כיצד סלק יכול לעזור לאימון שלכם?

הלהיט התורן של האימון הגופני הוא לא אחר מאשר סלק, שיכול להפחית מהזמן שלוקח לכם לרוץ 5 ק"מ

זמן צפייה: 00:48

מאת: רונית דוייב

לכל מתאמן יש שיגרת טרום אימון משלו. חלקנו בוחרים את רשימת השירים המושלמת, ואחרים מבצעים סדרת מתיחות דינמיות. אולי תופתעו לגלות, אבל מחקרים חדשים מראים שכדאי מאוד להכליל בשגרה זו גם מספר לגימות של מיץ סלק. הירק הסגול זוהר הזה מכיל בתוכו רכיבים מזינים רבים ומקנה יתרונות בריאותיים משמעותיים.

1. סלק עוזר להעביר חמצן לשרירים במהירות רבה יותר
מחקר שפורסם בשנת 2015 מראה שמיץ סלק מפחית את עוצמת עבודת הלב בזמן אימון גופני. הנ"ל מתאפשר הודות לכך שהסלק מהווה מקור מצויין לניטרטים טבעיים, אשר הופכים בגוף לניטרט-אוקסיד, רכיב אשר מרחיב את כלי הדם ומוריד את לחץ הדם, כך מסביר סטיבן הרצלר, PhD, RD, מדען ראשי בחטיבת מוצרי תזונת ספורט של Abbott. כתוצאה מכך, אפשר להתאמן בעוצמה ותידירות גבוהים יותר ולאורך זמן ארוך יותר מבלי להתעייף. ניטרטים (או בעברית "חנקה") הינם סוג של מלח הנמצא באופן טבעי בירקות ובפירות, ויש לו חשיבות בתהליכים שונים המתרחשים בגוף לרבות תפקיד חשוב במערכת ההגנה של הגוף מזיהומים ושמירה על בריאות כלי הדם.

2. סלק יכול לעזור לך ב"ניפוח השריר"
אוהבי סיבולת לב ריאה אינם האתלטים היחידים שצריכים להתחבר עם הסלק. "על ידי הגברת זרימת הדם לשרירים בזמן מאמץ, הניטרטים שבסלק יכולים לעזור לבנות שריר ולהוסיף לשריר את הנפח אותו רבים שואפים להשיג באימונים", אומר הרצלר.

''הניטרטים שבסלק יכולים לעזור לבנות שריר ולהוסיף לשריר את הנפח אותו רבים שואפים להשיג באימונים''
''הניטרטים שבסלק יכולים לעזור לבנות שריר ולהוסיף לשריר את הנפח אותו רבים שואפים להשיג באימונים''

 

3. סלק משפר את יעילות ניצול החמצן שלכם
"הניטרטים שבסלק מקטינים את כמות החמצן הדרושה לביצוע פעילות גופנית", אומר הרצלר. זה מפחית את העומס על מערכת הלב והנשימה, המספקת חמצן לשרירים בעת מאמץ גופני. "תדלוק" הגוף בסלק יכול לעזור להוריד אחוז או שניים מהזמן שלוקח לכם לרוץ 5 ק"מ, כפי שמראה מאמר שפורסם ב - Journal of Applied Physiology.

4. סלק יכול לסייע להגביר את ההתאוששות לאחר אימון
סלק עשיר בפיגמנטים טבעיים הנקראים בטאציאנינים אשר נותנים לסלק את צבעו. לבטאציאנינים יש פעילות עוצמתית כנוגדי חימצון ונוגדי דלקת, כפי שפורסם בסקירת מאמרים בשנת 2015 בעיתון Nutrients. מחקר אחר שפורסם בשנת 2016 ב European Journal of Applied Physiology הראה שסלק עזר להפחית כאבי השרירים ושיפר את ההתאוששות של אתלטים לאחר סדרה אינטנסיבית של תרגילי קפיצות.

''תדלוק'' הגוף בסלק יכול לעזור להוריד אחוז או שניים מהזמן שלוקח לכם לרוץ 5 ק''מ
''תדלוק'' הגוף בסלק יכול לעזור להוריד אחוז או שניים מהזמן שלוקח לכם לרוץ 5 ק''מ

 

מבחינה תזונתית הסלק מאוד עשיר ברכיבי תזונה חשובים, הוא מכיל רמות גבוהות של חומצה פולית וברזל, החשובים למניעת אנמיה, סידן, אשלגן, נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) וסיבים תזונתיים. מכלול התכונות המיטיבות של הסלק מכניס אותו לרשימת "מזונות על" המומלצים לאכילה ועוזרים בשמירה על בריאותנו.

למרות מרקמו הקשה כשהוא לא מבושל, אפשר לאכול את הסלק במגוון צורות, רצועות סלק טרי בסלט, מרק סלק וסלק אפוי בתנור אותו ניתן לשלב כמעט בכל סלט טריא כוקוביות סלק שמלבד ערכיו התזונתיים הוא מוסיף גוון אדום עמוק מוסיף צבע לארוחה.

רונית דוייב היא מנהלת מדעית אבוט, יצרנית אנשור פלוס

>>אושר הוא רעיון מסוכן, אל תרדפו אחריו