נמרים בישראל

בעבר ישראל היתה מלאה בנמרים משלושה סוגים מפוארים. נכון ל-2005 נותרו רק שמונה נמרים במדינה. זן נכחד במדינה קטנה

בישראל ידועים 3 תתי זנים שאיכלסו את שטחי המדינה:

נמר המדבר

נמר המדבר הוא הנמר הקטן ביותר. משקלו כ-25 ק"ג והוא ירא מפני האדם ובלתי מסוכן לחלוטין. בישראל התפרסם ב-1960 עת נתגלה מחדש במדבר יהודה. בישראל ידועות שתי אוכלוסיות, אוכלוסייה במדבר יהודה שהיא כיום שרידית ולקראת העלמות ואוכלוסייה קטנה אך יציבה של כ-15 פרטים בהר הנגב, במכתש רמון ובמישור עבדת. כיום נשארו בעולם מתת מין זה כ-220 פרטים בלבד.

נמר אנטולי

נמר אנטולי הוא מן הנמרים הגדולים בעולם. משקלו מעל 70 ק"ג. הוא נראה לאחרונה בנחל בצת שבגליל המערבי בשנת 1965 לאחר שפרט זכר מבוגר ניצוד שם. מאז מתגלים מדי כמה שנים סימני חיים כמו עקבות ושיירי טרף בגליל העליון. כנראה מצוי בגולן הסורי ובדרום לבנון. ישנם גם הטוענים כי נתקלו בו בהר חרמון. ניזון בעיקר מטריפת חזירי בר.

נמר סִינַי
נמר סיני, תת-מין במין נמר. היה מצוי בהרי אילת עד לפני עשרות שנים ונעלם מן האזור בשל ציד פרוע שהנהיגו בדואים כדי להשיג את פרוותו. הוא יפה ביותר. צבעו צהוב בהיר מאוד, כמעט לבן. גודלו בינוני יחסית לתתי-מין אחרים של נמרים. ניזון בעיקר מיעלים. עד לפני זמן מה היה מצוי תת-מין זה בדרום חצי האי סיני, אך כפי הנראה הוא נכחד גם משם. אלה היו המקומות היחידים שבהם היה מצוי תת-מין נדיר זה. כנראה שהוא כבר נכחד לגמרי מכדור הארץ.

המצב הנוכחי

על פי עבודת מחקר שנעשתה באוניברסיטת תל אביב בשנת 2005, במדבר יהודה נותרו שני נמרים, ובסך הכל חיים בישראל כשמונה נמרים. המספר נמוך מהערכות קודמות, ומגביר את החשש שלאורך זמן לא יוכלו הנמרים לשרוד בישראל.

המחקר על האומדן של גודל אוכלוסיית הנמרים בישראל נעשה בידי ענבר פרז, במסגרת לימודיה לתואר שני במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב. הוא אמור לספק לרשות הטבע והגנים מידע שיסייע לה בצעדים לשימור הנמרים, הנמצאים כבר שנים בסכנת הכחדה.

עוד בירוק חי-

הכירו את החיות הנכחדות במדור הכר את הנכחד»

הקופים קיבלו מתקן חדש בספארי»

בגן החיות של עזה הנמרים במצוקה»