אופטימיות בבורסה - אך הסערה לא חלפה

ייתכן שאנחנו בעין הסערה - נקודה מטעה שבה נראה שהכל שקט ורגוע

עד לא מזמן נראה היה כי סערה מושלמת מתחוללת בשווקים. למשבר החובות באירופה, שחשף את אוזלת ידם של מנהיגי היבשת, והחרפת המשבר הכלכלי בעולם, נוספה הירידה ביצוא הישראלי, ובחלק מהחודשים האחרונים גם ירידה בהכנסות ממסים. נוסף לכך, המחאה החברתית, והמלצותיהן של ועדות הריכוזיות ושל ועדת טרכטנברג כבר גורמות לירידות מחירים של חברות מונופוליסטיות, שנהנו מרווחים אדירים בעבר.

גם הבלימה בעלייה במחירי הנדל"ן והירידה במספר העסקות בתחום פוגעות בשורת ההכנסות ממסים של המדינה ומעיבות על הצמיחה במשק. כל אלו הביאו בחודשים האחרונים לירידות חדות בבורסה, והשאלה העולה עתה היא אם הסערה המושלמת חלפה כלא היתה.

המשקיעים בבורסה נסחפו אתמול באווירת החג ומדדי המניות רשמו עליות חדות. כך, מדד ת"א 25 זינק ב-4.3% ומדד ת"א בנקים נסק ב-6.5%. גם בחו"ל מדדי המניות עלו חדות בימים האחרונים, ובארה"ב מדדי הדאו גונס ונאסד"ק כבר מחקו את הירידות בהם מתחילת השנה.

אז מה אם כן גרם לאופטימיות המחודשת? ראשית, המצב באירופה. השווקים באירופה נרגעו בעקבות הסכמות בין מנהיגי גרמניה וצרפת כי יחלצו את יוון. עדיין לא ברור איך יעשו זאת, אך החששות מנפילה מיידית התפוגגו לפי שעה.

בישראל שררה אך לפני כחודש התחושה כי אינתיפאדה שלישית אינה אופציה רחוקה כתוצאה מהצונאמי המדיני. עם הזמן התברר שזאת היתה אזעקת שווא.

גם העסקה למכירת שופרסל הפיחה אופטימיות במשקיעים. העסקה נקבעה במחיר הגבוה ב-50% ממחיר הבורסה של שופרסל. העסקה מעניקה ללווה הגדול במשק, קבוצת אי.די.בי, תזרים מזומנים שמרגיע את משקיעי האג"ח. במקביל, נפל מחיר עלות הביטוח של ממשלת ישראל מפני חדלות פירעון (CDS) מ-2.18% ל-1.6% - ירידה של 36%.

אלא שכמו בכל סערה, ייתכן שגם אנחנו בעין הסערה - הנקודה שבה נראה שהכל שקט ורגוע. ואולם זו נקודה מטעה. משבר החובות של אירופה לא נגמר, המחאה החברתית מתפשטת בכל העולם ורבות מהבעיות שעלו על פני השטח לפני כחודש לא נעלמו. כל אלה עלולים להשפיע קשות על רווחיות החברות. והרגולטורים? הם רק יחמירו את הפיקוח. עד שהנתונים המקרו-כלכליים ישתנו לטובה והכלכלות יחזרו לצמיחה בת קיימה - אי אפשר לומר שהסערה חלפה.