שנה באוקטובר: 5 אתרי תיירות בעוטף עזה ששבו לפעילות

ב-7 באוקטובר 2023, אזור עוטף עזה חווה זעזוע קיצוני ועסקי התיירות כמובן שחדלו לפעול מיידית. בשעה שאתרי תיירות רבים עדיין מושבתים כיום, חלקם מנסים להרים את הראש ולחזור לפעילות. בחרנו חמישה מקומות המייצגים את התקווה שמבצבצת בין חורבן לבנייה, בין שכול לתקומה

לה מדווש, קיבוץ בארי
לה מדווש, קיבוץ בארי | צילום: ארז מנור

ארגמן – בית לאנשים ויין, קיבוץ ניר עם

בר היין "ארגמן" נמצא בקיבוץ ניר עם שבעוטף עזה. הוא הוקם ע"י עופר ליברמן, תושב הקיבוץ, מתוך אהבה גדולה ליין ולאנשים טובים ומתוך מטרה מרכזית של חיבור בין אנשים לבין יין ישראלי בוטיקי. בבר נמכרים יינות של חמישה יקבים ישראלים מצפון ועד לדרום, לצד היין אפשר למצוא גם נשנושים של יצרני בוטיק מרחבי הארץ, כולל גבינות של מחלבת בארי.

קיבוץ ניר עם הוא אחד המקומות שניצלו ב7.10, הרבה הודות לתושייתה של רבש"צית הקיבוץ ענבל ליברמן, שהיא במקרה גם בתו של עופר. הקיבוץ פונה לאחר מכן, ונשאר כמעט שומם מתושבים. עופר היה מהראשונים לחזור, בחודש נובמבר, וכמעט מיד גם החליט לפתוח מחדש את הבר. בשלב הראשון זה היה בעיקר עבור החיילים שהיו באזור, לתת להם קצת מקום להפוגה.

לדבריו, הוא היה מודע לכך שייתכן ויהיו ימים בהם אף אחד לא יגיע, ואכן היו ימים כאלה, אבל את ההחלטה לפתוח מחדש כבר בנובמבר, הוא עשה בעיקר בשביל עצמו, כדי שגם לו יהיה לאן ללכת כשעצוב.

עם הזמן שחלף, יותר ויותר אנשים מגיעים בחזרה, וגם מרבית אנשי הקיבוץ חזרו להתגורר בו בחודש אוגוסט.

בר ארגמן ממשיך להציע את מה שהיה לפני תחילת המלחמה, כאשר עופר לא מפסיק להסתובב ברחבי הארץ, ולחפש את המוצרים הכי מתאימים עבור הלקוחות שלו.

שעות פעילות: יום ה': 19:00-00:00, יום ו: 11:00-17:00, שבתות 11:00-17:00.

טלפון: 077-7295770

ווייז: ארגמן Argaman - בית לאנשים ויין

עמוד הפייסבוק של ארגמן - בית לאנשים ויין

ארגמן - בית לאנשים ויין
ארגמן - בית לאנשים ויין | צילום: אבנית סטרולוב
ארגמן - בית לאנשים ויין
ארגמן - בית לאנשים ויין | צילום: עדן ליברמן

 

כתבות נוספות ב-mood:

 

עמנואל קפה, מושב ישע

עגלת הקפה עמנואל קפה תוכננה להיפתח ביום ראשון, 8 באוקטובר.

נעמה שפירא היא חיילת משוחררת בת 23. לדבריה, על אף שרבים מחבריה החליטו לעזוב את האזור לטובת מרכז הארץ לאחר השחרור, לנעמה לא היה שם ספק שהיא רוצה להישאר באזור. וכדי שתהיה לה פרנסה, היא הקימה את עמנואל קפה. המקום הספיק להיפתח להרצה קצרה באוקטובר 23, וכאמור, הפתיחה הרשמית תוכננה להיות ב-8 באוקטובר, מה שכמובן לא קרה.

לאחד דחייה של חצי שנה, נעמה פתחה את העגלה מחדש בחודש מרץ האחרון. מדובר בעגלת קפה עם קפה טוב, ושלל כריכים ומאפים, שמתבססים ברובם על תוצרת מקומית מאזור העוטף. אל תוותרו על כריך ריבת בצל.

בהתחלה עיקר המבקרים היו חיילי מילואים ששהו באזור, וחיפשו נואשות מקום לשתות קפה טוב.

עם הזמן, עוד ועוד תושבים חזרו לבתיהם, וכיום מגיעים למקום מבקרים רבים, ליהנות מפינה פסטורלית, אווירה טובה ואוכל מעולה.

שעות פעילות: ימים א' – ה' 08:00-14:00, ימים א', ב', ד' 18:30-20:30, יום ו' 08:30-15:00

טלפון: 077-7295853

ווייז: עמנואל קפה

עמוד הפייסבוק של עמנואל קפה

עמנואל קפה מושב ישע
עמנואל קפה | צילום: עומר הרפז

 

לה מדווש, קיבוץ בארי

עד לאותה שבת ארורה, מרכז לה מדווש בקיבוץ בארי, אותו הקים ארז מנור, היה שם דבר בכל רחבי הארץ, ורוכבים מכל מקום הגיעו בכדי לרכוש ציוד אופניים, לתיקונים, וכמובן לשכור אופניים ולצאת לטיולים מודרכים בשבילי האזור.

במרכז עוד הספיקו להודיע לעובדים שלא יגיעו, ובכך כנראה הצילו את חייהם. אך רבים מחבריו של ארז נרצחו באותו יום. חמותו של ארז נרצחה ובנו נפצע והצליח להימלט מידי המחבלים, והוא פונה עם משפחתו לים המלח.

על אף הכאב הגדול ארז היה חדור מטרה להחזיר לפעילות את מפעל חייו. במהלך החודשים נובמבר ודצמבר, שרונה מרקט בת"א אירחו את לה מדווש לשני סופי שבוע של מכירת ציוד, עם סיוע של עמותת שינוע חברתי שעזרה להוביל את האופניים והציוד מבארי לת"א. ארז מספר שהיה מרגש לראות את ההירתמות של האנשים, שרבים הגיעו לתמוך ולרכוש.

בסוף חודש ינואר לה מדווש חזרו לקיבוץ בארי. עדיין אין אישורים להחזיר את טיולי האופניים, אז בינתיים מתמקדים בתיקונים ומכירת ציוד, וכן בהפעלת מזנון לה מדווש, שמציע בין השאר את הגבינות של מחלבת בארי הצמודה.

ארז מקווה שעד חודש פברואר, שבו יתקיימו אירועי דרום אדום, ואשר מהווה את שיא עונת תיירות האופניים, כבר יקבלו את האישורים להוציא גם סיורים.

שעות פעילות: ימים שני-חמישי מ-09:00 ועד 17:00

טלפון: 077-7295716

ווייז: לה מדווש

האתר של לה מדווש

לה מדווש, קיבוץ בארי
לה מדווש, קיבוץ בארי | צילום: פוניה

 

תיירות יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי

תיירות יד מרדכי מפעילה סיורים ופעילויות לכל הגילאים. הקיבוץ מציע מגוון פעילויות הכוללות סיורים בבית הדבש המפורסם, בית האוסף "קיבוץ של פעם" , בתים מארחים, דנה גלריה, סיפור הצלת הקיבוץ ב-7.10 נסיעות חווייתיות בטרקטור ועוד.

ב-7.10 כיתת הכוננות של יד מרדכי, בסיוע כוחות מג"ב וימ"מ בפיקודו של ארנון זמורה ז"ל, הצליחו למנוע חדירה של עשרות מחבלי חמאס לקיבוץ תוך עצירתם וחיסולם על הכביש הראשי, מניעת כניסתם לקיבוץ והתקדמותם לכיוון מרכז הארץ. עם סיום הקרבות התפנו אנשי כיתת הכוננות לטפל בפינוי האוכלוסייה מהקיבוץ.

בזכות הגבורה של אנשים אלו לא נפגעו תושבי הקיבוץ בגופם אך במהלך היום ההוא והתקופה שלאחריו - נפגעו מההפגזות מבנים שונים בקיבוץ וביניהם "הבונקר" של מרדכי אנילביץ'.

לאחר אירועי מתקפת ה-7 באוקטובר, היו אתרי התיירות של הקיבוץ סגורים למשך 7 חודשים.

כיום חזרו האתרים לפעול, ובנוסף לאתרי התיירות הקיימים, מגיעות גם קבוצות מבקרים שמבקשות לשמוע על אירועי ה-7 באוקטובר ביד מרדכי. עם זאת, לדברי מרכז התיירות, כמות המבקרים המגיעה כעת נמוכה מאד ביחס לכמויות שהיו מגיעות לפני המלחמה.

טלפון לפרטים: 08-6720485

עלות: המחירים משתנים בהתאם לפעילות. ביקור בבית הדבש בעלות 30 ₪, נסיעה בטרקטור בעלות 25 ש"ח, פעילות הקיבוץ של פעם בעלות 25 ש"ח. ניתן לרכוש גם כרטיסים משולבים.

ווייז: קיבוץ יד מרדכי

אתר תיירות יד מרדכי

תיירות יד מרדכי
תיירות יד מרדכי | צילום: באדיבות תיירות יד מרדכי
תיירות יד מרדכי
תיירות יד מרדכי | צילום: באדיבות תיירות יד מרדכי

 

מבוך מרים, ניר משה

מבוך מרים ממוקם בניר משה. המבוך הוקם ע"י מרים ואלי שדה, בני 73, שאהבו לפתור מבוכים בעיתונים, והחליטו להעתיק את אהבתם אל מבוך ממשי.

הנכד שלהם, איתי סעדון, מפקד טנק בגדוד 52, נהרג בתחילת המלחמה בקרב בצפון עזה, לאחר כמעט 4 חודשים בהם המבוך היה סגור הם פתחו אותו מחדש בסוף ינואר 2024.

מדובר במבוך ענק, המתאים לכל המשפחה, ואף לילדים מגיל 4 ומעלה. המבוך מהווה חוויה לכל החושים, ומורכב מ-17 צמחי תבלין ובושם, ומ-15 עצי פרי, המתפרשים על פני שטח של 4 דונם. במקום ניתן למצוא שבילים וביניהם תחנות של שבעת מינים, ארבעת המינים ועצים מקראיים. כל הצמחייה במקום אורגנית, ובעונה המתאימה ניתן להצטרף גם לפעילויות קטיף עצמי.

בנוסף אפשר להשתתף בסיור מודרך, הכנת שקיות ובשם ועוד. משך הפעילות במקום היא כשעה וחצי.

לרגל חגי תשרי, יתקיימו במבוך פעילויות לחג סוכות, ובתאריכים 20.10 ו-23.10 יתקיימו סיורים לציבור בשעות 11:00, 13:00 ו15:00

ווייז: מבוך מרים, ניר משה

עלות: 32 ש"ח לאדם

פרטים נוספים: בטלפון 077-7295715

אתר מבוך מרים

מבוך מרים
מבוך מרים | צילום: פוניה