המדינה נגד חברת החשמל

תוקף רשיונות הייצור של חברת החשמל יפוג בסוף החודש, ובמשרדי האוצר והתשתיות יוזמים מהלך לשבירת מונופול החברה. התוכנית, שתעלה הערב חד-צדדית על שולחן הממשלה, מבקשת להקים חברה ממשלית שתפקח על השוק ותעשה "כל שיידרש" להקמת יחידות ייצור חשמל חדשות

אווירה מחשמלת: יומיים לפני פקיעת תוקף רשיונות הייצור של חברת החשמל, הודיעו היום (ראשון) שר האוצר ושר התשתיות כי יביאו עוד הערב לאישור הממשלה מתווה לשינוי חוק משק החשמל, במסגרתו תוקם חברה חדשה שתפקח אל משק החשמל בישראל ותנסה לשבור את מונופול חברת החשמל בתחום. בין השאר יוצע להאריך עד ה-01 ביולי 2009 את תוקף רשיונות הייצור של חברת החשמל, בלעדיהם עבודת החברה אינה חוקית.

הארכת תוקפם של רשיונות החברה נבעה, בין השאר, ממאבק מתמשך בין ועד עובדי חברת החשמל, הנהלת החברה ומשרדי התשתיות והאוצר. עיקר המחלוקת נסוב סביב דרישת המשרדים הממשלתיים לבצע רה-ארגון בחברה, הכולל מעבר לעבודה במתכונת של שלושה מחוזות (בניגוד לחמישה כיום), וצמצום מספר העובדים.

ההצהרה לפיה השרים יביאו לשולחן הממשלה הצעה לשינוי חוק משק החשמל, מהווה צעד חד-צדדי מצד המשרדים הממשלתיים.

התוכנית: חברת ניהול למערכת החשמל

משרדי התשתיות והאוצר מתכננים להקים באופן מיידי חברה ממשלתית חדשה לניהול מערכת החשמל. על פי התוכנית, תהיה החברה החדשה אחראית להסדרת היחסים בין כל בעלי הרשיונות בשוק, לוויסות ההיצע והביקוש במשק ולתכנון פיתוח משק החשמל "בטווח הארוך". עוד יוצע להפעיל את תוכנית החירום המוגדרת של חברת החשמל, שמטרתה להתמודד עם בעיות הרזרבה במשק בטווח המיידי.

שני המשרדים הצהירו גם כי יעודדו ויחזקו יוזמות פרטיות לייצור חשמל, בכל השיטות המקובלות. בנוסף מתכוונים המשרדים להציע כי תוקם חברה ממשלתית נוספת שתפעל, "ככל שיידרש", להקמת יחידות ייצור חשמל חדשות, תוך שיתוף המגזר הפרטי בהקמה ובבעלות אותן היחידות.

התנגדות עזה של הוועד

היוזמות החדשות של משרדי התשתיות והאוצר צפויים להיתקל בהתנגדות עזה של ועדי חברת החשמל, המגובים בהסתדרות העובדים. פתיחת שוק החשמל, תוך הפרטה חלקית של החברה, תגרום לעזיבה (מרצון או שלא מרצון) של אלפי עובדים ולחשיפת החברה לתחרות, גם אם מזערית, של ייצרני חשמל פרטיים.

גורם במשרד התשתיות מסר שמדובר בצעדים חד צדדיים "הכי מתונים שניתן בנסיבות העניין". לדבריו, "נקודת המוצא שלנו, יחד עם האוצר, הייתה לא להכניע את העובדים אלא להחזירם למו"מ. בחודשים האחרונים עשינו כל שביכולתנו על מנת להימנע מצעדים חד צדדיים, על מנת שלא נגיע לרגע הזה. אך יש גבול לכמה המדינה מוכנה לסבול ו'לתת את הלחי השנייה' בכל פעם. הגענו כבר כמעט למתווה מוסכם עם העובדים, אך מישהו שם חטף רגליים קרות ברגע האחרון".

מה הסיכוי לאישור הרפורמה

בשלב זה לא ברור עד כמה גבוהים הסיכויים כי הרפורמה בחוק בחוק החשמל תאושר. זאת, בשל אי היציבות הפוליטית והמשך המו"מ הצפוי עם עובדי חברת החשמל. במשרד התשתיות והאוצר, כך נמסר היום, משאירים עדיין פתח למו"מ עם העובדים, ו"מוכנים ברצון שיחזרו לשולחן ההידברות לאחר כישלון מאמצינו האחרונים מולם".

והאם יש סיכוי שבימים החמים הקרובים נאלץ לשבת בחושך ולהזיע, בעקבות עיצומי עובדים? נראה שבמשרד התשתיות חושבים שהסיכוי לכך קיים, אך עונים איום משלהם: "לא יקרה יותר מצב של 'שביתות דה-לוקס'", מיהר לציין היום גורם במשרד התשתיות. "ההנהלה, כולל הדירקטוריון, לא תמשיך לשלם לעובדים על ימי החופשה שלהם, במידה ויחליטו לשבות".

כל שנותר הוא לראות כיצד יגיבו ועד העובדים, ההסתדרות, והממשלה וועדות הכנסת, שריח הבחירות כבר עולה באפם.