"קנאביס רפואי הוא תרופה לכל דבר. אנשים עם פוסט טראומה צורכים אותו בכדי לתפקד"

"המצב כל כך קשה, אני כל היום מחפשת רוגע ונחת - המריחואנה מאוד עוזרת לי" מספרת ניצולת מסיבת האימה ברעים. האם קנאביס באמת מטפל בנפגעי חרדה ומדוע דווקא עכשיו המכירות ירדו למרות שהביקוש עלה?

"חברות שלה נהרגו ובעלה נפצע, עזרנו לה לחדש את המרשם" - מריחואנה בזמן מלחמה
"חברות שלה נהרגו ובעלה נפצע, עזרנו לה לחדש את המרשם" - מריחואנה בזמן מלחמה | צילום: עדן מלכה

בצל המלחמה, שנמשכת כבר 30 יום, סממן נוסף מראה שאנחנו עם בטראומה שמחפש עזרה. רבים ממטופלי הקנאביס הרפואי מסרו שמאז שפרצה המלחמה, הם הכפילו את הצריכה והיו כמה שאף הודו שהם צורכים פי ארבע מבדרך כלל ונאלצו לגשת לשוק השחור. אז האם מריחואנה באמת עוזרת לחרדה?

גם אם אני אצטרך להיכנס לאיזה מינוס קטן אין ברירה - זה מה שאני צריך

ניב הינדי, קיבל רישיון רפואי לפני שלוש שנים לטיפול בכאבי הגב מהם הוא סובל, ומאז שהתחילה הלחימה הוא הכפיל את הצריכה שלו: "זה לגמרי מוריד את הלחץ ועוזר לי לישון יותר טוב בלילה. אין ספק שהמלחמה מכניסה לסטרס והעישון נותן כמה שעות של שקט ורוגע לפני השינה", מספר הינדי.

מה לגבי הפן הכלכלי? זה לא עסק זול.

אני לא יודע איך אני אתמודד עם זה, גם אם צריך להיכנס לאיזה מינוס קטן אני אכנס אבל כרגע זה מה שאני צריך, איך אני אתמודד עם זה בהמשך אני לא יודע.

 

"גם אם אני אצטרך להיכנס למינוס אני אמשיך לעשן"
"גם אם אני אצטרך להיכנס למינוס אני אמשיך לעשן" | צילום: shutterstock

 

"מאז שהתחילה המלחמה, אני וכמה חברים טובים עצרנו את החיים והתרכזנו בלפתוח חמ"ל ולרכז את כל הבעיות של המטופלים", מספר עדן מלכה, הבעלים של קבוצת הקנאביס CannaClub שמונה למעלה מאלף חברים. "אני מכיר הרבה מטופלי PTSD, וזמנים כאלו גורמים להם להשתמש יותר. זה כמו שבן אדם שסובל ממיגרנות יסבול עכשיו מיותר התקפים וייקח מספר גדול יותר של כדורים, אותו הדבר בקנאביס. הכול רגשי והכול יותר, האכילה הרגשית, החרדה, הכול, לא רק הקנאביס".

 

הירתמות יצרני הקנאביס למען תושבי העוטף

מלכה מציין גם את ההירתמות המדהימה של היצרנים: "משהו שקרה במלחמה ולא ציינו אותו כל-כך זו ההירתמות המרגשת והמאחדת של עולם הקנאביס. כמעט כל החברות נרתמו לתת קנאביס חינם לכל המטופלים. בהתחלה זה היה רק לתושבי העוטף, אחר כך גם לתושבי הצפון ובאיזשהו שלב זה הפך לכל המדינה". לדבריו, עבור חלק מהמטופלים, רכישת קנאביס רפואי יכולה להגיע גם לאיזור ה-3,000 ש"ח בחודש. כך שהמכירות אמנם ירדו, אבל זה לא משום שאנשים צורכים פחות: "אני חושב שלא ראיתי שום תחום בישראל שהייתה בו כזו מחווה ללקוחות".

"הרבה מאוד חברות נרתמו לתת קנאביס חינם לכל המטופלים"
"הרבה מאוד חברות נרתמו לתת קנאביס חינם לכל המטופלים" | צילום: עדן מלכה

 

"המצב כל כך קשה, אני כל היום מחפשת רוגע ונחת - המריחואנה מאוד עוזרת לי"

נעמה (שם בדוי) מטופלת בקנאביס כבר מספר שנים. היא ניצלה ממסיבת האימה ברעים והודתה שבחודש האחרון היא הכפילה את הצריכה שלה: "המצב כל כך קשה שאני כל היום מחפשת רוגע ונחת והמריחואנה מאוד עוזרת לי. המצב שלי בלתי אפשרי היום, במיוחד אחרי מה שעברתי וראיתי בעיניים שלי".

היא מספרת על הרגעים בהם היא ובעלה ניסו להימלט: "קמנו מתוך שינה ישר לאזעקות ולא הבנו מה קורה סביבנו. התחלנו ישר לעזור ולפנות אנשים. הגיע שלב ששמענו יריות מרחוק והבנו שאנחנו צריכים גם לדאוג לעצמנו. עצרנו הכול, הלכנו לכיוון האוטו ויצאנו מהשביל אבל ברגע שראינו שאנשים מתחילים לחזור אחורה ושמענו יריות עשינו פרסה. נטשנו את האוטו ורצנו לכיוון הפרדסים. אני רק אומרת תודה לאל שהייתה לנו שם השקיה, לפחות אנחנו שתינו, זה היה רגע של נחת.

"הכרתי בפסטיבל המון אנשים, והרבה מהם צעקו את השם שלי תוך כדי שהם נפלו מאחורי, זה הדבר הכי קשה שיש. כשיצאנו משם זה היה הרגע הכי נורא, ראינו את גודל הזוועה, ראיתי כל-כך הרבה חברים זרוקים על הרצפה. לראות את חבר שלי על הרצפה ולזהות אותו לפי פריט לבוש שלו וקעקועים כי השחיתו את הגופה זה דבר נורא. אלה מראות שרק חיילים רואים, דברים איומים, דברים שלא רואים כל יום ואני מקווה גם שלא יראו".

 

"עזרנו לה לחדש את המרשם, מי שמכיר את המערכת מבין את האתגר"

לפני מתקפת הטרור נעמה משכה את המרשם והוא נשאר באוטו שנשרף. עדן מלכה עזר לה להוציא את המרשם מחדש, פעולה שלכאורה אמורה להיות פשוטה, אבל נתקלה בהרבה מאוד בירוקרטיה. "הבנו שיש הרבה מטופלים שכבר משכו את המרשם שלהם, הקנאביס שלהם הלך מכל מיני סיבות (שרפו להם את הבית, הם פונו) וצריך לארגן להם מרשם חדש מול היחידה הרפואית לקנאביס", מספר מלכה. "מי שמכיר את המערכת יודע שצריך להיות לא פחות מסופרמן כדי לעשות את הדבר הזה ואני ועוד אנשים טובים הצלחנו. אנחנו משתדלים לעזור לכולם".

"עזרנו לה לחדש את המרשם, מי שמכיר את המערכת מבין את האתגר"
"עזרנו לה לחדש את המרשם, מי שמכיר את המערכת מבין את האתגר" | צילום: shutterstock

 

היא מסבירה שמשום שהכפילה את הצריכה בחודש האחרון, המרשם שלה נגמר והיא תיאלץ לרכוש דרך השוק השחור: "לי אישית היחידה לקנאביס רפואי הגדילה את המרשם פעמיים. אני אומרת לך את זה ויש לי צמרמורת כי זה לא דברים שקורים. המדינה באה לקראתי החודש ובאמת היה לי מרשם כפול, הם מבינים את המצב. אבל גם המרשם הכפול הזה נגמר אז עכשיו אני אלך לשוק השחור, אין לי ברירה. וזה לא משהו שאני רגילה אליו, בחוץ יש כל מיני ריסוסים ודברים שאנחנו לא רגילים אליהם. כשאני מעשנת דרך השוק השחור יש לי מיגרנות ברמה מטורפת".

 

כ-20,800 אנשים הסובלים מפוסט טראומה מטופלים בקנאביס בישראל

 

"אנחנו שומעים מהמטופלים שלנו תסכול מאוד גדול", מספרת נרקיס טסלר, סמנכ"ל אסטרטגיה seven, חברה המגדלת קנאביס רפואי. "הצריכה החוקית מוגבלת במרשם והמטופלים לקחו את כל המינון החודשי שלהם וצרכו אותו בשבועיים הראשונים של הלחימה. מה שגרם למצוקה מאוד מאוד משמעותית אצל המטופלים".

מה הסכנות בקנייה דרך השוק השחור?

מוצרים שנמכרים לאנשים עם רישיון נוצרים בפיקוח ועוברים בדיקות של משרד הבריאות. לעומת זאת, בשוק השחור, אשר מאוד חי ותוסס בארץ, אי אפשר לדעת איך טופל הקנאביס, אילו ריסוסים הוא עבר ואיזה תנאים הוא קיבל. בממוצע משלמים עליו פי שניים מאשר על קנאביס רפואי וחוקי.

חשוב לה להבהיר שהשימוש בקנאביס הוא תרופה לכל דבר: "יש סטיגמה נוראית סביב קנאביס, שאנשים רוצים להשתמש בקנאביס בכדי להתמסטל. זו סטיגמה נוראית וקשה וזה פשוט לא נכון. אנשים עם פוסט טראומה ובעיות אחרות צורכים קנאביס בכדי לעבוד במשך היום, לתפקד כהורים ולנהל שגרה. זה עוזר להם להתפקס ולעבור את היום בשגרה מבלי לסבול".

למרות שמחקרים בנושא חרדה ומריחואנה אינם חד משמעים לפי הסיפורים ששמענו נראה שעבור אנשים שרגילים לחומר ואינם מטופלים חדשים, המריחואנה עוזרת במיוחד בימים אלו.

 

תגובת משרד הבריאות:

על מנת לאפשר שמירה על רצף טיפולי ותפקודי בעת המלחמה, פרסם המשרד הנחיות המקלות על צרכני קנביס רפואי. לצד זאת, משרד הבריאות והמועצה הלאומית לפוסט טראומה מזהירים כי שימוש בתרופות יכול לסייע לפעמים לתסמינים שונים, אולם יחד עם זאת, במיוחד בשלב האקוטי, חשוב להיזהר משימוש מיותר בתרופות ללא התייעצות עם רופא, ויש להימנע משימוש באלכוהול או קנביס שעלולים להזיק. מאז תחילת המלחמה פועל משרד הבריאות, ויחידת הקנביס הרפואי בפרט, במטרה שהטיפול בקנביס יונגש למטופלים בדומה ככל האפשר לכל טיפול רפואי או תרופתי (ובהינתן שהגדרת הקנביס היא "סם מסוכן"), כאשר קופות החולים ובתי המרקחת פועלים בנושא הנפקת תרופות ו/או קנאביס בכפוף להנחיות ולהוראות פקע"ר. היק"ר נותן מענה פרטני למאות פניות ובקשות חריגות הן בשגרה והן בימים אלו, כאשר כל הבקשות נבחנות במלוא האחריות והרצינות ובהתייחסות לאמות מידה רפואיות קליניות מקצועיות.