עמלות הבנקים החדשות - כמה זה יעלה לנו

הבוקר נכנס לתוקף חוק עמלות הבנקים החדש, המצמצם את מספר העמלות שעלינו לשלם ומכניס אותן לפיקוח. למרות הרפורמה, עמלות רבות נשארות איתנו: מה עלות פעולה מול פקיד או בכספומט, כמה נשלם עבור מסגרת האשראי וכמה יגבו מאיתנו עבור דמי כרטיס אשראי. בדקנו

חוק העמלות החדש שיזם שינוי בתעריפוני עמלות הבנקים, נכנס לתוקפו הבוקר (יום ג'). כפי שפורסם, מספר העמלות הנגבות בבנקים על פעולות שונות יצטמצם משמעותית - כ-182 עמלות יבוטלו מתוך 305 העמלות שהונהגו עד כה - ותעריפון חדש יונהג על פעילות פקיד בבנק, וכן על "פעולה ישירה", הכוללת פעולות במעטפות, באינטרנט, או במוקדים טלפוניים.

נתון למיקוח

ריכזנו עבורכם את מחירי העמלות לפעולות הבנקאיות הנפוצות, מעבר לנתונים שסופקו בידי בנק ישראל, כדי שתוכלו לבצע השוואה מושכלת. כפי שניתן לראות, הבנקים הגדולים (פועלים ולאומי) הם אלה שמצליחים "לספוג" את מירב הסכומים שאבדו להם בעקבות הרפורמה, וגובה העמלות הנגבות על ידם הוא נמוך יחסית לבנקים האחרים, גם אם לא באופן משמעותי.

הנתונים המוצגים כאן פורסמו על-ידי בנק ישראל והבנקים עצמם, והם נתונים למיקוח או לשינוי בהתאם למסלולים מיוחדים - סטודנטים, חיילים משוחררים, זוגות צעירים, פנסיונרים ועוד. זיכרו שחוק העמלות החדש, המחייב את הבנקים להצהיר מראש ובגלוי על תעריפי העמלות המלאים, נועד כדי שאתם, הצרכנים, תוכלו להשוות ולהתמקח. הנתונים המלאים מפורסמים באתרי הבנקים.

המחשבונים של בנק ישראל

כדאי לדעת כי מהיום מעמיד בנק ישראל לרשות מחשבונים באתר האינטרנט שלו, המיועדים לבדיקת עלות ניהול חשבון עובר ושב ועלות החזקת כרטיס אשראי מקומי, בהתאם לפרופיל הפעילות הספציפי של כל לקוח. בנוסף, מפורסמות באתר השוואות של העמלות המרכזיות בחשבון עובר ושב, כרטיסי אשראי, ניירות ערך ודמי ניהול חשבון "עסק קטן".

כמו כן, ניתן יהיה להוריד מאתר בנק ישראל טופס השוואת מחירים לבדיקה עצמאית של הלקוח בהתחשב במשא ומתן שינהל עם הבנקים השונים וההצעות המוזלות שהוא עשוי לקבל. עוד מפורסמים באתר תשובות לשאלות נפוצות על הרפורמה בעמלות, מדריך ללקוחות בדבר הנתונים שחשוב וכדאי להשוות בעקבות רפורמה, ועצות שימושיות לחסכון בעמלות.

לטובת הציבור שאינו נגיש לאינטרנט יפרסם הפיקוח על הבנקים הודעות תקופתיות בתקשורת בדבר השוואת העלויות בין הבנקים השונים. בנוסף, הוא מעמיד לרשות הציבור את האפשרות לפנות בשאלות ובירורים ליחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים (טלפון 02-6552680; דואר אלקטרוני: pniyotz@boi.gov.il).

השוואת עלות פעולות בחשבון עובר ושב בחמשת הבנקים הגדולים

כפי שניתן לראות בטבלה, ההבדלים בתעריפים אינם גדולים במיוחד. בנק ישראל מספק גם השוואה בין עלות הפעולות בחשבון עובר ושב בשאר הבנקים, הקטנים יותר. את השוואה זו, ונתונים נוספים, תוכלו למצוא כאן.

מנתוני ההשוואה של הפיקוח על הבנקים נכון להיום, עולה כי בנק הפועלים הוא הבנק הזול ביותר לניהול חשבון עובר ושב; בנק לאומי הוא הבנק הזול ביותר ללקוחות בעלי פעילות מצומצמת בחשבון עו"ש או לקוחות המרבים לבצע פעולות ע"י פקיד; והבנק הבינלאומי ובנק איגוד הם הבנקים היקרים ביותר לניהול חשבון עובר ושב.

ומה עוד אנחנו צריכים לשלם

למרות הרפורמה, שכבר זכתה לביקורת רבה על היקפה המצומצם יחסית, אנו עדיין נדרשים לשלם לבנקים עבור מספר לא קטן בכלל של עמלות. לנוחיותכם, השוונו עבורכם בין סוגי העמלות הנפוצות שכולנו נדרשים לשלם מעת לעת. כך תוכלו להערוך את ההשוואה בעצמכם, ולבדוק היכן הכי משתלם לנהל את חשבון הבנק.

כדאי לציין כי שתי פעולות נפוצות נוספות שאנו נוהגים לבצע מול הבנק לא הוכנסו לטבלה, וזאת משום שהעלות הנגבית עליהן נמצאה זהה בכל הבנקים ביניהם ערכנו את ההשוואה. עלות הזמנת פנקס צ'קים עומדת על 0.36 שקלים לצ'ק בודד בכל אחד מחמשת הבנקים הגדולים בישראל, כאשר לשם השוואה בלבד, בבנק אגוד הקטן יותר העלות עומדת על 0.35 שקלים. הבדל זעום אמנם, אך עדיין הבדל.

במקרה של עמלת פרעון מוקדם של הלוואה גם בנק אגוד מיישר את הקו עם חמשת הבנקים הגדולים, ועלות הפעולה היא 60 שקלים בכל אחד ואחד מהם, ללא יוצאים מן הכלל. בנוסף לשתי פעולות אלה השווינו גם בין דמי כרטיס אשראי, תשלום על מסגרת אשראי, עלות החזקת כרטיס למשיכת מזומנים (כרטיס כספומט), החזרת צ'ק "ללא כיסוי" וכן ערבות בנקאית מינימלית. הנתונים לפניכם.

כמה אנחנו משלמים איפה