אהבה זולה

מרבית השאלות הקיומיות, הנוגעות לצורך הצרכני המזוייף בדובי קטן העשוי מפרווה סינטטית או שוקולד עתיר קלוריות, כבר נשאלו. אנחנו ב-nana10, החלטנו לבדוק מה כן שווה לעשות בט"ו באב, כדי שהאהבה תשאר גם אחריו. תחקיר רומנטי, לא לילדים. בלבד

אינספור מילים כבר נשפכו על תעשיית המזומנים סביב האירוע הספק ציני ספק אותנטי השנתי, הידוע בכינויו - ט"ו באב, או בכיבוס המילים הפופולארי - חג האהבה. מרבית השאלות הקיומיות, הנוגעות לצורך הצרכני המזוייף בדובי קטן העשוי מפרווה סינטטית, שוקולד עתיר קלוריות או חוטיני מיניאטורי הארוז בצורת פרח, כבר נשאלו.

זאת אולי רק אחת מהסיבות בגללה החלטנו ב-nana10 להרפות לרגע מן האידאולוגיה, ולתת כתף לכל אלו שעדיין מתלבטים בערב החג המוזר בשנה, מה לקנות והיכן, איך להגיע למטרה המקורית ביותר, וכמה לעזעזל תעלה לו ההמנעות מתגובה עם סאבטקסט נוסח: "לא יכולת לחשוב על משהו מקורי לשם שינוי?"

"מי שקונה מתנה ליום האהבה הולך בדרך כלל על המארזים שלא מצריכים יותר מידי מחשבה", מעיד דוד ברסלר, בעליה של רשת 'הפנינג'. "רוב הלקוחות בתקופה זו הם גברים שכנראה יודעים מה יצפה להם בבית אם הם לא יביאו מתנה, אז הם מעדיפים לקנות את המארזים המוכנים שנעים בין 50 ל-200 שקלים ומכילים לרוב דובי, כרית, שוקולדים בצורת לב, נירות ריחניים, והכל כמובן בגווני האדום".

עלייה של 300% במכירות

ברסלר טוען כי במהלך תקופת החג ישנה עלייה של 300% במכירות, נתון שנובע בעיקר מהפנייה לקהל מבוגר יותר. "אם במהלך השנה הפנינג מתמקדת במוצרי פופ המיועדים לבני נוער, לפני ט"ו באב אנו מתגברים את הסחורה במוצרים הפונים לקהל מבוגר יותר כמו קוביות סקס, ועוד כל מיני משחקי מין סולידים ולא בוטים יותר מידי".

אולם לא רק הדובונים האדומים מתעוררים משנת החורף שלהם בתקופה זו, גם מלונות הבוטיק והספא שנמצאים גם כך בתפוסה גבוהה בעונת הקיץ, נהנים מתברר השנה מערך מוסף הנובע מ"נפילת" החג על אמצע השבוע. מבדיקת nana10 עולה כי שלא כבדרך כלל, בתי מלון רבים הציעו ועדיין מציעים למזדרזים חבילות ליום רביעי בלבד.

על פי אבנר לש, המשנה למנכ"ל הדקה ה-90, הסיבה לתפוסה הגבוהה נובעת בין היתר גם מהדגש השיווקי שנותנות סוכנויות הנסיעות ביום החג לתיירות הפנים, בעיקר למלונות המציעים חבילות ספא הכוללות בין היתר עיסוי זוגי, אירוח בחדר משודרג, תוספות בחדרים כמו פירות, שוקולדים ושמפניה, ספא חינם או ארוחת בוקר זוגית המוגשת לחדר.

כך לדוגמא, אחד הדילים הפופולאריים ביותר השנה לחג הקסום הוא ל'אחוזת יערות הכרמל', בה הכניסה היא מגיל 16 ומעלה, שמציעה לכבוד ט"ו באב ארוחת ערב רומנטית בניצוחו של השף אייל לביא ולינה על בסיס פנסיון מלא, במחיר של 1945 ש"ח. מי שחפץ גם בעיסוי זוגי יאלץ להיפרד מ-590 שקלים נוספים.

שוקי זיקרי ואיסוף משדה התעופה - כלולים במחיר

יעד נוסף, פופולארי לא פחות עבור זוגות אוהבים הוא 'מצפה הימים' הממוקם בראש פינה, בו יצאו השנה במבצע חגיגי ללילה אחד במחיר של 1790 ש"ח על בסיס חצי פנסיון הכולל גם מסג' לכל אחד מבני הזוג.

גם למי שיבחר להדרים לאילת, יתברר כי העיר הדרומית החליטה לשווק עצמה לא רק למשפחות. כך לדוגמא, מלון הספא, 'הרודס ויטאליס', מציע חבילה הכוללת בין היתר איסוף משדה התעופה, ארוחת ערב אחת לבחירה ממבחר מסעדות המלון, ארוחת בוקר אחת פרטית לחדר, עיסוי זוגי, ואפילו בונוס בדמות טיפול החייאה לשיער במספרת שוקי זיקרי. כל אלו במחיר 1390 ש"ח ללילה בהזמנה של מינימום שלושה לילות.

הצימר מנצח את הספא, איטליה ופריז בעלייה

עם זאת, חשוב לציין כי מהבדיקה עולה כי על אף הפינוקים הרבים שמציעים מלונות הספא, הצימרים בצפון שומרים גם השנה על מעמדם כמושלים בכיפת הפינוקים של האוהבים, ועל מעמדם כיעד מועדף לבילוי רומנטי.

בסקר שערכה חברת איסתא לרגל ט"ו באב, עולה כי 27% מהישראלים עדיין מחשיבים את הצימר בצפון כאופציה הרומנטית ביותר לבילוי בחג, כאשר במקום השני ניצבת קיסריה עם 20% מן הקולות ובמקום השלישי ירושלים שזכתה ל-18% מקולות המצביעים.

כאמור, ט"ו באב חל בתקופת שיא בתיירות, בה המחירים מסורתית יקרים יותר, לכן קשה להצביע על עלייה יוצאת דופן בביקוש דווקא לתקופה זו, אולם דווקא בחופשות לחו"ל ניתן לראות העדפה ליעדים הנחשבים רומנטיים יותר. נועם רון, מנהל השיווק של איסתא, מבסס את הנתונים ומצביע על עלייה משמעותית של כ-15% בהזמנות של זוגות ליעדים כמו פריז ואיטליה, הנחשבים בעיני הישראלים ליעדים הכי רומנטיים.

רון אף מונה מספר יעדים עבור אלו המעוניינים להפתיע את בן/בת הזוג בחופשה מקורית החורגת מן הנופים והאטרקציות הבנאליות, אך ברוב המקרים גם מהתקציב. כך לדוגמא, בעיירה לנסויס בברזיל, הממוקמת כ-5 שעות נסיעה מסלבדור, תראו בתים צבעוניים, חנויות קטנות ותושבים נחמדים המתאספים מידי ערב בכיכר המרכזית לרקוד סמבה. במקום אפשר לעשות טרקים וטיולי יום רומנטיים כשגולת הכותרת של המקום הן מגלשות המים הטבעיות הממוקמות על מדרון סלעי גדול. מחיר הטיסה לסלבדור בט"ו באב הוא 1265$ לאדם.

יעד בלתי שגרתי נוסף המיועד לאוהבים הוא שייט בספינות דרקון פרטית במפרץ האלונג בוייטנאם. כשעתיים נסיעה מהעיר האנוי ממוקם מפרץ על פני ים בצבע טורקיז ותחת צוקים גבוהים החובים בתוכם פינות חמד ומערות נטיפים. עלות טיסה להאנוי, 1153$ לאדם.

המסעדות בעקבות המלונאים: ארוחת אהבה עסקית-רומנטית

השורה התחתונה היא שלא משנה באיזו מתנה או מדינה תבחרו לפנק את בן הזוג שלכם, רוב הסיכויים שאם תעשו זאת דווקא בט"ו באב, תאלצו לשלם על התענוג קצת יותר, כאשר הביבה המרכזית לכך היא שדווקא ה"פינוקים" המדוברים מופיעים בחבילה מובנית שלא מאפשרת גמישות.

אולם העדר הגמישות לא שייך רק לעולם התיירות. מבדיקת nana10 עולה כי מסעדות יוקרה רבות הולכות על דיל בנוסח דומה, ומציעות ארוחה מובנית הכוללת מספר מנות במחיר שגורם לנו לשכוח לרגע שאכן מתקיים משבר כלכלי בסביבה.

דוגמאות? מסעדת 'כרמלה בנחלה' התל אביבית מציעה ארוחת טעימות זוגית ב-300 ש"ח וכוללת מנה ראשונה, עיקרית קינוח ומבחר קוקטייילים על בסיס קאווה. במסעדת 'כתית' לעומתה, תאלצו להפרד מ-500 ש"ח על ארוחה זוגית בניצוחו של השף מאיר אדוני הכוללת מבחר מנות אשר יוגשו למכרז השולחן.

למרות התלונות, גידול במכירות

אולם בסופו של יום, ולקראת תחילת החג, שאלה אחת נותרת מדי שנה פתוחה: כיצד למרות עליות המחירים (בדמות מבצעים והנחות), מרבית המסעדות, חנויות הפרחים, השוקולדים ומלונות הספא מדווחים על גידול משמעותי במכירות לקראת החג המסורתי.

התשובה לכך טמונה ככל הנראה שבמה שמגדיר יוסי בר-אל, מומחה לשיווק ומרצה בביה"ס למנהל עסקים ב'מכללה למנהל', כ"ניצול הזדמנויות". "חברה שמזהה צורך מוגדר וכורכת אותו בצורה נכונה ומחוייכת עם המוצר עושה צעד נבון", הוא מסביר, "אולם העלאת מחירים או מכירת חבילות שאינן נתפסות כ'משתלמות' בעיני הצרכן הן ניצול לרעה של הזדמנות ובחשיבה לטווח הרחוק יותר, זהו צעד מאוד לא נכון. חברה שכזאת מועלת באמון של הצרכן ועושה נזק לעצמה בלבד".

בחזרה לפרויקט "לאב יו ט"ו"