תעשיית המוות: עלייה ב-51% בניסויים בבעלי חיים

ב-2016 חלה עלייה חדה במספר הניסויים בבעלי חיים בישראל ומספרם גדל ב-51% לעומת השנה שקדמה לה. "הלובי של התעשייה בארץ מאוד חזק"

זמן צפייה: 07:54

לפי דו"ח שפרסמה אתמול המועצה לניסויים בבעלי חיים במשרד הבריאות, ב-2016 חלה עלייה חדה במספר הניסויים בבעלי חיים בישראל ומספרם גדל ב-51% לעומת השנה שקדמה לה.

מתברר שב-2016 נערכו בישראל ניסויים ביותר מ-507 אלף בעלי חיים, לעומת כ-335 אלף ב-2015. נתונים אלה אינם כוללים את מערכת הביטחון, שבה נעשים מדי שנה ניסויים בעשרות אלפי בעלי חיים ללא פיקוח חיצוני.

"משנת 2011 אנחנו רואים עליה חדה שהמועצה לניסויים בבעלי חיים מפרסמת מידי שנה. חוץ משנת 2015 ששם לא הייתה עליה, כל השנים אנחנו רואים שהמספרים רק גדלים", מסבירה תמיר לוסקי, מהאגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים. "בישראל יש חוק שהוא יחסית לא רע בכל הקשור לניסויים בבעלי חיים. לפי החוק יש ארגון של המועצה הלאומית לניסויים, תחת משרד הבריאות, שהוא אמור לפקח על החברות שמבצעות ניסויים על בעלי חיים. העניין הוא שהגוף פועל ע"י 23 נציגים שגם הם בעלי אינטרס", הוסיפה.

סיבה נוספת לעליה בניסויים קשורה לעובדה שעל פי החוק המועצה אמורה לייצר רשימת חלופות, המחייבת את כל החוקרים במדינה לפעול לפיה. אך בפועל, המועצה לא אישרה חלופה אחת לעומת ארה"ב ואירופה שמציגות אינספור חלופות. "המטרה שלנו במהלך השנה היא לידע את הציבור ואת בית המחוקקים על המחדל שקורה לבעלי החיים", סיכמה לוסקי.

"אנחנו משתמשים בחיות מעבדה לשני צרכים עיקריים, הראשון הוא לקידום ההבנה הפיזיולוגית של בעלי חיים ושל אנשים, והשני לפיתוח תרופות לטיפולים ולמלחמה נגד מחלות האדם, בגלל זה מותר לפי החוק לעשות שימוש בבעלי חיים", מסבירה פרופ' ג'והן פינברג, יו"ר הפורום הבין - אוניברסיטאי למחקר הביו - רפואי בישראל. "צמצמנו רבות בחיות מעבדה, אנחנו עושים כיום שימוש בסימולציות שמדמות את גוף האדם, אבל עדיין ישנם מקרים שסימולציה לא עושה את העבודה", הוסיפה. צפו בראיון המלא מתוך העולם הבוקר

העולם הבוקר כל הפרקים