אילון מאסק חיבר שבט באמזונס לאינטרנט אך הזקנים מתלוננים: צעירים התמכרו לפורנו

שבט מרובו באמזונס קיבל גישה לעולם המקוון בזכות מיזם Starlink של אילון מאסק. למרות שרבים מברכים על המהפך, אחרים חוששים מפני ההשלכות השליליות הטמונות בחיבור לרשת

Youw,village,,atsy,district,,asmat,region,,irian,jaya,,new,guinea,
אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

בני שבט המרובו, החיים באחת הפינות הנידחות של יערות הגשם באמזונס, זכו לקבל גישה לאינטרנט בזכות Starlink, מיזם מבית היוצר של אילון מאסק, שמטרתו לספק גישה לאינטרנט במהירות גבוהה לאזורים מוחלשים ומרוחקים ברחבי העולם.

לכתבות נוספות

השירות המהפכני התקבל בצהלה בקרב בני המרובו, שזכו להתחבר לבני משפחה רחוקים וללמוד על העולם שמעבר לגבולות הסביבה שלהם. זאת ועוד, בזכות החיבור לאינטרנט יכלו בני השבט להזעיק עזרה במקרי חירום.

File Photo: Musk Launches Spacex Starlink Internet Service In Bali
אילון מאסק | צילום: רויטרס

אך מה שנראה בהתחלה כברכה, שהבטיחה לחבר את הילידים המבודדים אל הכפר הגלובלי, הפך במהרה למקור לדאגה עבור זקני השבט.

צאינאמה, בת 73, סיפרה בראיון לניו יורק טיימס על השינויים שהמהפך הזה גרם לשבט שלה: ״בהתחלה כולם היו מרוצים, אבל עכשיו הדברים החמירו. הצעירים הפכו לעצלנים בגלל האינטרנט, הם לומדים את הדרך של האדם הלבן״.

יליד מרובו אחר סיפר כי גברים צעירים רבים החלו לשתף סרטוני פורנו בצ׳טים קבוצתיים וכי הוא הבחין ב-״התנהגות מינית אגרסיבית״ בקרב חלק מהם. ״אנחנו חוששים שצעירים ירצו לנסות את זה כולם כל כך מחוברים שלפעמים הם אפילו לא מדברים עם המשפחה שלהם״.

״כמה צעירים שומרים על המסורת שלנו״ סיפרה טאמה-סיי, חברת שבט בת 42. ״אחרים פשוט רוצים לבלות את כל אחר הצהריים בטלפונים שלהם״.

חלק מבני השבט הביעו חשש מפני התמכרות למשחקי מחשב אלימים. אחרים העידו כי הם נפלו קורבן להונאות באינטרנט.

מנהיגי השבט חוששים שהצעירים התמכרו לטלפונים עד כדי כך שההיסטוריה והתרבות הייחודית של השבט, שעד כה הועברה מפה לאוזן, יילכו לאיבוד לנצח. זו הסיבה שהוחלט להגביל את האינטרנט לשעתיים מדי בוקר, חמש שעות בערב ולאורך כל היום בימי ראשון.

אולי יעניין אותך גם: מצמרר: זה המכתב שהשאיר הצעיר שנהרג על ידי הילידים אותם ניסה להמיר לנצרות

פלורה דוטרה, פעילה חברתית שפעלה על מנת לחבר את בני השבט לאינטרנט, טוענת כי רוב בני השבט ״רצו וקיבלו״ גישה לרשת העולמית.  היא הגיבה לביקורת מצד גורמים בברזיל שהתנגדו לחיבור שבטים ילידיים לאינטרנט: ״זה נקרא אתנוצנטריות. האדם הלבן חושב שהוא יודע מה הכי טוב״.