"נשים אינן עושות עבודה יצירתית למסך": מכתב הדחייה של דיסני מ-1938

מכתב דחייה ששלחה חברת דיסני למועמדת שניסתה להתקבל למשרה יצירתית בשנת 1938 הפך לוויראלי וחשף את התפיסה המערכתית נגד העסקת נשים ששלטה בתעשיית הבידור באותם שנים

Letter Copy
מכתב הדחייה של וולט דיסני | צילום: George Burg

בשנת 1938 הגישה מארי פורד, אישה צעירה מארקנסו, מועמדות לתפקיד יצירתי בחברת האנימציה של וולט דיסני. לא עבר זמן רב והיא קיבלה בדואר את ההודעה המצערת – המועמדות שלה נדחתה באופן מוחלט, והסיבה מאוד מעצבנת.

לשמחתנו, מארי שמרה את המכתב, שנמצא על ידי ילדיה שנים לאחר מותה. כיום מעניין לבחון את המכתב, לא רק בגלל העיצוב הייחודי שלו, אלא גם משום שהוא חושף את התפיסה המערכתית נגד העסקת נשים בתפקידים מסויימים ששררה באותם שנים בתאגיד הבידור הגדול בעולם.

George Burg
מארי פורד | צילום: George Burg

המכתב, שהודפס במכונת כתיבה על נייר צבעוני המעוטר באיורים של שלגייה ושבעת הגמדים, הבהיר בפירוט מדוע החברה לא מעסיקה נשים בתפקידים יצירתיים.

Letter
מכתב הדחייה של וולט דיסני | צילום: George Burg

"מיס פורד היקרה, מכתבך מהתאריך האחרון התקבל במחלקת דיו וצבע. נשים אינן עושות אף אחד מהתפקידים היצירתיים הנוגעים לציורים העולים למסך, שכן משימה זו מבוצעת כולה על ידי גברים צעירים. מסיבה זו, בנות אינן מתקבלות לבית הספר להכשרה".

זה שדיסני לא העסיקו נשים. באותן שנים חברת דיסני העסיקה בעיקר נשים בתפקידי צביעה ואינקינג (תהליך בו עוברים עם דיו על גבי רישומי העיפרון), אך את התפקידים היצירתיים מילאו גברים בלבד. המכתב שנשלח למארי הבהיר זאת באופן חד משמעי: "העבודה היחידה הפתוחה לנשים מורכבת מהתחקות אחר הדמויות על דפי צלולואיד שקופים עם דיו ולאחר מכן מילוי הצד הנגדי עם צבע. על מנת להגיש מועמדות לתפקידים אלו יש צורך להגיע לסטודיו ולהביא דוגמאות של עבודות דיו או עבודות של צבעי מים".

בנוסף, כותב המכתב הציע לשמור על ציפיות נמוכות שכן "יש מעט משרות פתוחות בהשוואה למספר הבנות שמגישות מועמדות".

אולי יעניין אותך גם: אופס: סבא וסבתא קנו בטעות גיפטקארד בשווי 10,000$ לדיסני+ במקום לדיסנילנד

מאז 1938 דיסני שינתה את הגישה שלה לגבי העסקת נשים. אך למרבה הצער זה לקח לה יותר מדי זמן. האישה הראשונה שביימה סרט של דיסני היא ג'ניפר לי ('לשבור את הקרח') וזה קרה רק בשנת 2015.