שגריר ישראל בטורקיה זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ באנקרה

יום לאחר ששגריר טורקיה בישראל ננזף על ידי סגן שר החוץ, באנקרה מגיבים לטקס ההשפלה לו זכה נציג טורקיה בארץ. במשרד החוץ סירבו בבוקר להרגיע את הרוחות, ואיילון סירב להתנצל, והדגיש: "חשוב פה המסר התקיף. ישראל היא לא אסקופה נדרסת"

מחריף המשבר בין טורקיה לישראל: שגריר ישראל בטורקיה, גבי לוי, זומן היום (שלישי) לשיחת הבהרה במשרד החוץ הטורקי.

גורמים בכירים במשרד החוץ טוענים כי עיתוי הפגישה נקבע כבר לפני ימים אחדים. "אנו מצפים כי השיחה תיוחד למתיחות האחרונה עקב דבריו של ראש ממשלת טורקיה. אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח שרה"מ טורקיה שם לו למטרה אסטרטגית לקלקל את היחסים עם ישראל", מסרו.

הגורמים סירבו להתייחס לשאלה האם הועלה חשש במשרד החוץ כי השגריר הישראלי יקבל יחס דומה לזה שקיבל אתמול השגריר הטורקי בפגישתו עם סגן השר אילון.

הזימון מתרחש לאחר שאתמול קיים סגן שר החוץ דני איילון שיחת נזיפה עם שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז-צ'ליקול. השיחה התקיימה בעקבות שידור הסדרה בטלוויזיה הטורקית, בה מוצגים סוכני מוסד כחוטפי תינוקות וסחטנים.

בהגיעו לפגישה, הופתע שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז-צ'ליקול, לראות את המצלמות ממתינות לו שם ומתעדות את איילון כשהוא מסרב ללחוץ את ידו.

השגריר הושב בכיסא נמוך מיתר המשתתפים בשיחה ולעיתונאים אמר סגן שר החוץ "העיקר שייראו שהוא יושב נמוך ואנחנו גבוה, ושיש בחדר רק את דגל ישראל". כך על פי הדיווח בגלי צה"ל. איילון אף הוסיף באוזניי הצלם - "אתה רואה שאנחנו לא מחייכים".

מספר שעות לפני הפגישה עם השגריר הטורקי ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שב ותקף את ישראל. בביקור שערך בלבנון האשים ארדואן את ישראל בכך שהיא מאיימת על השלום והיציבות באזור ומשתמשת בכוח מופרז כלפי הלפסטינים. הוא אף קרא למועצת הביטחון של האו"ם להפעיל על ישראל לחץ, הדומה לזה שמופעל על איראן.

"אסור לנו לעולם להישאר שקטים אל מול ההתנהגות של ישראל", אמר ראש ממשלת טורקיה. "יש לה כוח לא פרופורציונלי והיא משתמשת בו, בזמן שהיא מסרבת לקיים את החלטות מועצת הביטחון. אסור לנו לקבל זאת. הצעדים האלה מאיימים על שלום העולם".

"חשוב לשמר את היחסים עם טורקיה"

היום, סירב איילון לנסות ולהרגיע את הרוחות, וגיבה את התנהלותו במהלך המפגש עם השגריר הטורקי. בראיון שנערך בגלי צה"ל טען איילון כי על טורקיה להתנצל, הן על התבטאותיו של ראש ממשלת טורקיה, טאיפ ארדואן, שביקר את מדיניות ישראל, והן על שידור סדרות הטלוויזיה האנטי-ישראליות בטורקיה.

"חשוב פה המסר התקיף. ישראל היא לא אסקופה נדרסת. צריך לזכור שאנחנו רק מגיבים ושמים גבולות", אמר איילון, והדגיש כי הצעד נעשה הוחלט עם של שר החוץ, אביגדור ליברמן, ובגיבוי גורמים מקצועיים במשרד.

בתוך כך, למרות המתיחות, שר הביטחון, אהוד ברק ייצא ביום ראשון בבוקר לביקור בן יום אחד באנקרה. ברק ייפגש עם שר ההגנה, שר החוץ ונשיא טורקיה, כמו גם עם ראשי הצבא טורקיה.

"אנו מייחסים חשיבות רבה לנסיעה. היחסים חשובים מאוד לשתי המדינות, גם אם יש עליות ומורדות חשוב לשמר את היחסים האלה. יש ארבע מעצמות אזוריות באזור חוץ מישראל: אירן, סעודיה, מצרים וטורקיה. חשיבות היחסים גדולה מאוד על כל ההיבטים", נמסר ממקורבי ברק.