מה עושים עם הדולר הזה?

המטבע האמריקאי צולל. ניצן וידנפלד בודק למה, מה לעשות בשביל לנצל את המצב, וגם נותן טיפים איך לשחק בכסף (ולהפסיד) כמו הגדולים

נכון לכתיבת שורות אלו, דולר אחד יעלה לכם 4.28 ש"ח ועוד קצת. הפעם האחרונה ששילמתם כל כך מעט היתה ב-2003, לפני ההתכנסות, מלחמת לבנון השניה, הקומה של שרון ומי זוכר כמה ממשלות. מה גורם לדולר לצנוח דווקא עכשיו, כשהכל מסביב נראה מבשר רעות? מה ההשפעה של התהליך הזה על משקל הארנק שלנו ומה אפשר לעשות בכדי לנצל אותו?

מה גרם לירידה בערך הדולר?

השאלה הזו מעסיקה כמובן את מיטב המוחות של הכלכלה הישראלית. ועכשיו כשהורדנו מהלב את הקלישאה המתבקשת, אפשר לפנות אל ההסברים:

מטבע, כל מטבע, הוא סחורה שאנשים קונים ומוכרים. בדיוק כמו עגבניות, מלט או ופלים. כשיש ביקוש רב או מחסור בסחורה מסויימת, המחיר שלה עולה. כך גם להיפך: כשהסוחרים לא מצליחים להיפטר מהמלאי שלהם, הן נאלצים להוריד את המחיר בשביל להפוך אותו ליותר אטרקטיבי בעיני הקונים. לכן התשובה לשאלה "מה גרם לירידת ערך הדולר" היא מאוד פשוטה: כמות הדולרים שמוצעת למכירה בשוק הישראלי עולה על כמות הדולרים שאנשים רוצים לקנות. במצב כזה, המחיר של הסחורה יורד.

השאלה המעניינת באמת היא מה גרם למצב המוזר הזה, שבו אנשים לא מתלהבים לקנות את המטבע של המעצמה הגדולה בעולם. לכך יתכנו כמה תשובות:

- נתחיל בזו המעצבנת: אם תציגו את השאלה הזו בפני אנאליסט, הוא יקח נשימה ארוכה ומיד יתחיל להפציץ אתכם בערימות נתונים על הביצועים המאכזבים של סקטור הייצור בארצות הברית, סקר מנהלי הרכש (גם הוא מאכזב), מדד אמון האזרח האמריקאי (לא מרוצה) ומצב האבטלה בפילדלפיה (ככה ככה, ואצלכם?). אם אתם לא מאמינים לנו, אתם מוזמנים להרים טלפון ליועץ השקעות ולנסות בעצמכם.

בתרגום לעברית פשוטה, מה שאותו אנאליסט מנסה להגיד הוא שהמצב בארצות הברית לא מזהיר, ובטח שפחות טוב מהציפיות. לכן כמות ההשקעות בארצות הברית פוחתת, וכתוצאה מכך פחות אנשים בעולם צריכים דולרים. כפי שכבר ראינו, במצב כזה המחיר של הדולר יורד.

- נעבור לתשובה המשמחת: המשק הישראלי כנראה חזק הרבה יותר ממה שחשבנו. הצמיחה בישראל בשנים האחרונות גבוהה, וגם לאחר המלחמה צפוי המשק שלנו לגדול השנה בכ-4 אחוזים. המצב הזה גרם להרבה משקיעים בעולם להפנות חלק מהדולרים שלהם להשקעה וקניית נכסים בישראל. עסקת ישקר לבדה הכניסה למדינה כמיליארד דולר, שהומרו לשקלים בכדי לשלם מס. המדינה הרוויחה מיליארדי שקלים במיסים, ובשוק יש עוד מיליארד דולר שמחפשים קונה. כך גם לגבי כל השקעה אחרת.

- וישנה כמובן התשובה המפתיעה: השקל הוא אחד המטבעות החזקים בעולם, ואתם אפילו לא ידעתם שיש לכם כזה דבר בארנק. איך זה קרה? מה עם הפערים החברתיים, העוני, השחיתות? מסתבר שכל אלא לאו דווקא בראש מעיניהם של המשקיעים הזרים.

תגידו מה שתרצו על המדיניות הכלכלית בישראל של השנים האחרונות, דבר אחד היא ידעה לעשות וזה לשמור על השקל יציב. ואם יש משהו אחד שכן מעניין משקיעים זרים, זה יציבות. הממשלה קבעה יעד אינפלציה נמוך (אינפלציה היא תהליך שבו ערך המטבע יורד לאורך זמן), ועשתה הכל בכדי לעמוד בו. התוצאה היא שמשקיע שקנה שקל בינואר יכל לחשב מראש כמה הוא יהיה שווה בסוף השנה, וסמך על המדינה שתדאג שזה אכן יקרה. משקיעים זרים מכל העולם החלו לקנות יותר ויותר מהמטבע היציב הזה, עם השם המוזר. הביקוש לשקל עלה וכך גם מחירו בדולרים.

- ואיך אפשר בלי להזכיר את המילה "ריבית". בגדול, הריבית במשק היא הריבית שתקבלו בהשקעה בסיכון נמוך (למשל בפיקדון בבנק או באגרות חוב של הממשלה), והיא נקבעת על ידי הבנק המרכזי של כל מדינה. הריבית בארצות הברית ובישראל כמעט זהות (אצלינו היא גבוהה ברבע אחוז). כלומר – אם תמירו את השקלים שלכם לדולרים, ותשימו את הדולרים האלו בפיקדון דולרי, תקבלו רבע אחוז פחות ריבית מאם סתם תזרקו אותם בבנק בפיקדון שיקלי.

במילים אחרות: השקל לא מאבד מערכו, ומצד שני אין סיבה להמיר אותו לדולרים. מי שיש לו שקלים נוטה לשמור עליהם ולא לקנות בעזרתם מטבע אחר. לעומת זאת, בעלי הדולרים רוצים להמיר אותם לשקלים, מהסיבות שכבר פורטו. הביקוש לשקל עולה, הביקוש לדולר יורד, ואיתו גם ערכו.

מה יקרה הלאה?

קשה לנחש בוודאות מה יהיה מחירו של הדולר עוד כשנה, אבל אפשר להקשיב למה אומרים המומחים ולעשות כמה ניחושים מושכלים. סביר להניח שהסיבות שכבר פירטנו, שהביאו לירידה במחיר הדולר, יהיו תקפות גם בזמן הקרוב. לכן אנחנו צפויים לירידות נוספות בערך הדולר, לרמות של 4.20 ש"ח לדולר ואף פחות מכך.

אבל התהליך הזה הוא כמובן סופי. בשלב מסויים המערכת תגיע ליציבות: המחיר של הדולר יהיה אטרקטיבי מספיק בכדי לעודד קונים לרכוש אותו, אבל כל כך נמוך שרוב האנשים שיש בידם דולרים לא ירצו למכור אותם. במצב שכזה הביקושים יעלו על ההיצע והמחיר יעלה.

כמו כן – בואו לא נשכח שאנחנו קרובים לסוף השנה. בתקופה הזו מנסות החברות במשק לרכב על מגמות בולטות ובטוחות בשוק, בכדי להשיג עוד טיפה של רווח בשנת הכספים הנוכחית, לפני שהיא נגמרת. אם המגמה תהיה חזרה לדולר, הן יחזקו אותה.

התהליך כולו נקרא "תיקון למעלה", וכבר משמו ניתן לנחש שלא מדובר בזינוק רציני, אלא בעוד שלב בתנודה בשער הדולר שיוצרת את הגרפים המשוננים שממלאים את עיתוני הכלכלה. לא ניתן לדעת בדיוק מתי יתחיל התיקון בשער הדולר. זה יכול לקרות גם מחר. לכן כל אלה שטוענים שהדולר הולך להמשיך בצניחה, לא יתפלאו אם כבר ביום המסחר הבא שערו דווקא יחזור ויעלה. האמת היא שזה לא ממש משנה: השאלה המעניינת באמת היא מה יקרה בתקופה ארוכה יותר, נגיד שנה מהיום.

כמעט כל מי שמתעסק בשוק ההון מסכים שאנחנו עומדים לפני תקופה של יציבות בשער הדולר, סביב השערים שהתרגלנו אליהם בזמן האחרון. יתכן שהוא יצלול עד לרמה של 4.15 שקל לדולר, או יטפס חזרה ל-4.40, אבל אין שום סיבה נראית לעין לשינוי קיצוני יותר, מעלה או מטה. לגרף שלנו הולכים להיות גבולות ברורים מאוד, וביניהם ימשיך הדולר לקפץ כרגיל.

כמה זמן ימשך המצב הזה? יש האומרים שאנחנו יכולים לצפות אפילו ל-5 שנים שקטות. בהתחשב בכל מה שעבר על ישראל והעולם ב-5 השנים האחרונות, הניסיון לבנות תחזית לתקופה ארוכה שכזו נראה מגוחך לחלוטין. אבל אם היינו צריכים להמר על זה בחיים של מישהו קרוב, היינו מדברים על שנה לפחות.

מה זה אומר לגבי הכסף שלנו?

האם אנחנו יכולים לנצל את שער הדולר הנמוך? האם נפלה לפנינו הזדמנות שחבל לפספס אותה?

בישראל קיים מנהג מגונה של נקיבת סכומים בדולרים לשירותים שאין שום קשר בינם למטבע זר. שוכרי הדירות, מי שצפוי לשלם שכר טירחה לעורכי דין, או לשכור את שירותיו של כדורגלן, צפויים להרוויח באופן מיידי ממחירו הנמוך של הדולר.

לצערנו, לירידה בשער הדולר לוקח זמן לחלחל הלאה, לשירותים שבאמת תלויים בדולרים. בניגוד לעלייה, שמורגשת בדרך כלל באופן מיידי. לכן במחיריהן של מכוניות, דלק ומוצרי חשמל ויבוא אמריקאי, עוד לא ראינו ירידה משמעותית. סביר גם להניח שלא נראה אחת ושהיבואנים ישלשלו את ההפרש ישירות לכיסיהם, כפי שקרה עם הורדת המע"מ האחרונה.

הנה מספר שאלות שסביר להניח שבישראלי הממוצע שואל את עצמו:

- האם כדאי לקנות עכשיו דירה?
אם יש מגזר שיודע לדאוג לאינטרסים שלו, הרי מדובר בקבלני הבניה. רוב הקבלנים עברו כבר מזמן לתמחור בשקלים. קבלנים גם נוהגים להצמיד את מחירי הדירות למדד תשומות הבניה ולא לשער הדולר, כך שהם מכוסים בכל מקרה. במילים אחרות: שער הדולר לא אמור להשפיע על ההחלטה שלכם לקנות דירה חדשה.

דירות יד שניה הן סיפור אחר לגמרי. בשוק הזה נהוג באופן מסורתי לנקוב את המחיר בדולרים ואם מצאתם דירה שאתם רוצים במחיר דולרי – זה הזמן לשלוף את הארנק.

- האם כדאי לשכור עכשיו דירה?
אם אתם מוצאים בעל דירה שמוכן עדיין לדבר בדולרים, זה הזמן לנצל את השער הנמוך ולשלם פחות מחבריכם (הפראיירים בדיעבד) שסגרו את החוזה לפני כחודש.

- מה לגבי השכרת דירה?
אם אתם משכירים דירה, זה הזמן להעלות את שכר הדירה או להתחיל לדבר בשקלים.

- האם זה הזמן לצאת לחופשה בחו"ל?
אם אתם מדברים על רכישת דולרים לפני טיסה – כדאי שתזכרו שאתם אמנם יכולים להשיג יותר דולרים היום מלפני חצי שנה, אבל גם בחו"ל כח הקניה של הדולר נשחק. כלומר: יהיו לכם יותר דולרים ביד, אבל לא תוכלו לקנות איתם יותר מוצרים. לעומת זאת, זה הזמן לרכוש דיל טוב שמתומחר בדולרים. קחו לכם שבוע חופש וטוסו לחו"ל.

- מה לגבי מכוניות ומוצרי חשמל?
כפי שכבר ציינו, אין לצפות להוזלה משמעותית בסחורות המיובאות. למרות זאת, ניתן להמתין כחודש לפני רכישה גדולה, ולראות אולי בכל זאת יהיה שינוי כלשהו במחיר.

להשקיע או לא להשקיע?

השאלה האחרונה שבוודאי עולה אצלכם היא האם ניתן לנצל את ירידת הדולר לעשיית מכה בבורסה, או לשדרוג החסכונות המשפחתיים. התשובה היא לא. אם לצטט מנהל השקעות בכיר שדיברנו איתו: "האפיק הדולרי הולך להיות משעמם מאוד בעתיד הנראה לעין." בתיק ההשקעות שאותו בכיר היה בונה לכם, אם הייתם מבקשים ממנו, הוא היה מקצה רק 3 עד 6 אחוז להשקעות דולריות, שזה מספיק בדיוק לצאת ידי חובה במקרה של אירוע מאוד בלתי צפוי.

התחושה הרווחת בשוק ההון היא שהרעש שעושים מהדולר בתקשורת לא תואם את מה שקורה במציאות. מי שהריח מבעוד מועד את נפילת הדולר כבר עשה את הרווחים שלו, בעיקר על ידי קניית אופציות שורט על הדולר, כלומר ניירות שמשלמים רווחים נאים במקרה שהדולר נופל. הציבור כרגיל התעורר מאוחר מדי, הרבה אחרי שההזדמנויות לרווח חלפו.

אם בכל זאת אתם מתעקשים לנסות לסחוט את המצב, אתם מוזמנים להמר. נניח לדוגמה שאתם סבורים (שזה מילה יפה למהמרים) שהדולר עומד לטפס חזרה, עוד שנה, עד לשער של 4.45. הרי שמדובר פה על שינוי של 3.79 אחוז. זה יהיה הרווח של מי שיקנה דולרים היום וימכור אותם עוד שנה. גם אם נוסיף לחשבון את האינפלציה בשקל (שצפויה להיות 1.6%), לא קיבלנו רווח מזהיר.

אבל אתם יכולים להפקיד את אותם דולרים שקניתם בחשבון דולרי, שבו תוכלו, לאחר התמקחות, לקבל ריבית של כ-5%. אם תמירו אותם בחזרה לשקלים שנה מהיום, הרי שהרווחתם את הריבית על הפיקדון, פלוס השינוי בשער הדולר וגם התחמקתם מהאינפלציה בישראל – סך הכל מדובר ב-10.39%. כל זאת ללא שחישבנו עמלות החלפת כספים ובתנאי שהכל מתקתק בדיוק לפי התוכנית.

אמנם סיכנתם את החשבונות שלכם בשביל רווח די זעום, אבל מצד שני תוכלו לספר לכל החברים שגם אתם עשיתם מניפולציה על שער הדולר. רק אל תשכחו שטריקים מהסוג הזה לא תמיד נגמרים בטוב. תשאלו את אליעזר פישמן, שהפסיד מיליארדים במהלך דומה עם הלירה הטורקית.