על כוס קפה

לפני שאתם משקיעים אלפי שקלים במכונת אספרסו, שווה לבדוק למי יש את הביצועים הכי טובים

לקראת החורף הממשמש ובא ועמו צריכת משקאות חמים ושהייה מוגברת בתחומי הבית, ערך פורטל קופי שופ עבור "גלובס" בדיקה השוואתית ביו חמש מכונות קפה אוטומטיות המתאימות לבית או למשרד קטן. המכונה האוטומטית, המתאימה למפונקים ולאוהבי הסדר והניקיון, מפיקה את ספל הקפה בלחיצת כפתור ומבצעת את התהליך לכל אורכו - טוחנת את פולי הקפה, מודדת את כמות ולחץ המים, ומקציפה את החלב.

המכונות נבחנו במשך חודש, על ידי צוות טועמים שכלל 'פריקים' של קפה ואנשי מקצוע מהתחום. תערובת הקפה פיקאדה של רובנ'ס ליוותה את הבדיקה, שבמהלכה נצרכו שבעה ק"ג, שהם כ-900 ספלי קפה. הפערים בשקלול הציונים הסופיים לא היו גבוהים, והדירוג הצפוף מלמד שהמכונות כולן עמדו במבחן בהצלחה. עם זאת, מטבע הדברים מתן ציונים מתבקש, ולכן ראוי להדגיש כי גם למכונות שדורגו אחרונות, יתרונות על פני האחרות. המנצחת במבחן מכונות הקפה האוטומטיות המקיף שערך "גלובס" בשיתוף פורטל "קופישופ" היא יורה השוויצרית. עם זאת, הדירוג הסופי הצפוף של חמש המכונות שנבחנו מגלה כי לכל אחת יתרון על פני האחרות בדרך להפקת המוצר הסופי - ספל קפה משובח בלחיצת כפתור.

דלונגי EAM3500

מכונה מרשימה שניכר כי עיקר המחשבה שהושקעה בה הופניתה לנוחות המשתמש ולהפקת קפוצ'ינו בלחיצה אחת בקלות. פשוטה לתפעול ומצוידת במיכל חלב מובנה שניתן לשליפה ולאחסון במקרר. ניתן לכוון בלחיצת כפתור את חוזק הקפה מ'חלש מאוד' ועד 'חזק מאוד', פונקציה שתורמת לאספרסו המושלם שמפיקה המכונה הזו.

מידע כללי: יחידת החליטה מפיקה אספרסו נפלא למרות שגודלה קטן באופן מפתיע. מגש איסוף הנוזלים פרקטי ונוח לניקיון. היחידה המרכזית ניתנת לשליפה בקלות. מומלץ לבצע ניקיון משאריות קפה לפחות פעם בשבוע - את פעולת הניקיון צריך לבצע כאשר המכונה כבויה ומחוברת לחשמל.

נקודות תורפה: מיכל המים קשה לשליפה ולא ניתן לשלפו כאשר מיכל החלב מחובר למכונה. כוונון גובה צינורית האספרסו, לספלים ולכוסות גבוהות, מסורבל, והגישה למגרת הפסולת מעט בעייתית.

אספרסו: האספרסו הוא ללא ספק גולת הכותרת של המכונה ודורג פה אחד כ'מצוין'. כנהוג במכונות אוטומאטיות, זליגת האספרסו היא מהירה באופן יחסי לעומת מכונה ידנית, אך במקרה הזה, הוא נחלט באופן מושלם. עדות לחליטה האופטימאלית הן 'עוגיות' הקפה המשומש, אשר עוברות שלמות ומוצקות למיכל הפסולת.

קפוצ'ינו: כפתור הקפוצי'נו האוטומטי מבצע שתי פעולות בלחיצה אחת, הזרמת אספרסו והקצפת החלב מהמיכל ישירות לספל הקפוצ'ינו. החלב המוקצף אשר מופק מהקפוצ'ינטור יוצא במרקם בועתי וחם מאוד בניגוד לסטנדרט האיטלקי. אין אפשרות להקצפה ידנית, ולכן לא ניתן לשלוט באיכות ההקצפה. צינורית החלב ניתנת לניקוי על-ידי לחיצה על כפתור הממוקם בחזית המיכל.

שורה תחתונה: אוהבי האספרסו ייהנו מקפה העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מיכל החלב הניתן לשליפה מקבל ציון שבח, אולם אוהבי הקפוצ'ינו המצדדים במרקם הנכון, ייאלצו לחפש את המשקה שלהם במקום אחר.

מחיר: כ-6,000 שקל. ציון: 7.4

JURA Z5

מכונת הדגל של יורה, זכתה בפרסי העיצוב, ובצדק. הטכנולוגיה המתקדמת ארוזה באופן מוקפד וקומפקטי ב'קופסא שחורה' המתאפיינת בקווים מודרניים וזורמים והמשדרת יוקרה. אולם היא לא רק יפה - מדובר במכונה ידידותית למשתמש בעלת יכולות טכנולוגיות מרשימות.

מידע כללי: ברכת 'בוקר טוב' מקדמת את המשכימים, אז, נדרש מאמץ מינימאלי של לחיצה על כפתור השטיפה ל'חימום קנה', ודקה וחצי נוספים בהם המכונה מתכוננת למזיגת ספל קפה משכר.

ניתן להרכיב על צינורת הקפה 'קנה קצר' שמתאים למאגים גבוהים במיוחד, או להזרמת האספרסו ישירות על קוביות הקרח, בהכנת קפה קר בכוס גבוהה.

הפילטר במיכל המים מוסיף הגנה מפני אבנית, ולוח הבקרה מודיע על הצורך בהחלפת פילטר, או בהכנסת קפסולת ניקיון. חיישני הלייזר המדויקים מודיעים גם על מחסור בקפה, מחסור במים ופינוי מיכל הפסולת.

לדגם שנמסר לבדיקה צורף מיכל תרמי מעוצב לשמירה על טריות החלב (מחירו כ-480 שקל), וערכה נוספת הכוללת מתאם ארוך לקפוצ'ינטור (צינור ששואב את החלב ומוציא אותו מוקצף ישירות לספל), עבור ספלי קפוצ'ינו קלאסיים.

נקודות תורפה: מגש הפסולת הכולל את ה'עוגיות' (שאריות הקפה) והנוזלים, נשלף באופן מעט מסורבל בשל אורכו הלא-שגרתי, שעובר לכל אורך המכונה. משטח חימום הכוסות אינו מצויד ב'מעקה בטיחות', ורק כמחצית משטחו באמת חם.

אספרסו: ניתן לכוונן את אורך המנה באמצעות כפתור סיבובי, ואת עובי הטחינה בעזרת וסת שנמצא בתוך המטחנה. פונקצית 'חליטה מוקדמת' אמורה לספק מיצוי מקסימאלי לקפה. במבחן המציאות האספרסו היה מאכזב מעט, משום שהוא דליל באופן יחסי למכונות אחרות.

קפוצ'ינו: המכונה כוללת פונקצית 'קפוצי'נו בלחיצה אחת', ואינה מאפשרת הקצפה ידנית. הקצפת החלב מוצלחת ובעלת מרקם מדויק. הקפוצ'ינו היה מוצלח ומענג, והשביע עד מאוד את רצונם של הבודקים.

שורה תחתונה: עיצוב פנטסטי המקנה למכונה 'לוק' יוקרתי שבהחלט יכול להשתלב היטב במטבחי האלפיון העליון. האספרסו מאכזב לעומת הקפוצ'ינו שמפיקה המכונה, ובכל זאת המקום הראשון מוענק לה בשל יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות, לצד העיצוב המושלם.

מחיר: כ-10,500 שקל. ציון: 8.4

גאג'יה טיטאניום

כמיטב המסורת וההיסטוריה לבית גאג'יה, גם מכונה זו, פרי המפעל הוותיק, היא 'סוס עבודה' אמין וחזק, בעיצוב נקי ובקווים קלאסיים. לשם ניצול מרבי של פוטנציאל המכונה נדרשת למידה והתנסות וצבירת 'ספלי' ניסיון'. המאמץ משתלם, שכן בסוף התהליך מובטח ספל קפוצ'ינו נפלא.

מידע כללי: המכונה מאפשרת כוונון של פרמטרים רבים אותם יש להתאים לפי העדפות אישיות. בדומה ליורה גם היא כוללת את פונקצית ה'בוקר טוב' ופונקצית כיבוי אוטומאטי. גוף המכונה עשוי פלדת אל-חלד ומציג חזות מרשימה. משטח החימום גדול יחסית ומספיק בשטחו לשישה ספלים.

נקודות תורפה: מגש פינוי הנוזלים קטן מדי, ובכדי לשלוף אותו או את מיכל הפסולת, יש לפתוח את חזית המכונה - פעולה מעט מסורבלת בתחזוקה השוטפת. מטחנת הקפה במכונה שנבדקה התריעה על מחסור בפולים למרות שהיו פולים במטחנה. מבנה המטחנה דוחק חלק מהפולים לשולי המיכל - ובמקרה זה המכונה המשיכה לעבוד 'על ריק' עד להתערבות ידנית.

אספרסו: אפשרויות הכוונון של אורך המנה וחוזק החליטה נותנים למשתמש מגוון של אפשרויות להתאמת ספל הקפה האולטימטיבי עבורו. כמו ברוב המכונות האוטומאטיות, גם מכונה זו מתאפיינת באספרסו מעט דליל עם קרמה (-שכבת קרם שומנית שמכסה את הקפה המוכן) דקה מדי.

קפוצ'ינו: למרות שזמן ההמתנה להקצפה הוא ארוך יחסית, ה'פאנארלו' (-צינורית הקצפה מיוחדת המערבלת את החלב עם אוויר) מפיק חלב מוקצף ברמה שלא נופלת מבתי קפה. הקפוצ'ינטור הכלול במכונה, מקציף חלב במרקם מצוין. הזרמת מים דרכו לאחר השימוש, מנקה את הצינור באופן פשוט וקל.

שורה תחתונה: אוהבי הקפוצ'ינו שגם נהנים ללגום קפה שהוא תוצר פרי עמלם, ייהנו מספל קפה מוצלח ביותר. התוצאה האידיאלית מתקבלת לאחר צבירת ניסיון ומיומנות בהפעלת המכונה.

מחיר: כ-6,000 שקל. ציון: 8.2

סאקו אינקנטו דה-לוקס

מכונה בעיצוב מודרני עם טאץ' של רטרו-שיק. המכונה מאובזרת בכפתור סיבובי יעיל במיוחד המאפשר שליטה על חוזק החליטה ואורך המנה במהלך זליגת האספרסו. ספל הקפוצ'ינו שהופק באמצעותה זכה לשבחים והוגדר כטוב ביותר.

מידע כללי: המתג החיצוני הייחודי המכונה Saeco Brewing System נותן למשתמש שליטה כמעט מוחלטת באיכות הקפה שנוצר. בניגוד לרוב המכונות, בהן ניתן לשנות את גובה זרבובית האספרסו בהתאם לספל, במכונה זו קיימים שני מצבים ללא אפשרויות ביניים. הראשון מיועד לאספרסו או לקפוצ'ינו קטן והשני מתאים לכוסות גבוהות (מאגים או לקפה קר).

נקודות תורפה: מגרת הפסולת קטנה מדי ובכדי לשלפה, יש לפתוח את דלת חזית המכונה, דבר אשר מסרבל במעט את ניקיון המכונה. יש לרוקן את מגש איסוף הנוזלים לפחות פעם ביום. חיישן הפולים מתריע לעיתים על מחסור בפולים, כאשר המיכל מלא למחצה, במקרה זה יש לדחוף ידנית את הפולים למרכז המטחנה.

אספרסו: מתג כיוון חוזק החליטה הנמצא בחזית המכונה, מהווה את נקודת היתרון העיקרית שלה. יש לשים לב שזרימת המים ממשיכה מעט אחרי שמורים על הפסקתה. פטנט החליטה המוקדמת מביא אמנם למיצוי מקסימאלי של הקפה, אך משום שנעשה שימוש במים פושרים בתהליך, טמפרטורת האספרסו נפגמת במקצת.

קפוצ'ינו: זמן ההמתנה בין אספרסו להקצפה הוא קצר ביותר, משום שהמכונה מאובזרת בסליל חימום פנימי לקיצור זמן ההמתנה. המכונה מגיעה עם צינור פאנארלו, המאפשר הקצפה קלה ברמה גבוהה מאוד. החלב המוקצף המתקבל הינו במרקם קטיפתי, 'ממש כמו בבית קפה' והקפוצ'ינו נשתה בהנאה יתרה.

שורה תחתונה: מבין כל המכונות שנבדקו, האינקנטו הפיקה את ספל הקפוצ'ינו הטוב ביותר, ועל כך היא מדורגת במקום השני. המשתמש המנוסה יוכל להפיק מהמכונה קפה ברמה של בית-קפה ללא הרבה מאמץ. למכונות של סאקו מוניטין ונתח שוק מכובד באיטליה. ומה שטוב לאיטלקים - טוב לנו.

מחיר: כ-6,200 שקל. ציון: 8.2

Krups XP-7220

מכונה בעלת מבנה קומפקטי שניכר שמעצביה שמו דגש על ייעול מקסימאלי. צג ה-LCD ידידותי ומזכיר צג של טלפון סלולרי. למכונה אין הקצפה אוטומאטית, אך ניתן לרכוש מהיבואן מתאם להקצפה אוטומאטית ב-350 שקל - תוספת חובה לדעתם של הבודקים.

מידע כללי: פיית האספרסו מתכווננת לפי גובה הספל. הפעלת המכונה פשוטה ובמהלך כל פעולה ניתן לשלוט בפרמטרים שונים כמו כמות המים לאספרסו ומשך ההקצפה בשניות. המכונה קלה מאוד לניקוי, מגש הטפטוף נשלף בקלות ומגירת העוגיות נשלפת, באופן נגיש וקל ואפילו חוברת הוראות הניקיון נשלפת מתוך גוף המכונה.

נקודות תורפה: גודלה הקטן יחסית לא מאפשר הנחת שני ספלי קפוצ'ינו בו זמנית מתחת לפיית האספרסו.

אספרסו: הציון "טוב מאוד" הוענק לו גם בשל העובדה שניתן לשנות את אורך מנת האספרסו בכל עת. צריך לשים לב כי במהלך הפקת מנת אספרסו אחת המכונה מפסיקה פעמיים, ונדמה כאילו היא 'נתקעה' . 'עוגיות' הקפה המשומש במגירת הפסולת נראות שלמות ויבשות, דבר המעיד על מיצוי אופטימאלי של הקפה במהלך החליטה.

קפוצ'ינו: התקן הקפוצ'ינטור (הכרוך בתשלום נוסף) מפיק חלב מוקצף באיכות טובה, בעל טמפרטורה ומרקם בסטנדרט גבוה, אם כי יחס הקצף-חלב מעט גבוה מדי לטובת החלב. ההקצפה הידנית הרגילה הינה החיסרון הגדול ביותר של המכונה, שאף דחק אותה מטה בדירוג ההשוואתי - החלב המתקבל אמנם חם אך מרקם הקצף המתקבל הוא 'סבוני' ולא קרמי בכלל.

שורה תחתונה: בקרת 'כפתור אחד' פשוטה לתפעול ועיצוב פונקציונאלי לניקיון ולתחזוקה הפכה את המכונה לחביבת הקהל. נקודת החוזק היא האספרסו בעוד נקודת החולשה, הניתנת לתיקון עבור 350 שקל, היא הקצפת החלב הידנית. המחיר הופך את המכונה לעסקה המשתלמת ביותר במשוואת תמורה לכסף.

מחיר: כ-5,000 שקל. ציון: 7.4