75 חודשי מאסר למארגן השתלות הכליה יעקב דיין שהורשע בעבירות מס

על פי גזר הדין, דיין הקים אשכול חברות זרות בקפריסין ובפיליפינים שבאמצעותן העלים הכנסות של כ-120 מיליון שקלים במשך 8 שנים

שופטת בית משפט השלום בת"א, לימור מרגולין-יחידי, גזרה ביום חמישי (ה') עונש של 75 חודשי מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל על יעקב דיין, הבעלים של חברת עד-אל, לאחר שהורשע בהעלמת מס על הכנסות של כ-120 מיליון שקלים. זאת באמצעות הקמת אשכול חברות זרות בקפריסין ובפיליפינים אשר שימשו להעלמת הכנסות.
כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד לואי עיאדאת מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ובו הורשע דיין, ייחס לו עבירות מס, רובן ככולן עבירות על פקודת מס הכנסה, שנעברו בכוונה להתחמק ממס. העבירות נבעו מארגון וביצוע של השתלות כליה שנערכו מחוץ לישראל למטופלים ישראליים בשנים 1999 – 2007. עבור השתלות אלה שולמו לדיין 117 מיליון שקלים. מתוך הסכום הכולל, סך של כ-110 מיליון שקלים לא דווחו כהכנסות בדו"חות לשנים 1999-2006. זאת ועוד, לשנת 2007 לא הוגש דו"ח על ההכנסות כלל. המסים בגובה 7.5 מיליון שקלים שכן דווחו קוזזו על ידי דיין.
השופטת לימור מרגולין-יחידי . "עבריינות המס הנעשית במרמה מתוך כוונה להשתמט ממס", כתבה השופטת ייחודי בנימוקים לעונש הכבד שהטילה, "מסיבה נזק כבד לאינטרס הציבורי הקולקטיבי, פוגעת בקופה הציבורית, באמון הציבור בשלטון החוק, בעקרונות של יושר ושוויון ובכיסו של כל אזרח שומר חוק הנדרש לשאת בנטל מיסים כבד יותר בשל השתמטותם של אחרים. עבירות המס פוגעות בציבור בכללותו ובאופן מוחשי בעוסקים באותו תחום המנהלים את עסקם בצורה חוקית ומשלמים מס כדין, המצויים בנחיתות מבחינת התחרות העסקית עם עברייני מס העוסקים באותו תחום".
השופטת הוסיפה כי "עסקינן בעבירות שקל לבצען, ובמקרים רבים קשה לחשפן, המבוצעות ממטרה של כדאיות כלכלית. עבירות המס מאופיינות לא פעם בכך שהן מבוצעות על ידי אנשים נורמטיביים ביסודם, אשר לא יעלו בדעתם לשלוח ידם לכיס חברם, אך אינם נרתעים משליחת יד לכיס הציבורי, תוך שניתן מצידם צידוק כביכול למעשים בכך שהנגזל חסר פנים וצורה. מידת הפגיעה בערכים המוגנים נקבעת בהתחשב בהיקפי הסכומים, וכן במידת התכנון, התחכום, השיטתיות, הטשטוש וההסוואה של מעשי העבירה".
לבקשת עורכי דינו של דיין, עו"ד קובי גולדמן ומיכאל כשכאש, גזר הדין עוכב עד אשר יוגש עליו ערעור.