eBay תפצה במיליונים זוג שנשלחו אליו עכבישים חיים ומסכת חזיר מדממת

בני הזוג כתבו ביקורת לא מחמיאה על eBay, וכתוצאה מכך עובדי החברה ניהלו נגדם מסע נקמה: אל ביתם של בני הזוג הגיעו בין היתר קופסה שבתוכה עכבישים וג'וקים חיים, זר פרחים המיועד להלוויה, מסכת חזירים מדממת וספר על התגברות לאחר אובדן של בן זוג. כעת הם יפוצו בשלושה מיליון דולרים על ידי חברת הענק

Home,delivery,shopping,box,man,wearing,gloves,and,protective,mask
הזוג יפוצה במיליונים | צילום: שאטרסטוק

ענקית הקמעונאות המקוונת eBay תשלם קנס של 3 מיליון דולר פיצויים ללקוחות תמימים לאחר שאלה עברו קמפיין הפחדה והטרדה על ידי עובדים בחברה. העובדים הסוררים שלחו עכבישים חיים, ג'וקים ופריטים מטרידים נוספים לביתם של זוג במסצ'וסטס, לפי מסמכי בית המשפט שהוגשו ביום חמישי שעבר.

משרד המשפטים הפדרלי של ארה"ב האשים את eBay בעבירות של מעקב, שיבוש ראיות ושיבוש מהלכי משפט  - יותר משלוש שנים לאחר שהעובדים הועמדו לדין במסגרת התוכנית הנרחבת והמרושעת שלהם להפחיד את דיוויד ואינה שטיינר. הפצויים בסך 3 מיליון דולר שישולמו לזוג, הם הקנס המקסימלי האפשרי במסגרת האישומים.

כתבות נוספות:

ראשית הסיפור בניוזלטר מקוון בשם EcommerceBytes שהפיקו בני הזוג, שהגיע עד למנהלי איביי והרגיז אותם מאוד עם הסיקור שלו. ההטרדה החלה ב-2019 לאחר שאינה שטיינר כתבה סיפור על תביעה שהגישה eBay שהאשימה את אמזון בציד למוכריה, לפי רישומי בית המשפט. חצי שעה לאחר פרסום המאמר, המנכ"ל דאז של eBay, דווין וניג, שלח למנהל בכיר אחר הודעה שבה נאמר: "אם אתה מתכוון אי פעם להוריד אותה... עכשיו זה הזמן", כך לפי מסמכי בית המשפט. המנהל שלח את הודעתו של וניג לג'יימס באו, שהיה המנהל הבכיר לבטיחות ואבטחה בeBay, וכינה את אינה שטיינר "טרולית שצריכה להישרף".

Home,delivery,shopping,box,man,wearing,gloves,and,protective,mask
הזוג יפוצה במיליונים | צילום: שאטרסטוק

כתוצאה מכך, וכחלק ממסכת ההצקות - אל ביתם של בני הזוג הגיעו בין היתר קופסה שבתוכה עכבישים וג'וקים חיים, זר פרחים המיועד להלוויה, מסכת חזירים מדממת וספר על התגברות לאחר אובדן של בן זוג. כתובת הבית שלהם אף פורסמה באינטרנט עם הודעות המזמינות זרים למכירות יד שניה בשטחם הפרטי, וכן מסיבות חצר שלא היו מעולם.

בני הזוג תבעו את eBay בבית משפט פדרלי, ותיארו כיצד חברת הענק ניהלה מעקב אחריהם, שכלל חבילות שנשלחו בעילום שם עד לביתם והכילו תוכן מבעית. בנוסף, אינה שטיינר קיבלה הודעות טוויטר מטרידות ולעיתים מאיימות וכן עשרות מיילים מוזרים מקבוצות כמו "קבוצת תמיכה לחולי המעי הרגיז" ו"המפלגה הקומוניסטית של ארצות הברית".

eBay קיבלה אחריות על מעשי העובדים והגיעה להסכם תביעה דחוי עם בית המשפט. הסכם זה יכול להביא לביטול ההאשמות נגד החברה בעתיד, אם היא תעמוד בתנאים מסוימים, כך לפי משרד התובע הארצי במסצ'וסטס. הסכם התביעה הדחוי דורש ניטור ורגלוציה עצמאית ובלתי תלויה שתפקח על החברה במשך שלוש שנים - זאת  כדי להבטיח את עמידתה בתנאים ובחוק הפדרלי.

מנכ"ל eBay, ג'יימי איאנון, כינה את התנהלות החברה עוד בשנת 2019 "שגויה ומעוררת גינוי". עוד הוא הוסיף, כי "מאז שהאירועים האלה התרחשו, מנהיגים חדשים הצטרפו לחברה, ו-eBay חיזקה את המדיניות, הנהלים, הביקורות ואת צוות ההדרכה שלה". eBay נותרה מחויבת לשמור על סטנדרטים גבוהים של התנהגות ואתיקה ונחושה לפצות את הזוג שטיינר".

"eBay עסקה בהתנהלות פושעת ונוראית לחלוטין", כך אמר העו"ד  ג'וש לוי בהצהרה מטעם התביעה לבית המשפט. "עובדי החברה והקבלנים המעורבים בקמפיין ההטרדה הזה העבירו את הקורבנות גיהנום טהור, בקמפיין מבעית שמטרתו להשתיק את הדיווח שלהם ולהגן על המותג eBay".

בהצהרה שפורסמה באתר האינטרנט שלהם ביום חמישי, בני הזוג סטיינר אמרו שלפעולות של eBay היו "השפעה מזיקה וקבועה" עליהם מבחינה "רגשית, פסיכולוגית, פיזית וכלכלית". הם גם הביעו תסכול מכך שמנהלים נוספים לא הואשמו. "אנחנו מעודדים את התובעים הפדרליים להגיש כתבי אישום נוספים כדי להרתיע מנהלי תאגידים וחברי דירקטוריון מליצור תרבות רעילה שבה מעודדים מעקב והטרדה", אמרו.

באו, שהתובעים הגדירו אותו כראש התוכנית, גייס בשלב מסוים את הארוויל לנסוע איתו לבוסטון כדי לרגל אחר השטיינרים, כך לפי התביעה, ולצד עובד אחר הם ניסו להתקין GPS על המכונית של הזוג שטיינר, אך השלישייה מצאה את המוסך נעול. לפי החשד,  הארוויל קנה כלי עבודה המויעדים לפריצה - אך הם לא הצליחו להוציא לפועל את תכניתם למרבה המזל.

באו היה בין שבעה עובדים לשעבר שבסופו של דבר הודו באישומים בתיק. הוא נידון בשנת 2022 לחמש שנות מאסר. מנהל לשעבר אחר, דיוויד הארוויל, נידון לשנתיים. וניג, שפרש מתפקיד המנכ"ל ב-2019, הכחיש שהוא ידע על קמפיין ההטרדה או אי פעם אמר למישהו לעשות משהו לא חוקי.  עורכי דינו אמרו שהציטוט של "תוריד אותה" הוצא מהקשרו והמסקנה הטבעית היתה צריכה להיות שהוא התכוון לנקיטת "פעולה חוקית", ולא ל"סדרה של מעשים פליליים מוזרים".