עידן הטיפשות

אחרי 'אמת מטרידה', מגיע תורו של 'עידן הטיפשות' (The Age of Stupid), הסרט הירוק החדש שמנסה לענות על השאלה - אם לא נעשה כלום, באיזה מן עולם יחיה דור ההמשך שלנו? הסרט, שצולם על פני שלוש שנים ושש מדינות, מצייר את העולם של שנת 2055 כעולם זרוע הרס וחורבן, שכמו כל פולניה טובה, אומר 'אמרתי לכם'

למרות שמדי פעם מנסים להגיד לנו אחרת, הגוף העצמאי שאחראי לעקוב אחר השינויים האקלימיים (IPCC) מסביר בדו"ח האחרון שלו, שהראיות על ההתחממות כדור הארץ חד משמעיות. והם מתחננים שנקשיב להם ונעשה משהו. הם לא יודעים להגיד אחד לאחד מה יקרה, אבל יש להם כמה רעיונות.

מים

העליה בגובה פני הים הפכה מתחזית שחורה למציאות עוד יותר שחורה. ברגע שהטמפרטורה באוויר ובים תהיה גבוהה מספיק (עלייה של מעלה אחת עד ארבע מהטמפרטורה הממוצעת היום), יריעת הקרח בגרנלנד תמס בקצב מהיר יותר בהשוואה לקצב בו השלג מצטבר. יריעת הקרח של גרנלנד, שאחרי אנטרקטיקה נחשבת ליריעת הקרח העיקרית בעולם, מספיקה בשביל להעלות את גובה פני הים בלא פחות מ-7 מטרים.

עד שנת 2050, כתוצאה מעלייה נוספת בגובה פני הים, אנחנו צריכים להכין את עצמנו לשגרה של הצפות ומחסור רציני במזון ובמי שתיה. בשביל 150 מיליון מאיתנו, המשמעות של זה תהיה לחפש קורת גג חדשה. בבנגלדש למשל, עליה של אחוז אחד בלבד בטמפרטורה הממוצעת, תספיק בשביל לגרום לאובדן של 10% משטח האדמה ול-30 עד 40 מיליון פליטים.

איים קטנים הם אפילו יותר פגיעים להשפעות של שינויי האקלימים. באיים המולדביים למשל, כבר מתחילים בהכנות לקראת הפרידה מהאדמה שלהם. רק בחודש נובמבר האחרון (2008), הכריז נשיא המולדביים החדש מוחמד נאשיד (Mohamed Nasheed) שהוא מחפש שטח אדמה חדש באסיה, מחסה ל- 300,000 התושבים של שרשרת האיים באוקיינוס ההודי. אזורים אחרים שנמצאים בקבוצת סיכון הם אזורים שלא מספיק גבוהים מגובה פני הים, כמו לונדון למשל.

אדמה

כבר היום אנחנו שומעים על בצורת יותר מפעם. בחמישים השנים האחרונות למשל, השכיחות של מקרים של בצורת חמורה עלתה מאחוז אחד לשלושה אחוזים. אם הטמפרטורה הגלובאלית תעלה בעוד שתי מעלות צלזיוס, עד שנת 2050 שיעורי הבצורת יעמדו על 30%. המדינות העניות ביותר וחוות חקלאיות בינוניות שתלויות במי גשמים, יספגו את המכה הקשה ביותר. בחלק מהמדינות, עד שנת 2020 (לא בעוד המון זמן) נראה ירידה של 50% בייצור חקלאי תעשייתי.

גם יערות הגשם רגישים לכל שינוי קטן בכמות הממטרים או בטמפרטורות. לפי התחזיות, עלייה של 3 מעלות בטמפרטורה העולמית תספיק בשביל לגרום לאובדן משמעותי של יערות גשם, שלוקחים על עצמם בכל שנה 18% של פחמן מהאטמוספרה. התייבשות, או היעלמות של יערות כאלה (או שטחים גדולים מהם) תעלה בצורה משמעותית את שיעור גזי החממה באטמוספרה ותאיץ עוד את ההשפעה של ההתחממות הגלובאלית.

אש

עם טמפרטורה ממוצעת גבוהה יותר ותקופות ארוכות של בצורת, הסיכון לדלֵקות עולה בצורה משמעותית. ההתחממות הגלובאלית יותר מהכפילה את הסיכון לגלי חום, כמו זה שהיכה באירופה בשנת 2003 ונגמר ב- 35,000 הלוויות. לפי התחזיות, עד שנת 2040 קיץ כמו קיץ 2003 יהפכו להיות דבר שבשגרה, יגרמו לנזקים בחקלאות ויהפכו אזורים מסוימים לבלתי מתאימים למגורי אדם. מה צריך בשביל שזה יקרה? טמפרטורה של 47 מעלות, בצורת, ורוחות שיעזרו להתפשטות המהירה של אש. ולפי התחזיות אנחנו בכיוון הנכון. עד שנת 2060, כולנו נזכר כמה היה קריר ונעים בקיץ 2003.

באדיבות ד"ר יאנג - לרפואה משלימה