זהירות, מרפאה בקריסה

רשת מרפאות האסתטיקה שורש, שקמה על חורבות רשת אריאל ז"ל, קורסת. לקוחות רשת נאטורפיל שקרסה נדרשים לשלם שוב עוד כדי לקבל טיפולים עליהם כבר שילמו. איך תוודאו שהקריסה הבאה לא תפגע בכם ומה לעשות אם בכל זאת נכוותם

כמעט בלי ששמנו לב, עוד רשת מרפאות ואסתטיקה קרסה, ושוב הלקוחות אינם יודעים האם הכסף אותו השקיעו בטיפולים רפואיים ירד לטמיון. רשת מרפאות שורש, שעל פי הדיווחים בשבוע שעבר נכנסת רשמית לתהליכי פירוק, רכשה לפני כשנתיים את רשת הטיפולים האסתטית "אריאל", לאחר שזו עמדה בעצמה לפני פירוק וניצלה ברגע האחרון. מדובר בקבוצת הלקוחות השניה הסופגת הפסדים כספיים, לאחר הפגיעה בלקוחות רשת הטיפולים האסתטיים "נאטורפיל", שנקלעה אף היא לקשיים.

הצרכנים אחרונים בתור

כיצד ניתן להתגונן בפני קריסתה של רשת? מהם הסימנים החשודים ואיך אפשר להבטיח שגם אם המכון בו אנו מעוניינים לקבל טיפול יקרוס, לא נצא בהפסדים כבדים?

הצרכנים אחרונים בתור

"צרכנים רבים רוכשים שירותים מתמשכים, לעיתים לתקופות ארוכות מאוד, על אף שמסירת אמצעי תשלום טומנים בחובם סיכונים", אומרים במועצה הישראלית לצרכנות. "ציבור הצרכנים מתפתה להתחייב לתקופות ארוכות מבלי להיות מודע לסכנות, שלא אחת מתממשות".

כל קריסה של רשת מהווה חדשות, שכן לעולם היא אינה קורסת לבדה. רשת שורש, למשל, חייבים כספים לספקים, בעלי הנכסים מהן פועלות מרפאות הרשת, הבנקים, ואיך לא - הצרכנים. רשת מרפאות שורש התמחתה במתן שירותי רפואת שיניים ואסטתיקה, שני תחומים המצריכים לא אחת חתימה על עסקאות מרובות טיפולים מצד הלקוחות. אלה מהם ששילמו מראש - יצטרכו כנראה לקבל את העובדה שכספם ירד לטמיון. זאת, כיוון שהחזר כספם של הצרכנים מהווה רק חלק זעום מהסכומים העצומים שחייבת הרשת לנושיה.

"בנסיבות בהן חברה נכנסת לפירוק, סביר להניח שצרכן שישיג פסק דין המזכה אותו בסכום כספי, ימצא עצמו עומד בתור ארוך מאוד של נושים שרבים על מעט הנכסים שנותרו בקופת הפירוק", אומר גיא אופיר, עו"ד המתמחה במשפט מסחרי-אזרחי, לשון הרע, ודיני עבודה. "רוב הנושים הם במעמד של 'נושים מובטחים' המקדימים את הצרכנים בתור".

כיצד מתמודדים עם קריסה

אז כיצד מתמודדים אם קרה והרשת לה נתתם את כספכם הכריזה על פשיטת רגל? ראשית, במועצה הישראלית לצרכנות מבהירים שבמידה ונתקל הצרכן במצב המכונה בלשון המשפטית "כשל תמורה", כלומר - לא קיבל את המוצר או השירות עליו שילם, או במידה שחברה נעלמה או פשטה את הרגל בטרם קיבל אותם - הוא זכאי על פי חוק להפסיק את תשלומיו לעסק על אותם השירותים שאותם לא קיבל בפועל.

במקרה ששלמתם לחברה בכרטיס אשראי בעסקת תשלומים, יש לפנות לחברת האשראי בפקס, בדרישה לבטל את התשלומים העתידיים בגין הפסקת פעילות החברה או פשיטת רגל, ואף לוודא את היענותה. בפניה יש לציין את עלות השירותים שלא התקבלו בפועל, ולצרף כל מסמך רלוונטי. חשוב לציין שחברות האשראי מחוייבות על פי חוק למלא אחר בקשתכם לעצור את התשלומים, במידה והחברה אכן נעלמה או פשטה את הרגל.

אם שילמתם על סדרת טיפולים בהמחאות, מצבכם קל יותר. פשוט מבטלים את השיקים. רק זיכרו: בעת מתן השיק מומלץ לסמן אותו כשיק "למוטב בלבד". במקרה זה, החברה לה נתנתם את ההמחאה לא תוכל לסחור בה , ובמידה והיא תיקלע לקשיים, לא יצוצו נושים מאי-שם כדי לגבות את הכסף המגיע להם.

"אני ממליץ לכל אדם המזמין פנקס שיקים מהבנק לבקש שיודפס עליו הסימון 'למוטב בלבד'". מעיר עו"ד אופיר. "בפועל, לרוב רובם של הצרכנים אין שום אינטרס להחזיק שיקים היכולים להיסחר". במועצה לצרכנות מציינים שחברות האשראי משתהות לעיתים בטרם הן מכירות באופן רשמי בהפסקת פעולתה של החברה, ולכן ביטול עסקאות שיקים מהיר בהרבה.

יש דרכים להימנע מכאב הראש

אך השאלה הגדולה באמת היא, איך ניתן להימנע מכל כאב הראש הכרוך בעסקה עם חברה בקריסה, ולדעת לא להיכנס אליה מלכתחילה? "כמו בכל רכישה, ודאי אם היא גדולה, יש לבצע חקר שוק יסודי", מייעץ עו"ד אופיר. "אם אנו עומדים לחתום על עסקה צרכנית יקרה כדאי לאסוף מידע באינטרנט על החברה, ניתן גם לבדוק חינם באתר רשם החברות האם החברה שילמה את האגרות בשנים האחרונות. ישנם גם אתרים פרטיים וציבוריים, אשר נותנים בתשלום מידע על מצבה המשפטי של החברה – שיעבודים, חובות, תביעות נגדה וכדומה. כמובן, כגודל העסקה גודל ההשקעה המומלצת בנקיטת צעדי המנע".

המועצה הישראלית לצרכות מוסיפה שיש לברר את פרטי עסקאות האשראי לפני שחותמים על שובר האשראי, על החוזה או על ההזמנה. בנוסף, יש לדרוש פירוט של מועד האספקה ושווי של כל שירות. לדברי המועצה, זו הדרך היחידה להוכיח את מועד האספקה המוסכם ביניכם ולהגן על עצמכם במקרה בו לא תקבלו את כל השירותים במועד שהובטח לכם.

במקרה שחברה לה שילמתם פושטת את הרגל, מומלץ לפנות לפורומים צרכניים ולבדוק האם התקבלו תלונות דומות בנושא. לעיתים פניה של גוף גדול לחברות האשראי, למשל, מזרזת את תהליכי ביטול העסקה.

למרבה הצער, לקוחות שורש כבר איבדו ככל נראה את כספם. אמנם כל חברה וכל תיק הם מקרה לכשעצמו, וכתבה זו אינה מהווה מדריך משפטי רשמי. אך מילוי אחר ההמלצות שפרטנו עשוי למנוע מכם, בתקוווה, להיות מהנפגעים הבאים.