בתוך החדר האינטימי שלי

משולחן להרכבה עצמית ב-100 שקל ועד מערכת ריהוט מודולרית ב-20 אלף שקל - מיכל רז חימוביץ' בדקה איך לרהט את חדר הילדים לקראת פתיחת שנת הלימודים

שנת הלימודים הקרבה ובאה מהווה הזדמנות מצוינת לחדש את חדר הילדים, בעיקר עבור העולים לכיתה א'. במהלך חודשי הקיץ, אומרים בענף, ובעיקר באוגוסט, חלה עלייה של כ-60% בביקוש לחדרי ילדים, הנובעת גם מעונת מעברי הדירות המתרחשת בתקופה זו. השנה, בשל השלכות המצב הביטחוני על המשווקים ועל הצרכנים, צופים שההיערכות לשנת הלימודים תתקיים גם במהלך ספטמבר.

השינוי המשמעותי ביותר מתרחש אצל ילדים שמשנים את מעמדם מילדי גן לתלמידי בית הספר. חדר הילדים שכלל עד כה משחקים, צעצועים ופינת ישיבה המותאמת לגיל הזה, צריך לעבור שינוי והתאמה לצרכים החדשים.

מכיתה א' ועד בחינות הבגרות הכניסה לבית הספר מסמלת גם את התבגרותו של הילד ואת יכולתו לקבל החלטות, ולכן חשוב לשתף את הילד בתהליך עיצוב החדר ובבחירת הרהיטים: "ביחד איתו בוחרים קונספט הכולל צבעים, אלמנטים או דמויות שאהובות על הילד", מסבירה אביטל בן חיים, מעצבת הבית של סטודיו "באני בי" בהוד השרון, "בחירת הצבעים היא גורם משמעותי באווירה של החדר". מסיבה זו ממליצים המעצבים לבחור בצבעי פסטל עדינים התורמים לאווירה רגועה ונעימה, דוגמת ורוד, תכלת, ירקרק או צהוב בננה, אבל, הם מדגישים, יש להקפיד לא לבחור בצבע שהוא תינוקי מדי. את הצבעים העזים ניתן לשלב באמצעות מצעים, כריות, נקודות או פסים על הקיר, עם או בלי טפט.

אלי ליפשיץ, מנכ"ל רהיטי עין חרוד מאוחד, מציע שלא לבחור ריהוט ילדותי, אלא לחשוב לאורך זמן: "שולחן עבודה סטנדרטי, שנראה אמנם גדול לזאטוטים בכיתה א', ישמש אותם במהלך הלימודים ובשנים הבאות ולכן לא מומלץ לרכוש שולחן קטן, אלא לקנות כסא הניתן להתאמה לישיבה נוחה מול השולחן".

גם ברשת 5 נגרים מאמינים בהשקעה לטווח הרחוק, ומייעדים את חדר הילדים הראשוני עד לתיכון. נשמע מופרך, בעיקר לאור הבלאי הטבעי והרצון לחדש ולהתחדש, אך הטיעון של יורם עינב, מנכ"ל משותף ברשת, הוא שמוצר איכותי יחזיק מעמד במשך 15-20 שנה: "הצרכים של תלמיד כיתה א' ושל תלמיד תיכון זהים ביסודם, ולכן פינת העבודה הבסיסית שאנו מתכננים תהיה זהה בשני המקרים. את הרצון להתחדש ניתן לספק בעיקר על-ידי שינוי צבע הריהוט או שינוי גווני הקירות והאבזור הנלווה. לכן עדיף לבחור בציוד בסיסי בצבעים טבעיים ובגווני עץ. חלקים שניתן לשנות ולהחליף, כמו דופן הדלתות, ניתן לבחור בצבעים ובאפליקציות".

מקומות אחסון

אחד הצרכים החשובים ביותר שיש להשלים במעבר מחדר פעוטות לחדר הילדים הוא תוספת של מקומות אחסון. יחידות אחסון עם גלגלים עוזרות לשמירה על הסדר ומאפשרות משחק מודולארי עם היחידות השונות. ניתן לתלות את הקוביות על הקיר, לחסכון של מקום ולהוסיף מדפים. בנוסף, אפשר לשלב ספסל ישיבה, ומתחתיו להכניס יחידות אחסון נשלפות. פריט נוסף שנחמד לשלב הוא קולב המשמש לתליית הילקוט ופריטי לבוש, בעיקר בחורף. בן חיים ממליצה להשאיר מקום לפינת רביצה (פינת 'זולה') לשמירה על מרחב המשחקים ולאירוח חברים חדשים וישנים. את פינת הזולה ניתן לאבזר באמצעות פופים צבעוניים, כריות גדולות, שטיחים צמריים ואפילו ניתן לתחום את גבולותיה בעזרת וילונות תלויים שקופים - אשר לא יסגרו את החלל בחדר, אך יעזרו ביצירת הפרדה והגדרת תחומים.

עץ מלא או פורמייקה?

גם ליפשיץ מדגיש את הערך המוסף של יחידות מודולאריות באמצעותן ניתן להזיז ולשנות ללא קושי את מרכיבי החדר, ושם את הדגש בעיקר על בחירת רהיטים העשויים מעץ מלא, "שהוא חזק, טבעי ויפה יותר".

עינב, לעומתו, סבור כי לעץ מלא חסרונות רבים ולכן הוא מצדד בפורמייקה: "בדרך כלל לחדרי ילדים משתמשים בעץ אורן, שהוא עץ מלא אבל פשוט ,ונופל באיכותו מעץ בוק או מייפל. עם הזמן ה'עיניים' הטבעיות שיש בעץ עלולות להתפוצץ ולצאת, והעץ נוטה לשנות את צבעו ולהצהיב. התחזוקה בעייתית בשל אי-יכולת לנקות ולמחוק קשקושים וסימנים אחרים. הפורמייקה שמשתמשים בה כיום עבה, חזקה ומתנקה בקלות".

לגדול עם הכסא

לבחירת הכסא חשיבות מכרעת לנוחות מקסימאלית בישיבה ממושכת. יונתן ישפן, מנהל פיתוח וסל מוצרים ב"רהיטי צרעה" מסביר: "ילדים מבלים שעות רבות מול המחשב. עם התבגרותם, גופם משתנה, ולכן חשוב לבחור כסא אשר יוכל "לגדול" עם הילד וליצור סביבת לימודים ומשחק בריאה ונוחה יותר.

מנגנוני הכסא הבסיסיים והחשובים ביותר לילד, הינם אלו הרלוונטיים לשינויים בגופו וגובהו היות ובכל שלב בהתפתחותו, על הכסא להתאים לממדי הגוף".

בבחירת כסא, ממליץ ישפן לשים לב לקיומם של הדברים הבאים:

* קימור במשענת הגב, שיתמוך בשקע באזור חוליות המתנים הזקוק לתמיכה.

* מנגנונים מתכווננים לשינוי גובה משענת הגב וגובה המושב

* משענות ידיים מתכווננות, כדי להתאימן לגובה המקלדת.

מחירים: מחיר מבצע לכסא 'אלפא U3' של "רהיטי צרעה", הכולל מנגנונים להפחתת הלחץ על הגב, הנו 600 שקל (במקום 820, עד 15.9).

מחירי הכיסאות בהום סנטר נעים בין 130 ל-2,000 שקל, והם משתנים בהתאם לפונקציות ולתוצרת הכסא. באופיס דיפו ניתן גם לעצב כסא בהזמנה אישית בטקסטורות שונות מ-180 שקל לכסא ללא ידיות.

מודולרי ב-20 אלף שקל

סיבוב קניות יותיר את ההורים ואת הילדים מבולבלים לנוכח המבחר העצום. טווח המחירים רחב ומשתנה בהתאם לעיצוב, למותג ולחומרים שמהם עשויים הפריטים.

* בנישת היקרה, למשל, מציעה החנות הקסומה קרוסלה חדרי ילדים ונוער מעוצבים לפי הזמנה בסגנון יוצא דופן המשלב סגנון חדשני עם רטרו, כמו שולחנות כתיבה בהשראת שנות ה-60 וה-70 מעץ בוק מלא ופורמייקה צבעונית. רעיון מקורי אחר הוא ארון שדלתותיו עשוית לוח לציור, ארון מעץ אגוז אפריקאי בשילוב לוחות עץ ממוחזרים ועוד. מחירים: מ-5,800 שקל לשולחן ומ-7,800 שקל לארון.

* ברשת 5 נגרים מציעים התאמה אישית לכל חדר, בהתאם לאופי ולצרכים של הילד (שולחן גדול לילד שאוהב לצייר, ספרייה גדולה ל'תולעת ספרים' וכדו'). מחירים לדוגמה: פינת עבודה דמוי עץ הכוללת שולחן, יחידת מגירות צמודה, יחידת מגירות על גלגלים ושני מדפים - מ-4,800 שקל; פינת עבודה הכוללת שולחן עבודה, יחידת מדפים על גלגלים ושני מדפים נוספים - מ-1,800 שקל.

* ריהוט מעץ מלא מעוצב ומיוצר ע"י רהיטי עין חרוד מאוחד, ניתן להתאמה אישית או מקולקציה מוכנה. לדוגמה שולחן כוננית (דגם ניצן) ב-3,880 שקל (במקום 4,600).

* בדיזיין סנטר מרוכזות מספר חנויות. בדני הנקר למשל, מתמחים בריהוט מעץ מלא ומציעים חדרי פנטזיה הכוללים פיות, אבירים ועוד. המחירים: שולחן כתיבה מ-3,000 שקל, ספרייה/כוורת מ-700 שקל.

* רהיטי שגם מציעים פתרונות ייחודיים לחדרים קטנים - ארון 'תיקתק' המקפל בתוכו שולחן כתיבה, שידת מגירות וכיסא ב-5,900 שקל.

* ברשת דניר ניתן למצוא אביזרים משלימים לחדר ילדים דוגמת ספסלי אחסון במחיר המתחיל ב-700 שקל ומדפים מ-200 שקל.

* בבאני בי מעצבים את החדר לפי קונספט אישי. המחירים: שולחן לימודים גדול מ-1,800 שקל, כוננית מ-1,000, כוורת מ-900 שקל, קוביות אחסון ומדפים מ-185 שקל.

* בשיין דור מציעים לרכז את כל הריהוט של חדר הילדים במקום אחד ולשנות ולהזיז בקלות. מערכת הריהוט 'סיאט' נעה על גלגלים ונוסעת על גבי מסילות המותקנות לאורך הקיר. רעיון מקורי אבל יקר - מ-22 אלף שקל.

מ-100 שקל לשולחן

בנישה הזולה יותר, שאינה בהכרח מתאימה למי שתומך ברעיון של ריהוט לאורך שנים (ולמי שהעיצוב אינו בראש סדר העדיפויות), ניתן למצוא מבחר שולחנות ופינות עבודה ברשתות 'עשה זאת בעצמך'.

* רשת אייס מציעה מגוון גדול של ציוד לתלמיד, מערכות מחשב, פינות עבודה, מדפים, ארוניות וכו'. למשל - ריהוט של 'דובל'ה' - שולחן מחשב מ-450 שקל, פינות עבודה מ-750, כוורת על גלגלים מ-1,000 שקל ועוד (עד סוף החודש יינתן החזר של 200 שקל החזר לרוכשים ב-1,500 שקל). למאותגרים מהרכבה עצמית, שולחן מ-100 שקל, כוורת מ-200 וכוננית ספרים מ-100 שקל.

* ברשת הום סנטר מבטיחים ששולחנות התלמיד עברו השנה שדרוג ומציעים מגוון עיצובים גדול ומקיף הכולל פינות מעוגלות וא-סימטריות. מערכת כתיבה להרכבה עצמית הכוללת משטח עבודה, שידת מגירות, מדף נשלף למקלדת והגבהה למסך המחשב נמכרת ב-460 שקל (במקום 600). מערכת כתיבה הכוללת בנוסף ארונית וכוורת נמכרת ב-1,900 שקל. כונניות וספריות מעץ להרכבה עצמית נמכרות ב-70-300 שקל.

* ברשת אופיס דיפו נמכרים שולחנות עבודה ב-250-650 שקל, עמדות מחשב ב-200-350 שקל ועמדות רב תכליתיות המאפשרות אחסון לגובה ב-500-600 שקל.

* מומלץ לשים לב לפתרונות האחסון הרבים והמגוונים שיש באיקאה, אשר ניתן לשלב בכל חדר ילדים ולנסות ולהתגבר ולו במעט על הבלגן. שולחנות כתיבה בגימור מלמין מ-250 שקל, כסא מסתובב נמכר ב-375 שקל ועוד.

דרך נפלאה לשנות את האווירה בחדר בלי לטרוח יותר מדי היא הוספת טפט. מבחר האיורים והדוגמאות הוא רב והמחירים מ-150-450 שקל לגליל של 10 מטר (גלריית גולדשטיין). עוד פריט שניתן לשנות ולהחליף בקלות הן ידיות הכוללות דמויות ואלמנטים בנושאים שונים. המחירים: מ-20 שקל לידית ('יעד' פירזול).

טיפים לעיצוב חדר ילדים

* יש לשתף את הילד בכל התהליך (התכנון, העיצוב ובחירת הריהוט).

* רצוי לצייר סקיצה של החדר, לתכנן את מיקומה של פינת הישיבה ולציין מידות ונתונים בהם יש להתחשב (רצוי שלא למקם מסך מחשב מול חלון בשל בעיית סינוור, יש לקחת בחשבון נקודות חשמל וטלפון).

* חשוב שהשולחן יהיה גדול מספיק בכדי להכיל את המסך, המקלדת, העכבר, מחברות, ספרים, וכלי כתיבה. בנוסף בכדי לאפשר לישיבה של אדם נוסף לצד הילד.

* מומלץ למקם את המחשב מעל משטח מגביה, כ-10 ס"מ מעל גובה השולחן. מרחק המומלץ בין המחשב לעיניים הוא כ-50 ס"מ.

* קו השולחן צריך להיות בערך בגובה הבטן, למניעת מאמץ מיותר במקרים של שולחן גבוה או נמוך מדי.

* כדי לשמור על שלמות השולחן, מומלץ להניח עליו משטח מבודד שניתן לשיוף או להחלפה. משטח פרספקס למשל, קל לניקוי או משטח זכוכית תחתיו אפשר לשים את מערכת השעות, תמונות ועוד.

* השולחן משמש כמרחב האישי של כל אחד. גם בחדרים המשמשים שני ילדים, רצוי להקצות שולחן נפרד לכל ילד.

* מומלץ לייעד מראש מגירות לשימושן השונה ולהתאים את גודלן (דיסקים, אביזרי שיער וכד').

* חשוב לבדוק את משך האחריות על הריהוט ואת מתן השירות במקרה הצורך. "