בגלל ארגון הימין הקיצוני: ספר על החרמת ספרים הוחרם מספריות בתי הספר

בהחלטה שנויה במחלוקת, הודיעה מועצת בתי הספר של מחוז אינדיאן ריבר בפלורידה כי הספר 'החרימו את הספר הזה' מאת אלן גרץ, יוסר מספריות בתי הספר

Education,learning,concept,with,opening,book,or,textbook,in,old
ספרים | צילום: Shutterstock

הנה דוגמה לאירוניה ספרותית: 'החרימו את הספר הזה', ספרו של אלן גרץ, מביא את סיפורה של איימי אן אולינגר, תלמידת כיתה ד' שמגלה שהספר האהוב עליה הוחרם מהספרייה לאחר שהורה של חבר לכיתה החליט כי הוא בלתי הולם. איימי מחליטה להקים ספרייה חשאית של ספרים אסורים ונכנסת ל"קרב בלתי צפוי על איסור ספקים, צנזורה ולמי יש את הזכות להחליט מה היא וחבריה התלמידים רשאים לקרוא".

אך המציאות, כמו תמיד, עולה על כל דימיון. עלילת הספר הפכה לנבואה שמגשימה את עצמה כאשר ג'ניפר פיפן, אמא של אחד התלמידים, החליטה לפתוח במאבק לאסור את הספר מספריות בית הספר. למרות שהוועדה המחוזית אישרה תחילה את הספר, ועדת בית הספר הצביע 3:2 בעד איסורו. הנימוק לאיסור: "הספר מלמד על מרד בסמכות בתי הספר".

Jeniffer Pippin
ג'ניפר פיפין | צילום: מתוך הרשתות החברתיות

פיפן משמשת גם כיו"ר הסניף המקומי של אימהות למען חירות, ארגון ימין קיצוני שעומד מאחורי החרמות רבות של ספרים ברחבי ארה"ב, ביניהם גרסת הרומן הגרפי של יומנה של אנה פרנק.

Ban This Book 2
אלן גרץ | צילום: מתוך הרשתות החברתיות

אלן גרץ, המחבר שכתב את 'החרימו את הספר הזה', אמר בתגובה כי "הם החרימו את הספר כי הוא מדבר על ספרים שהם החרימו ועל החרמת ספרים. זה מרגיש שהם יודעים בדיוק מה הם עושים וקצת מתביישים במה שהם עושים והם לא רוצים ספר על המדפים שמבקר אותם על זה".

אולי יעניין אותך גם: אוניברסיטת הרווארד מתנצלת על הספר עם הכריכה שעשויה מעור אנושי

על פי איגוד הספריות האמריקאי, בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית במספר הספרים שצונזרו בספריות ציבוריות בארה"ב. בשנת 2023 מספר הספרים שהוחרמו גדל ב-92% בהשוואה ל-2022.