עסקת בזק: משתלם, ברור משתלם

עסקת המיליארדים בה אלוביץ' רכש את השליטה בבזק חשפה את הסוד הגלוי ביותר בעולם הכלכלי: מינוס של 3,000 ש"ח - הוא בעיה שלכם, הלוואה על סך 3 מיליארד של בעל הון - גם היא בעיה שלכם. מור יחזקאלי מחלק ציונים לעשירים ולחם לעניים

למה בעצם לא הלכתם לקנות אתם את בזק, לא חבל? חשבו רגע ברצינות - מונופול תקשורת איכותי שכזה פלוס בונוס של חברת סלולארי וחברת שידורי לווין על הדרך, לא שווה? מה זאת אומרת מאיפה הייתם מביאים את המיליארדים לעסקה? מהבנק. הייתם פשוט נכנסים לבנק המקומי שלכם בסניף בעכו, חדרה, פ"ת או אפילו בצפון ת"א, מחכים בתור לפקיד ואז אומרים לו שאתם צריכים הלוואה קטנה. כמה קטנה? 6.5 מיליארד שקל. במזומן בבקשה אם אפשר. הפקיד אולי יעשה לכם קצת פרצופים, כי ממש לפניכם הוא נתן גם כמה גרושים לאיזה מישהו - אילן בן דב לקנות את פרטנר. אבל בסוף ברור שיתן לכם. למה לא, לא מגיע לכם?

טוב, האמת שזה לא מדויק לגמרי. הבנקים נתנו לאלוביץ' רק חלק מהכסף. כ-3 מיליארד ₪. עוד בערך 1-2 מיליארד אנחנו נתנו לו. מה זאת אומרת אנחנו? לא התאים לגמרי לבנק הפועלים לתת לו את כל הכסף, ואלוביץ' הבין שאם הוא יבקש מהציבור את הכסף הוא ישיג אותו בריבית נורמלית ובעיקר בפריסה ארוכת טווח שהבנקים מתקשים לתת. ואת שאר הכסף הוא מביא מהבית. נו, לא באמת מהבית. ממכירה של מניות שלו בחברות אחרות, שאותן הוא יאלץ למכור עקב דרישת הרגולטורים השונים.

הרווח כולו שלהם

אז עכשיו אתם כבר מבינים שכאילו לא יכולתם באמת לקנות את בזק כי אין לכם את ההון העצמי שיש לאלוביץ'. נו, אל תהיו שליליים כאלה. הרי בזק היא חברה ריווחית שחילקה בשנים האחרונות מיליארדי שקלים כדיבידנדים לבעלי המניות, כך שככל הנראה ההשקעה העצמית של אלוביץ' תכוסה מהר מאד (לפי קצב חלוקת הדיבידנדים של בזק כיום ובחישוב אחוזי הבעלות שלו בחברה סביר שהכיסוי יקרה תוך פרק זמן של שנתיים לערך), ואז אם בזק תמשיך להרוויח כמו היום ותפנק את בעלי המניות שלה, הרי שהוא ירוויח המון.

ואם בזק תרוויח מעט או פתאום יהיה משבר כלשהו שימוטט את החברה, אז הסיכון לא באמת נמצא אצל בעלי המניות אלא יותר אצל בעלי החוב (ע"ע "אפריקה ישראל"). סליחה, זה לא לגמרי מדויק. בעלי מניות רגילים שמחזיקים את מניית בזק (אתם) תפסידו כסף אמיתי, כי הרי כדי לקנות בבורסה את מניית בזק שילמתם מכספכם ולא לקחתם מהבנק הלוואה (שכנגדה שיעבדתם את המניות).

אז לפני שאתם דופקים את הראש בקיר, שווה שתזכרו - זו תמצית הכלכלה המודרנית. כל סטודנט לכלכלה או מינהל עסקים אמור לתלות מעל דלת ביתו שלט עם המשפט: "כסף עושים מכסף של אחרים". בתירגום לבזק - אם יש לכם 6.5 מיליארד ₪ פנויים, אז כדאי לכם להיות מודאגים מאד כשאתם מבצעים עסקאות. מצד שני, כשאין לכם 6.5 מיליארד ₪ בעובר ושב, אז מה איכפת לכם לעשות עסקאות ענק שכאלה? יצליח - מעולה, לא יצליח - תגיעו להסדר חובות, והכי גרוע תחזירו את המניות שקניתם (בכסף שהוא לא באמת שלכם...).

ענקים, גמדים ואנחנו בניהם

אלוביץ' לא המציא כאן כלום. ככה "טבע" קונים חברות תרופות בחו"ל וכך בדיוק רכש בן דב את פרטנר. לנו זה נראה יש מאין, הם קוראים לזה - "מינוף" - לקיחת הלוואות כדי לבצע עיסקה. השאלה היא כרגיל שאלה על כמות ולא על מהות. שוק הנדל"ן בארה"ב התמוטט בגלל שרוכשי דירות היו ממונפים ב-100% (משכנתא), וכאשר הבינו ששווי הבית לא שווה את המשך התשלומים הם פשוט הפסיקו לשלם לבנק, ואז הבנק נתקע עם דירות. המון דירות. כל כך הרבה דירות עד שהשוק קרס ונכון להיום עדיין לא נראית שום התאוששות באופק.

אז מה יקרה אם יהיה משבר בשוק התקשורת ובן דב או אלוביץ' יחליטו שלא מתאים להם להמשיך לשלם כסף בשביל מוצר ששווה פחות ממה שהם משלמים עליו? כנראה שהם באמת לא ישלמו עליו.

אז אחרי שהבנו שזהות הבעלים אינה משנה - הם ירוויחו בכל מקרה, נשאלת שאלה הרבה פחות חשובה: האם עסקת הענק טובה למשק הישראלי? קשה מאד לענות. מצד אחד חבל ששני היזמים לא בחרו להתמקד בחברות קטנות יותר כדי לעורר תחרות אל מול ענקיות התקשורת (פרטנר ובזק). אז היינו יוצאים נשכרים כולנו. מצד שני, אף אחד לא הוכיח (בשוק התקשורת הישראלי) שתחרות אמיתית וחזקה בין שלושה לארבעה שחקנים פחות טובה מענק אחד שמסביבו מגרדים שאריות כמה גמדים.

בזק היא חברה רווחית שחילקה בשנים האחרונות מיליארדי שקלים כדיבידנדים לבעלי המניות כך שככל הנראה ההשקעה העצמית של אלוביץ' תכוסה מהר מאד, ואז אם בזק תמשיך להרוויח כמו היום ותפנק את בעלי המניות שלה, הרי שהוא ירוויח המון

אם יש לכם 6.5 מיליארד ₪ פנויים, אז כדאי לכם להיות מודאגים מאד כשאתם מבצעים עסקאות. מצד שני, כשאין לכם 6.5 מיליארד ₪ בעובר ושב, אז מה איכפת לכם לעשות עסקאות ענק שכאלה? יצליח - מעולה, לא יצליח - תגיעו להסדר חובות, והכי גרוע תחזירו את המניות שקניתם בכסף שאין לכם