אתם יושבים? 10 עובדות שלא ידעתם על כאבי גב

מה זה כאב גב בכלל; גיל, מתח, עומס, נפשי, הרמתי משהו? מסתבר שלכולם יש כאבי גב. 80% מאוכלוסיית העולם סובלת או תסבול מכאבי גב, אנחנו רואים את זה במחקרים בכל העולם. האם מצב נפשי ירוד יכול לגרום לכאבי גב? עירית סמילנסקי עונה

זמן צפייה: 06:08

טוב, התחלנו קצת קשוח, כל המיתוסים על תחילת האייטם. "בהקשר של כאבי גב כמו כל כאב אחר, אנחנו יודעים שהנפש ולתפיסת הכאב יש השפעה מכערעת על כמה יכאב. במחקרי גב זה מאוד מאוד בולט ואיך זה בכלל יכול להיות?
אם ניכנס לוויקיפדיה ונכתוב כאב אנחנו נראה שכאב הוא חוויה סובייקטיבית. כמו שקשה למדוד אהבה, קשה למדוד כאב והוא מושפע מהמון המון דברים." מספרת עירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה.
"מה שיפה לראות, שלמרות שאנשים שגדלו עם תפיסת כאב חרדתית, בטיפולים לא מסובכים אפשר לתת להם לחוות את הכאב ולהחזיר אותם מהזוועות שהם נמצאים לרק כאב."

ז"א שמשהו אצלנו בראש מגביר את הכאב.

"וגם מחליש, כן. וכשנכנס מטופל מאוד מאוד כאוב לקליניקה, מעבר לסיפור שלו שאנחנו צריכים לשמוע מה קרה לו, הוא מגיע גם עם השק השלם של הנפש הסובלת עם מחשבות קטסטרופליות."

אז בעצם כל הפיזיותרפיסטים צריכים לעבור מלהיות רופאים מסוימים, לקצת פסיכולוגים.

"אני חושבת שלא רק פיזיותרפיסטים, עולם הרפואה כולו צריך שיהיה לו מיומנויות גם בתורת הנפש. אתה מטפל באנשים, לא במוסך. הם מגיעים מכאב לכאב הפיזי גם עם השק הרגשי שלהם ואתה מוכרח לתת על זה את הדעת. לאחרונה פורסם מאמר של גדולי חוקרי הגב והם מצאו 10 מחשבות אופייניות בכל העולם על כאבי גב."

Encoderhd1 132639865886870000
זאת לא רק פיזיותרפיה, זה טיפול בתורת הנפש- עירית סמילנסקי

לפעמים זה פשוט: הרמת משהו, נפילה, אז יש כאב גב.

"כשמגיע כאב גב, הוא מגיע עם שק שלם של חרדות ומחשבות קשות. כשהמטופלים יודעים לזהות את המחשבות הקטסטרופליות שלהם, כבר מגיעה הקלה. פריצת דיסק למשל, כמה שהיא מפחידה, זה רק פריצת דיסק. דווקא אנחנו יודעים שמי שקם מהמיטה למרות הכל, לוקח נגד כאבים וממשיך ללכת, הכאב שלו הרבה יותר קצר והוא חוזר הרבה יותר מהר למעגל התפקוד. ובכלל, רוב פריצות הדיסק שהן מיעוט מכל כאבי הגב, עוברות אחרי 3 חודשים כלא היו."

הרבה אנשים מתאמנים תוך כדי כאב. יש מיתוס אחד שאומר שזה טוב ואפשר להמשיך, ומיתוס אחר שאומר אל תתאמנו בתוך הכאב, זה רק יגביר את הנזק.

"הקשר הראשוני הוא תמיד שאנחנו אומרים כאב שווה נזק. אבל כאב לא שווה נזק. כאב זו מערכת התראה ולפעמים היא לא מכוילת כמו שצריך. בגדול ההמלצה היא לא להתאמן בתוך כאבים, אבל כן למצוא חלופה. למשל אם יש פריצת דיסק גדולה, אז כן מומלץ לעשות הליכה והדבר שהכי לא מומלץ זה להיכנס למיטה ולנוח.

עוד ב"בריאות"

אתם אוכלים יותר מביצה אחת ביום? מסתבר שאתם ממש בסדר גמור

נשים? מסתבר שאתן צריכות לאכול אחרת מגברים

שומרים על הפה: המדריך לשמירה על השיניים ובריאות החניכיים במהלך ההריון

כל זה אם עושים באמת טיפול תוך כדי או את אומרת תוותרו? כואב? תוותרו.

"תמיד אנחנו יכולים לפספס את מקרה הקיצון, אבל ברוב הכאבים הבנה של החשיבה הקטסטרופלית שלך יכולה מאוד להקל עלייך, ואם זה לא עוזר, אז היום פזיותרפיסטים ורופאים מיומנים לזהות את המקום הזה וכבר לתת לך הקלה לצד תרגול, לצד עבודה עם הידיים. אבל הרבה מהחרדה שמגיעה עם הפציעות אפשר לטפל בדרך של דיבור והסברים."

10 עובדות שלא ידעתם על כאבי גב