יום משפחה שמח

זוג העיטים הניציים, מין בסכנת הכחדה, מטיל מידי שנה ביצים שלא בוקעות. במבצע מסובך גלשו בשבוע שעבר פקחי רשות הטבע והגנים לקן והחליפו את הביצים שלא בקעו- בביצים פוריות. השבוע בקעו מהביצים זוג גוזלים, שאומצו במהרה על ידי העיטים חשוכי הגוזלים

יום משפחה שמח לזוג עיטים ניציים, דורס בסכנת הכחדה: השבוע בקעו בקינם של העיטים הניציים 2 גוזלים, זאת לאחר שמעקב אחר זוג העיטים הראה כי במשך למעלה מעשור מטילה הנקבה ביצים- אך אלו לא בוקעות.

לפני כשבוע גלש לקן אוהד יהלומי, פקח רשות הטבע והגנים באזור מדבר יהודה, ובמבצע מסובך החליף את הביצים הלא פוריות - בזוג ביצים שהוטלו וגודלו במגדרת גרעין הרבייה שבשמורת טבע חי- בר כרמל. הביצים שהושמו בקן היו ממש לפני הבקיעה, והמטרה הייתה שיבקעו בטבע- מתוך ההנחה שהעיטים יאמצו את הגוזלים כאילו היו שלהם. ואכן במהלך תצפיות שקיימו השבוע אנשי רשות הטבע והגנים נחשפו שני גוזלים חדשים, שהגיחו לאוויר העולם.

אוהד יהלומי: "פשוט מרגש לראות כיצד ההורים המאושרים מיהרו לאמץ את הגוזלים, והחלו להאכיל אותם. הענקנו לזוג העיטים הזדמנות לסייע למין להינצל מהכחדה".

מבצע ההחלפה יכול היה להתקיים אך ורק בישראל, שהיא המדינה היחידה בעולם שבה הצליחו להרבות את העיטים הניציים בשבי- בגרעין הרבייה של שמורת טבע חי- בר כרמל.

יגאל מילר, האחראי על פרויקט הצלת הדורסים של רשות הטבע והגנים: "גרעין הרבייה מורכב מפרטים שנגרעו מהטבע, בין אם בשל פציעות או לאחר שנחמסו מהטבע ושוחררו על ידי פקחי הרשות. ביצים שמוטלות בגרעין הרבייה מוצאות מהקינים ומועברות למדגרה מתקדמת- על מנת שהנקבה תטיל הטלת 'מילואים' וכך אנו מכפילים את 'היבול' ".

לאחר שהגוזל בוקע הוא מועבר לגידול/אימוץ אצל נקבה אחרת, אשר בשל גילה המתקדם מטילה ביצים שאינן פוריות. הצאצאים מאוקלמים ומשוחררים לטבע כחלק מאמצי ההשבה של העיטים לחבל הים תיכוני בישראל.

העיט הניצי, מהמרשימים בדורסי הארץ, נמצא בישראל בסכנת הכחדה: מאוכלוסייה של כ-50 זוגות בשנות ה-50 של המאה הקודמת ירדה האוכלוסייה עד 13 זוגות כיום. בעבר, גורמי ההכחדה העיקריים היו הרעלות משניות, דבר שגרם להכחדה מוחלטת מהחבל הים תיכוני העשיר בשטחי חקלאות. לפיכך, נותרה מרבית האוכלוסייה במדבר יהודה ובנגב, ובעיקר בתחומי שמורות טבע מנוהלות.

מדי שנה מועברים למרכז הישראלי לשיקום חיות בר (מיסודן של רט"ג והספארי בר"ג) פרטים צעירים הנפגעים כתוצאה מהתחשמלות, ציד ותאונות שונות.

עוד בירוק חי nana10:

עיט השמש, במדור המופלא הכר את הנכחד»

לא רק בני אדם. מלחמות פוגעות בטבע»

בואו ללמוד קצת על איגואנות»