13 "כרישי קוקאין" נמצאו בברזיל והחוקרים מודאגים

שרידי קוקאין נמצאו בדמם של כרישים בחופי ריו דה ז'ניירו. עדיין לא ברור כיצד הסם משפיע על ההתנהגות שלהם, אך החוקרים סבורים שמדובר בסכנה לבריאות הציבור

Tiger,shark,head,shot,in,clear,blue,water,with,caribbean

מדענים מצאו שרידי קוקאין בדמם של 13 כרישים מחודדי-אף (Rhizoprionodon) שנמצאו ליד חופי ריו דה ז'ניירו, כך על פי דיווח בכתב העת המדעי Science of the Total Environment.

לכתבות נוספות

קוקאין זוהה בביוב ובנהרות במדינות רבות, כולל בברזיל. ההערכה היא כי הסם זולג לים ישירות מניקוז של מעבדות לא חוקיות בהן מזקקים קוקאין, אך ידוע כי גם חבילות קוקאין שאבדו או נזרקו על ידי סוחרים מוצאות את דרכן אל הים.

החוקרים ביקשו לבדוק אם כרישים עלולים להיחשף לקוקאין. כרישים מחודדי-אף מבלים את כל חייהם סמוך לחופים בברזיל, כך שהחוקרים העריכו כי הם יהיו בין מיני בעלי החיים עם הסבירות הגבוהה ביותר לספוג את הסם, בין אם ישירות ממי הים ובין אם דרך המזון שהם צורכים.

Cocaine Sharks
הסם זולג לים ישירות מניקוז של מעבדות לא חוקיות | צילום: Science of the Total Environment

צוות החוקרים בדק את רקמות השריר והכבד של הכרישים וגילו ריכוזים גבוהים פי 100 ממה שדווח בעבר עבור יצורים ימיים אחרים בהם נמצאו שרידי קוקאין.

עדיין לא ברור כיצד הסם משפיע על הכרישים, אך אחת הדאגות הן שהחומר הנמצא בכבדים של נקבות הכרישים עלול להפריע לייצור ויטלוגנין, חלבון חיוני הדרוש לתאי ביצה. כל הנקבות שנבדקו במחקר היו בהריון, אך ההשלכות של החשיפה לקוקאין על העוברים אינן ידועות.

אולי יעניין אותך גם: מחקר חדש ומטריד: דגים התמכרו למת' בגלל זיהום הסביבה

החוקרים מבקשים לערוך בדיקות נוספות אודות שרידי קוקאין במימי החוף על מנת להבין מהיכן הוא מגיע. הם גם מזהירים שכרישים הם מקור מזון נפוץ בברזיל, ואם הם נגועים בקוקאין הם עלולים להוות סיכון בריאותי לציבור.