הבצורת עזבה?

יו"ר חצבני-דן: "חלפה סכנת הבצורת החמורה ובוטלה התכנית המאסיבית שתוכננה לעקירת מטעי פרי, למרות שעדיין קיים קיצוץ גדול במכסות המים לחקלאות"

אחיקם ברלוי, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל ויו"ר אגודת חצבני-דן אומר כי החקלאים בגליל נושמים לרווחה וגונזים את תכנית החירום לעקירת מטעים שתוכננה השנה, לאחר גל הגשמים האחרון.

ברלוי מסביר, כי בניגוד למעקב אחר "מצב הכנרת", עוקבים החקלאים ואנשי המים אחר מדד קריטי לענף החקלאות בגליל - "כמות השפיעה בדן", מאחר ונחל הדן משמש כמקור המים העיקרי להשקיה חקלאית בגליל.

ברלוי מוסיף, כי לאחר 4 שנות בצורת רצופות השפיעה ירדה בחודש ינואר, במקום לעלות כמקובל בכל השנים, והגיעה לשפל היסטורי של 2.8 קוב לשנייה לעומת ממוצע רב שנתי של 7.7 קוב לשנייה. בקרב החקלאים נוצר חשש כי לא יוכלו להשקות את השדות והמטעים כפי שנהוג בגידולי שדה ובמטעים בגליל.

גל הגשמים האחרון שירד בסוף פברואר ותחילת מרץ שינה את המצב באופן דרמטי, והביא לאנחת רווחה לחקלאי הגליל. שפיעת הדן קפצה בחודש פברואר מ- 2.8 קוב לשנייה ל- 7 קוב לשנייה –- שעור העלייה החד ביותר ב- 5 השנים האחרונות.

"סכנת הבצורת בנחל הדן ובעמק החולה חלפה. עדיין קיים קיצוץ חריף במכסות המים למשקים, שמגיעה במקרים רבים ל- 75% ממכסת המים המאושרת, ויש להניח שגם הכנרת לא תמלא את החסר, אבל החקלאים לא יאלצו לעקור מטעים בצורה מסיבית כפי שחששו בתחילת החורף" אומר ברלוי.

עוד אומר ברלוי, כי גם ברמת הגולן חל שינוי דרמטי בכמות המים במאגרי המים. לפני גל הגשמים האחרון נמדדה במאגרים כמות של פחות מ- 5 מיליון קוב והיה חשש לעקירה המונית של מטעי התפוח והדובדבן, אך בגל הגשמים האחרון החלה, לראשונה השנה, זרימה של נחלים למאגרים, ותוך שבוע נכנסו למאגרים כ- 20 מיליון קוב של מי שיטפונות. עדיין רב החסר, אבל ניתן יהיה להשקות את המטעים ללא גידולי שדה.

עוד מוסר ברלוי, כי במטרה למנוע חשש ממצב קריטי כזה בעתיד, מתחילים השבוע לתקן את קידוח המים בשדה שמיר, האמור להפיק כ- 5 מיליון קוב לשנה, ומיד לאחריו יבוצעו 2 קידוחים נוספים כדי להעלות את התפוקה ל- 20 מליון קוב לשנה. מכסת המים הרגילה של חקלאי הגליל עומדת על כ- 80 מיליון קוב לשנה.

"כמויות המים הנוספות ומפעלי ההתפלה האמורים לקום במהירות בשפלת החוף, יביאו למצב בו הצורך לשאיבה מהכינרת ירד. הכנרת תתמלא מחדש והקיצוצים ההיסטריים של מכסות המים בגליל, שהוא אזור נעדר חלופה למים שפירים, ייפסקו. הגליל ישוב להיות ירוק ופורה לתפארת התושבים, החקלאים, התיירים ולכל מדינת ישראל", לדברי ברלוי.

עוד בירוק חי:

האם המשבר במשק המים הוא בעקבות רשלנות ביישום תוכנית החיסכון?»

גם הגשמים האחרונים לא יועילו למשק המים המתדלדל»

יש לנו דרכים לייצור מים, אבל המדינה לא מאפשרת את היישום שלהן»