר באמת תביא את התועלת המיוחלת לכלל משתתפי הסדנא.

סדנאות הצחוק מתאימות לכולם, בלי הבדל דת, גזע או חוש הומור. כולם בכל גיל, בכל מעמד או מצב אישי מגלים את עצמם תוך כדי תנועה ומשחק. אין משתתף שנותר אדיש בלי שנדבק בצחוקייה המתגלגלת.

מתאימה לסיטואציות רבות - סדנת צחוק לילדים וסדנאות צחוק לימי הולדת וגיבוש

בעבר ניתן היה למצוא כאמור את סדנאות הצחוק בישראל בעיקר בפסטיבלים ובמקומות "ניסויים" כאלו ואחרים (כלומר – מקומות בהם אנשים מתנסים בדברים חדשים ומסקרנים). כיום, סדנאות צחוק הפכו מוכרות ופופולאריות בישראל, והן נערכות גם במסגרות שונות ומגוונות – סדנאות צחוק לימי גיבוש, למשל, או סדנאות צחוק לימי הולדת או כל מאורע משמח אחר, הן להיט פופולארי ביותר בישראל כיום. אנשים רבים בארץ מכירים מישהו שסיפר להם על חוויותיו בסדנת צחוק או אפילו שמעו על הקונספט במעורפל אך לא זכו להשתתף בסדנא כזו, וסקרנותם לנושא גבוהה. לכן ניתן למצוא סדנאות אלו במגוון סיטואציות שונות כאמור – סדנת צחוק למסיבת רווקות, סדנת צחוק לילדים בימי כיף אלו ואחרים ומפגשים של יוגה צחוק על בסיס קבוע בסטודיו זה או אחר בעיר, אליהם מגיעים אנשים רבים על בסיס קבוע, כמו גם סקרנים שונים המגיעים להתנסות בחוויה בפעם הראשונה.

כמובן שבמקרה של סדנת צחוק לילדים מדובר לרוב בסדנאות מוצלחות במיוחד, מלאות בצחוק מתגלגל לאורך זמן רב. אנשים רבים וביניהם מומחים, מטפלים ורופאים מתחומים שונים מעידים כי לדעתם צחוק הוא בריא מאוד עבור כל אחד ואחת בכל שלב בחיים, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים.

בסדנת צחוק משלבים תרגילים ייחודיים, ריקודים קצביים, טכניקות נשימה וצחוק והכי חשוב מצב רוח טוב לכולם, חוש הומור וצחוק מתגלגל שלאט אט ולעיתים גם מהר, מדביקים את כל המשתתפים וכולם ללא יוצא מן הכלל זורמים וצוחקים.