איום על מארגן המחאה נגד מבחני לשכת עו"ד: "רד מהמחאה או שלא יהיה לך טוב"

"לשכת עורכי הדין בלחץ - הם מבינים שהולכת להיות מחאה מאוד גדולה"

אחד ממארגני המחאה של הנבחנים במבחן לשכת עורכי הדין שנערך ביום חמישי שעבר, יניב לנקרי, קיבל אתמול בלילה טלפון מאיים. בשיחה עם TheMarker היום תיאר לנקרי את השיחה הקצרה שהתקבלה בסמוך לחצות לטלפון הנייד שלו ממספר חסוי. לדבריו, "מישהו התקשר אלי ואמר לי 'רד מהמחאה הזו עכשיו, אחרת לא יהיה לך טוב'. לא הספקתי להגיב ומיד ניתקו".  לנקרי ציין כי לא הגיש תלונה במשטרה אך הוא שוקל זאת. "הלכתי לישון בשלוש לפנות בוקר, ועוד לא החלטתי אם נכון להתלונן במשטרה אמר הבוקר".

אתמול נודע כי לפי נתונים ראשוניים של חברת ההכנה למבחני הלשכה, כ-50% מ-2,060 הנבחנים שניגשו למבחן שנערך ביום חמישי שעבר נכשלו. עדיין לא מדובר בנתונים סופיים וייתכן שאחוז העוברים יעלה אם שאלות מסוימות ייפסלו על ידי ועדת הבוחנים שתדון בערעורים שהוגשו על שאלות מסוימות במבחן.

מבחן לשכת עורכי הדין מורכב מ-100 שאלות אמריקאיות. כדי לעבור אותו, יש צורך לקבל ציון 65 ומעלה או לענות על 60% מהשאלות נכונה בכל אחד מחמשת הפרקים של המבחן. במועדים נובמבר 2010 עמד שיעור העוברים על 72%.

קבוצת נבחנים שמתארגנת באינטרנט ובטלפונים אמורה להיפגש מחר (שלישי) כדי להחליט על המשך צעדיהם. בינתיים, הנבחנים שחוששים שנכשלו בבחינה הגישו עשרות השגות על שאלות של הבחינה ובכוונתם להגיש השגות נוספות. בנוסף, שואפים הנבחנים כי נציג מטעמם יישב בפגישה של תשעת חברי הוועדה הבוחנת שניסחו את המבחן ועתידים להיפגש ביום חמישי על מנת לדון בהשגות שכבר הוגשו.

לדברי לנקרי, "לשכת עורכי הדין בלחץ. הם מבינים שהולכת להיות מחאה מאוד גדולה. אנשים מתנתקים מהחיים שלהם כדי ללמוד למבחן. במשך שלושה חודשים לא ראיתי חלל אחר חוץ מקירות החדר שלי. אני כנראה עברתי, אבל נמאס. אם לשכת עורכי הדין רוצה רפורמה, ולמנוע את הצפת המקצוע, שיבנו אותה חכם בשיתוף הסטודנטים מתחילת הלימודים. לא על הגב שלנו בנקודה האחרונה אחרי שכבר השקענו 4.5 שנים".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "בחינות ההתמחות מנוסחות על ידי ועדת בחינות סטטוטורית שמונה תשעה חברים בראשות שופטת בית משפט מחוזי. הלשכה לא מעורבת בכלל בתהליך הכנת הבחינה. הטענות של המתמחים על קושי הבחינה והשאלות סבוכות ולא הגיוניות עולות באופן תדיר אחרי כל בחינה, זה לא חדש. תוצאות הבחינה הרשמיות עדין לא פורסמו, ומדובר במידגם של חברה פרטית שלאו דווקא מייצג. ביום חמישי לכל המאוחר יגיעו התוצאות הרשמיות.

"יש לשים לכך שחלק מהנבחנים הם נבחנים שניגשים לבחינות פעם אחר פעם ונכשלים. נבחנים אלו עשויים להכניס לסטטיסטיקת הנכשלים במחזורים שונים. זאת לעומת נבחנים שניגשים פעם ראשונה וייתכן שאחוז העוברים בקרבם יהיה גבוה משמעותית. לכן יש לקרוא נכון את התוצאות שיפורסמו. הנבחנים שבאופן עקבי לא עוברים את מבחני הלשכה כנראה לא עומדים בדרישות הסף המקצועיות לעסוק בעריכת דין. לגבי האיום הטלפוני לא ידוע ללשכת עורכי הדין על שום שיחת טלפון שנעשתה למארגני המחאה. אם יוודע שנעשתה כזו שיחה האחראי יטופל בהתאם".