הזיקוק מזיק לבריאות

פעילת ארגון "מגמה ירוקה" קיבלה הבטחות להפחתת הזיהום מבתי הזיקוק בחיפה, אבל גילתה שהיא עדיין נושמת עשן וחיה באזור שורץ מחלות

לפני כחצי שנה, הוזמנו מספר פעילים מארגון "מגמה ירוקה" ואני ביניהם, לסיור בבתי זיקוק. הסיבה: עמיתי וידידי, אוראל נאמן המרכז את אזור הצפון בארגון, פרסם טור דעה ובו קרא להשאיר את המפעלים, בכללם בתי זיקוק, במקומם – דהיינו, בלב אוכלוסיה אזרחית פגיעה, ולטפל בהם על כל בעיותיהם במקום בו הם נמצאים. הקריאה הזו נובעת מהשקפת עולם הוליסטית וריאלית, לפיה אין לאן "לסלק" את התעשייה הזו, שמהווה גם מקור פרנסה לתושבים רבים באזור. הרעיון התקבל בשמחה על ידי המפעל שעושה מאמצים רבים לאחרונה להיצבע בירוק. הוזמנו לסיור ואף הוקדשה לנו שעה תמימה מזמנם היקר של מנכ"ל המפעל וצוותו הבכיר.

השבוע נודע לי על התראה חמורה של המשרד להגנת הסביבה לבתי זיקוק ומפעל "גדיב" על עבירות חמורות של זיהום במשך שנים. תוכניות שונות שאמורות היו לצאת לפועל לצמצום הזיהום מהמפעל מתעכבות חודשים, מוגשות לביקורת באיחור ובחוסר, אם בכלל. תקלות חמורות לא מדווחות במקרה הטוב או מוסתרות במקרה הרע, רמות הזיהום חורגות, כמובן, ובינתיים אנחנו, תושבי המפרץ חולים. לאור זאת אני רוצה לפנות שוב אל המפעל ולומר כל הכבוד. כמעט הצלחתם לעבוד עלינו. זה לא שגרמתם לנו לנשום עמוק יותר או לחפש מגורים קרוב יותר לתחומכם, אבל איפשהו אולי נטעתם בנו תקווה, שגם אצלכם נפל אסימון, שהדרך עוד ארוכה אבל בסופה איפשהו, יש נקודת אור.
ובכן, כעת ברור כי האור הוא של הרכבת המגיעה ממול.

צוות בתי זיקוק, בין היתר סיפרתם לנו (בדאגה מופגנת) על העיכוב בהגעת הגז הטבעי לאזור. הערנו את תשומת ליבכם שהמילים "גז טבעי" מופיעות כבר שנים על גדר המפעל ויש בכך הונאה והטעייה מכוונת של הציבור. לא אשכח את הבעת ההפתעה על פני הצוות. "באמת? לא חשבנו שזה הרושם שמתקבל" טענתם, כולכם תמיהה ותסכול על חוסר ההבנה בה נתקל המפעל התמים. "הכוונה היא לעודד את הגעת הגז לאזור, זה בלבול שיש לתקנו".

התגאיתם בשורת תהליכים ושיפורים לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. התפארתם בתקציבים גדולים ותוכניות חדישות הנכנסות "בכל יום" לתפקוד. כמעט יכולנו להרגיש את האוויר מצטלל והולך תחת נחירנו. כמה חבל, שכל אותן תוכניות נשארו -במקרה הטוב- על הנייר. המשרד להגנת הסביבה מנהל אתכם כבר שנים התכתבות בסבלנות בלתי נסבלת, מעיר שוב ושוב, נוקט יד רכה, נוזף ומחזיר לשיפורים, נוזף ונותן עוד הזדמנות. ובינתיים ליותר ויותר תושבים באזור אוזל הזמן. לתושבים רבים באזור אין הזדמנות שנייה.
כל מי שנותן יד בסחבת האיומה הזו, כל הנותן הסכמתו בשתיקתו ומאפשר את המשך ההתנהלות הפושעת הזו, לוקח חלק בזלזול בוטה בחיי אדם.

היות וברור שאין פרטנר במפעל, אני רוצה להפנות את הזרקור לצידו השני של המתרס: המשרד להגנת הסביבה, שקשר לראשו נזרי מסכנות ועוני רבים לאחרונה, רוקן מכוחו וממשמעותו. במקום משרד המגן על חיי אדם (מתי תבינו, סביבה היא לא עצים וציפורים) – משרד המבטל זמנו בהתנהגות מסורבלת ומתסכלת של התכתבויות ושימועים ריקים. לא עוד! אני פונה אלייך, רוברט ראובן, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, שמולך יעמדו נציגי בתי הזיקוק ביום חמישי הקרוב: יש כאן הזדמנות לנקודת מפנה. על אף הקשיים הכלכליים, למרות חוסר כח האדם. עשה מעשה. למען יראו וייראו. חוק "המזהם ישלם" שאושר לפני מספר חודשים יכול להיות לך שיניים, אנחנו הציבור נהיה לך לגב. אל תיתן למפעלים ולבעלי ההון לעשות ממך צחוק. בעשותם כן הם מזלזלים בחיינו.

הכותבת היא קמפיינרית ארגון "מגמה ירוקה".

עוד ב-nana10:

סרטון בנושא בתי הזיקוק. חובה לראות»

גם בית הזיקוק של אשדוד הבטיח השקעה ירוקה»

גם כתבתנו האמיצה יצאה לסיור בבתי הזיקוק של חיפה. דיווח»