חלק לצמיתות (או לפחות בערך)

מכוני האסתטיקה מבטיחים לכם גוף חלק לנצח ובמינימום כאב. אבל האם הם מספרים את כל האמת?

אלוהים ברך אותנו בשיער - חלקנו קיבלנו יותר וחלקנו פחות, אך נראה שכולם מחפשים דרכים להעלים אותו. בשנים האחרונות הסרת שיער בלייזר הפך להיות טיפול מבוקש ביותר בקרב גברים ונשים כאחד. יש הטוענים שהטיפול מוסיף לביטחונם העצמי ויש מי שפשוט מעדיף הסרה על ידי לייזר לעומת שעווה ואפילציה (שימוש במחט חשמלית) שאומנם מורטים את השערה אך יחד איתה מורטים גם את העצבים.

בתחום הסרת השיער בולטים טיפולי האינפרא אדום, IPL והסרת שיער בלייזר כאשר האחרון הוא הפופולארי מבין השלושה. על פי גורמים בענף, בכל שנה מתבצעים בארץ כ- 80,000 טיפולי הסרת שיער בלייזר.

את הטיפול, כך ממליצים רופאים, רצוי להתחיל רק עם סיומו של תהליך ההתבגרות, השלב בו מתמתנת צמיחת השיער. המועמדים האידיאליים לטיפול הם בעלי עור בהיר ושיער כהה, כיוון שככל ששיערו של המטופל כהה יותר, כך הוא קולט בצורה טובה יותר את האנרגיה שנפלטת מקרן הלייזר. בניגוד להבטחותיהם של מרפאות שונות, כל המומחים שדיברנו איתם העידו כי אין כיום טכניקה שהוכחה ככזו שמסוגלת להסיר שיער בהיר. "כאשר מטופל בעל שיער בהיר (בלונדיני, ג'ינג'י ולבן), עובר את הטיפול, יעילות הטיפול תהיה פחותה באופן משמעותי, בלי קשר לגוון עורו, והסיבה לכך היא שהקרן לא מסוגלת להבחין בצבע שערה בהירה, ולכן לא תעבור דרכה ולא תגיע לזקיק השיער", מסבירה ד"ר גלי אהרונוביץ מנהלת תחום אסתטיקה ברשת פרופורציה.

בניגוד למה שרבים חושבים - טיפול הסרת שיער בלייזר הוא אינו טיפול חד פעמי. מדובר בסדרת טיפולים לא קצרה (4-30 טיפולים) שעשויה להמשך מכמה חודשים ועד שנים, ומדללת את השיער באופן הדרגתי. הטיפול עצמו נחשב לקל יחסית: הוא נעשה ללא הרדמה, והכאב הכרוך בו נחשב לנסבל. "למרות מה שהמכונים יספרו לכם - אין פה שום דגדוג או עקצוץ, מדובר בטיפול מכאיב נקודה", מסביר לנו אסף, הנמצא בימים אלו במהלך טיפול לייזר באחד המכונים הגדולים. "עם זאת, זה בהחלט לא משהו שאי אפשר לעמוד בו, וככל שהטיפול מתקדם ככה הוא כואב פחות ופחות". הטיפול עצמו נמשך בין כמה דקות לשעה וחצי, ואחריו ניתן להמשיך בסדר היום כרגיל.

הסיבה לתקופת הטיפול הארוכה היא מבנה שיער הגוף. "הזקיקים נמצאים בשלבי התפתחות שונים", מסבירה ד"ר אהרונוביץ'. "אם הזקיק נתפס לקראת נשירה, הוא לא ייפגע ולכן ישוב ויגדל. על מנת להרוס את הזקיק יש לפגוע בו בשלב הצמיחה. מסיבה זו נדרשים המטופלים שלא למרוט שיער בשעווה, פינצטה או על ידי חוט, אשר משבשים את מחזוריות צמיחת השערה. זוהי גם הסיבה לכך שנדרשים מספר טיפולים על מנת להגיע לתוצאה המבוקשת".

איך זה עובד?

מכשיר הלייזר מזהה את פיגמנט השערה (מלנין), מעביר קרן אור שנספגת בפיגמנט, ושורפת את שורש השערה. לא כל זקיק שיער מסוגל להעביר את החום של הקרן לשורש שלו, ולכן רק חלק מהם נהרסים לחלוטין בפגיעה הראשונית. הזקיקים האחרים מתאוששים ומצמיחים שערה חדשה. זו הסיבה לכך שצריך להגיע לטיפולים נוספים, כאשר מטיפול לטיפול הצמיחה נחלשת. איכות הפגיעה תלויה בכמות המלנין בזקיק - ככל שיש פחות מלנין וכלל שהשערה חלשה צריך להפעיל עליה עוצמת קרן גבוהה יותר.

ישנם מכשירים שונים להסרת שיער בלייזר כאשר בכל מכשיר קרן אור באורך שונה (גל). ישנם מטופלים העוברים ממכונה למכונה במהלך הטיפולים, בהתאם לקצב התקדמות דילול השיער אצלם. כמו כן, ייתכן שבמהלך הטיפול יועבר המטופל מטיפול בלייזר לטיפול באינפרא אדום או ב- IPL כיוון שהטיפול בלייזר לא יתאים למטופל. "המגמה היא להתחיל את הטיפול בלייזר כיוון שטיפול זה הוכח כיעיל ביותר מבין האופציות, אך במהלך הטיפול ייתכן והמטופל יעבור לאחת מיתר האופציות עקב חוסר התאמה לטיפול בלייזר" מסבירה ד"ר אהרונוביץ, לכן ההמלצה היא לבחור במכון שמציע מספר אפשרויות טיפול.

לא לצמיתות, ולפעמים גם גדילה מוגברת

חלק ממכוני האסתטיקה מבטיחים "גוף חלק לחלוטין ולצמיתות". למרות שנדמה שניתן לצפות ליותר מחברות העוסקות בטיפולים רפואיים, נדמה שגם כאן אין שום קשר בין ההבטחות למציאות בשטח. "אין אפשרות להסיר שיער ב- 100%", מסביר ד"ר יבגני רובינשטיין, מנהל רפואי באמריקן לייזר. "תמיד תישאר 20%-30% מכמות השיער. עם זאת, השיער שנותר הוא בדרך כלל שיער פלומתי, דק מאוד שכמעט ואינו נראה לעין".

ואם אתם חוששים מהשיער שיישאר עליכם לאחר הטיפול – חכו שתשמעו על תופעת הצמיחה הפרדוקסאלית. "לעיתים נדירות יש כתוצאה מהטיפול דווקא צמיחה מוגברת של שיער", מתארת ד"ר אהרונוביץ את סיוטו של כל מטופל. "זה עלול לקרות בשל גירוי זקיקי שיער רדומים, וזה מתרחש בעיקר במקומות בהם צמיחת השיער מושפעת הורמונאלית, כמו הפנים, הצוואר, פאות הלחיים והכתפיים".

וגם על המילה "צמיתות" לא מומלץ לסמוך. "מדובר בגוף האדם, ולא ניתן לערוב למה שיקרה לזקיקים שלא נהרסו לחלוטין כעברו שנים מהטיפול. זקיקים שנהרסו לחלוטין, מאידך, לא יצמחו שוב", מסבירה ד"ר אהרונוביץ.

כהים נפגעים יותר

הסרת שיער אמנם נחשבת לטיפול אסתטי פשוט יחסית, אך בוודאי שלא נטול סיכונים. יש לציין כי ככל שצבע העור כהה יותר - כך גדל הסיכוי לכוויות. הסיבה לכך היא שנוצרת מעין תחרות בין השערה הכהה ובין העור הכהה. אם בטעות העור ינצח, קרן הלייזר תנסה לשרוף אותו במקום את שורש השערה.

חברות ביטוח ומשרדי עו"ד המתמחים בנזקים רפואיים מעידים על מאות נפגעים בשנה מטיפולי הסרת שיער בלבד, רובם קלים. "מגיעות אליי ביום ממוצע כ-2 פניות ממטופלים שנכוו כתוצאה מטיפולי בלייזר", מספר לנו עו"ד טל נבו ממשרד נבו-מולסון המתמחים ברשלנות רפואית. "חלקם נכווה באופן זמני, מה שעובר בדרך כלל אחרי כמה חודשים, ויש מי שנכווה באופן קבוע ולטווח ארוך" הוא מספר.

"יש כמה עשרות מקרים בשנה של כוויות מטיפולים", מספר לנו פרופ' רפאל שפיר, כירורג פלסטיקאי ולשעבר מנהל מחלקה באיכילוב. "התופעה הזו בהחלט לא שכיחה, אך כשזה קורה זה קטסטרופאלי כיוון שלרוב הכוויות יישארו לצמיתות. הבעיה היא שלתחום הסרת השיער בלייזר נכנסים רופאים מכל מיני תחומי רפואה, ובחלק מהמכונים לאו דווקא רופאי עור מעבירים את הטיפול. למעשה, לפעמים אלו רק טכנאים".

למרות שבחוזה ההתקשרות מגבות רוב החברות את עצמן בכל הנוגע לנזקים בלתי צפויים, אין סיבה להשלים עם המצב. "חוק זכויות החולה משנת 96 מעגן את זכותו של החולה לקבל הסבר מקיף על הטיפול שהוא עומד לעבור", מסביר עו"ד נבו. "בפסיקות ביהמ"ש נקבע שגם אם המטופל חותם על ההסכם מטעם המכון, אך לחתימה לא נלווה הסבר ברור בעל פה, אין משמעות לחתימה על הטופס. במקרה והמכון אכן הסביר בברור מהו התהליך לפניו עומד המטופל ולמרות זאת המטופל נכווה, הוא יוכל לתבוע בגין רשלנות מצד הרופא".

וודאו שלא "מוותרים לכם"

בכדי למנוע נזקים אפשריים, מכונים רבים עורכים מעין בדיקה מקדימה על המטופל באיזור מצומצם, ולפי תגובת האזור מכוונים את רמת החום של הקרן. גם במהלך הטיפול אמור הרופא לעקוב אחרי תגובות הגוף, ולשנות את החום או לקרר את האיזור במקרה הצורך. "טיפול נכון לא אמור להביא לכוויות בעור", מסביר ד"ר רובינשטיין. "כשזה קורה, ומדובר באופן יחסי בפעמים נדירות, זה בדרך כלל תוצאה של רשלנות מצד הרופא, או מצד המטופל שלדוגמא לא עמד בדרישות שונות שידועות לו, כמו לא להשתזף לפני ובמהלך הטיפולים".

הבעיה היא שלעיתים קרובות המכונים מוותרים ללקוחותיהם על הבדיקה המקדימה. אתי (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת), מטופלת שנכוונתה כתוצאה מטיפול בלייזר, מספרת מניסיונה: "היועצות במכון לא מבינות כלום ברפואה, והן ממהרות להפנות לטיפולים, גם אם הם לא מתאימים ללקוח. אני ממליצה למי שמגיע למכון חדש לבקש לדבר רק עם רופא, ולא להסכים בשום אופן להתחיל ישר בטיפול. אל תאמינו למי שיגיד לכם "יהיה בסדר" ו"את המקרה האידיאלי, לא צריך אפילו לבדוק". דרשו לעבור טסט על אזור קטן קודם כל, ואם כואב לכם אל תסכימו להמשיך בטיפול".

עוד בנושא:
הסרת משקפיים בלייזר
הלבנת שיניים
אוכל אורגני - מומלץ או סתם בזבוז?
פורום טיפולי לייזר בנענע

טיפים

1. הבדלי המחיר בין החברות השונות עשוי להגיע לאלפי שקלים. לכן, למרות הטרחה וחוסר הנעימות, מומלץ לעשות סקר שוק מקיף.

2. חברה שמבטיחה לכם "הסרת שיער לצמיתות" או ש"כל השיער יעלם לעד בשלושה טיפולים" משקרת לכם במצח נחושה. מומלץ לשמור מרחק.

3. בחוזה שלכם מול החברה מופיע מספר הטיפולים שאתם זכאים לעבור, עד שהשיער ירד בשלמותו. דרשו למחוק את המספר ולרשום במקומו - "כמה שידרש". מדובר בסעיף החשוב ביותר בחוזה שלכם - ושווה לבטל את כל העסקה אם החברה לא מסכימה לשינוי.

4. טיפול הסרת שיער לוקח זמן , לפעמים שנים, ועל כן תמיד מומלץ לעשות אותו אצל חברה וותיקה ואמינה, שלא תעלם לכם אחרי הטיפול החמישי.