למה דווקא שם? הטרמיט המזיק בעולם תוקף בפתח תקווה

בימים האחרונים החל מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני, שנחשב לטרמיט המזיק בעולם, תושבי פתח תקווה הונחו לסגור חלונות, לכבות תאורה בתוך הבתים, ולדווח על כל ממצא שקשור אליהם

זמן צפייה: 03:51

המשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקוה עדכנו אתמול כי בימים האחרונים החל מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני. מדובר במין פולש, שנחשב לטרמיט המזיק בעולם, פוגע בעץ ובמוצריו אך לא בבני אדם.

כתבות נוספות

הכלולות הוא שלב חשוב בהתרבות הטרמיטים, שבמהלכו מתבצע זיווג בין חלק מהטרמיטים ומוקמים קנים חדשים. המעוף מתרחש משקיעת השמש למשך כחצי שעה עד שעה, וניתן לצפות בו החל משעות הערב המוקדמות.

הטרמיט הפורמוסני אינו עוקץ או מעביר מחלות. בישראל הוא זוהה בוודאות בפתח תקוה ומזרחה כולל גבעת השלושה, כפר סירקין, נחלים, נופך, מזור ורינתיה.

מזיקים בעיקר לעץ | צילום: shutterstock

המשרד להגנת הסביבה בנה תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם פלישת הטרמיט, כאשר בשלב הראשון תקצב המשרד 1.7 מיליון שקלים לאיתור ולניטור הטרמיט בעצים באמצעות מערכת חיישנים מיוחדת.

בשלב הבא מתוכנן מבצע הדברה באמצעות פיתיונות מבוססי מעכבי גדילת חרקים. שימוש בתחנות פיתיון מעכבי גדילת חרקים נחשבת לשיטה היחידה שהוכחה כיעילה לקטילת קן שלם של טרמיטי קרקע המכיל פריטים רבים. זוהי שיטה שנחשבת לבטוחה סביבתית עם רעילות נמוכה.

אלון בר בן 58 ממזכרת בתיה, אב לשני ילדים ומתמחה בחרקים שעוסק בתחום במשך 20 שנה הגיע לאולפן "העולם הבוקר ושפך אור על התופעה.

"הטרמיט במקור מדרום מזרח אסיה והוא פלש למעט מאוד בעיקר בדרום ארה"ב ולצערנו גם אצלנו בארץ. הדבר הכי חשוב בנושא הזה זה לדעת שיש לנו את המידע הנכון והמדויק לגבי התפוצה של טרמיט בישראל. נכון להיום אנחנו יודעים שיש את החרק הזה במזרח פתח תקוה ומספר מושבים בקרבת פתח תקוה."

מכת טרמיטים בפתח תקווה
לא בפעם הראשונה בפתח תקוה - תיעוד מ2021

אלון המשיך וסיפר: "אנחנו לא יודעים איך הוא הגיע ולמה דווקא הגיע לפתח תקוה, זה לא קרה בשום מקום בעולם ולכן חשוב מאוד לדעת האם הטרמיט הגיע למקומות אחרים בארץ ולדווח למשרד להגנת הסביבה בדרך של צילום קרוב של החרק / דגימה. בשנה שעברה התקבלו לא פחות מ-1000 פניות."

"אנחנו נמצאים בעיצומו של פרויקט לחסל את הטרמיט, דבר שלא נעשה בשום מקום בעולם. עד היום לא הצליחו למגר אותו באף מדינה אחרת ואנחנו מקווים להיות הראשונים."