5 דרכים להקל על סטרס

מתח הוא בדרך כלל חלק בלתי נמנע בחיינו, ובמנות קטנות, זה אפילו מועיל. אבל שינויים קטנים באורח החיים יכולים לשים אותנו על המסלול להפחתת הלחץ

מתח
מתח יכול להיות בעל השפעה כל כך גדולה הן על הנפש ועל הגוף שלנו | צילום: shutterstock

באורח החיים האינטנסיבי של ימינו, זה חשוב יותר מתמיד לפנות את הזמן כדי לדאוג גם לעצמנו. מתח יכול להיות בעל השפעה כל כך גדולה הן על הנפש ועל הגוף שלנו.

בסקר שקיים האיגוד הפסיכולוגי האמריקאי, 75% מהאמריקנים מדווחים שהם חוו לפחות סימפטום אחד של מתח בחודש האחרון. לעתים קרובות הלחצים הללו מובילים אנשים להתנהגויות לא בריאות - החל מלהיות ערים בלילה (42 אחוזים) ועד אכילת יתר או אכילת מזונות לא בריאים (33 אחוזים).

חשוב להכיר את הסימנים המוקדמים של מתח

הרגשת מתח לתקופות זמן ארוכות עלולה לסלול דרך לשורה של בעיות בריאות פיזיות ורגשיות. מסיבה זו, חשוב להכיר את הסימנים המוקדמים של מתח ולטפל בהם באמצעות שינה, פעילות גופנית ותזונה איכותית. רוב האנשים לא מודעים לכך, אבל תזונה נכונה יכולה לעשות בדיוק כמו, אם לא יותר מכל אמבטיית קצף כדי להילחם בהשפעות השליליות של מתח ולחץ.

אולי יעניין אתכם:

כך תשיגו את כל החלבון שאתם צריכים בתזונה צמחונית

אתגר החריף: הכירו את הפלפל הכי חריף בארץ

כיצד מזון מזין ואיכותי יכול ליצור מחלות בגופינו?

"תזונה עשירה במזונות בריאים כמו ירקות עליים ירוקים כהים ומקורות לא שמנים לחלבונים, כגון דגים, יכולה לבנות בסיס איתן עבור גופנו והיא יכולה גם להפחית את מצבי הדלקת והחמצון", אומר מת'יו קוצ'ן PhD, מדען מחקר עיקרי בכיר באבוט. "התרכובות במזונות אלה, בנוסף לדיאטה ביראה, נהדרות עבור המאבק נגד תופעות הלוואי שיש למתח על גופנו."

אז נכון, מתח הוא בדרך כלל חלק בלתי נמנע בחיינו, ובמנות קטנות, זה אפילו מועיל. אבל איך שננהל את הלחץ לאורך הזמן, זהו הפרמטר הקריטי לבריאות שלנו. אז אם אתם מרגישים לחוצים, שימו לב לחמשת הטיפים הבאים. שינויים קטנים יכולים לשים אותנו על המסלול להפחתת הלחץ:

1. הסתכלו על התזונה שלכם

אכלו מזונות עשירים במרכיבים אנטי דלקתיים כגון חומצות שומן בלתי רוויות (כמו סלמון וטונה), נוגדי חמצון, פוליפנולים וקרוטנואידים - כמו שוקולד מריר, ירקות עליים ירוקים, פלפלים בצבעים בהירים ויין. מזונות אלו, המהווים כולם חלק בדיאטה הים התיכונית, נהדרים עבור הפחתת דלקת.

מזונות אלו, המהווים כולם חלק בדיאטה הים התיכונית, נהדרים עבור הפחתת דלקת | צילום: תזונה בריאה

2. אכלו בבית

אכילה בבית בדרך כלל מעלה את הסבירות שנאכל תזונה בריאה יותר, כי יש לנו שליטה על מה שנכנס הביתה ועל המצרכים המרכיבים את הארוחות שלנו. אחת הדרכים לעשות את זה קל יותר לאכול בריא היא להחזיק בבית מאכלים מזינים טריים שיהיו בהישג יד. אחרים יכולים גם להישמר קפואים או מיובשים (אגוזים, פירות ודגנים עשירים בסיבים).

3. בצעו פעילות גופנית

בעוד מתח יכול לפעמים להקשות עלינו להיות פעילים, זה חשוב יותר מתמיד להתעמל כאשר מרגישים לחוצים. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים ומפחיתה את רמות האדרנלין והקורטיזול, ובכך עוזרת להקטין מתח נפשי. אנדורפינים הם הכימיקלים במוח שנותנים למתעמלים את תחושת ה"היי" ומאפשרים לגוף להירגע.

אימון TRX
אנדורפינים הם הכימיקלים במוח שנותנים למתעמלים את תחושת ה''היי'' ומאפשרים לגוף להירגע

4. דאגו לישון מספיק

מחקר שפורסם ב- American Journal of Human Biology מצא כי שינה לא מספקת משנה את הפרשת ההורמונים המקדמים רעב, מה שגורם לנו להרגיש רעבים יותר ולאכול יותר מידי. זוהי אחת הסיבות שאנו עשויים לזלול כאשר אנו מתוחים ולא ישנים טוב. כוונו לשבע עד שמונה שעות שינה בלילה.

5. שתו יותר מים ופחות קפה

מחקרים מראים כי כמות גדולה של קפאין יכולה רק להחמיר את תגובת הלחץ, בעוד שמעט קפה יכול לעזור. החליפו חלק מכוסות הקפה במים, במיוחד בשעות אחר הצהריים והערב על מנת לא לגרום לעירנות יצר ולפגוע בשנת הלילה.

רונית דוייב היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית אנשור פלוס אדוונס

עוד ברשת בריאות