איך לטייל ולשמור על הטבע

המדריך השלם לשמירה על הטבע תוך כדי טיול. לא לקטוף, לא ללכלך, ולא לרדת מהשביל המסומן. והעיקר- להינות

שביל: לא יורדים מהשביל ברכב וברגל

מעבר לסיבה הבטיחותית, השביל הוא פשרה בין רצוננו להתקרב לחוויה עד כמה שאפשר לבין צורכו של הטבע להתקיים ולשרוד. ירידה מהשביל יכולה לפגוע בחי, צומח ודומם על ידי רמיסה, הידוק הקרקע, פגיעה בקינים על הקרקע ועוד. גם אם נראה לכם שהשטח אינו פגיע אינכם יודעים בבטחה האם הצמח שרמסתם יחד עם זרעיו אינו ייחודי ומה משמעות הדריסה של ביצים שהיו בקן נסתר על הקרקע.
מה לעשות? – מקפידים לטייל על השביל המסומן.

ניקיון

האשפה הינה מפגע אקולוגי, שכן היא יכולה לגרום לשינוי אקולוגי (מזון זמין מגדיל אוכלוסיות של בעלי חיים מעבר לסף הקיבולת האמיתי שבטבע) וגם לפגיעה פיסית - מפציעה ועד מוות - של בעלי חיים עקב בליעת מזון שאינו מיועד לחיות בר, בליעת פלסטיק המביא לסתימת קיבה, היחתכות ממתכת חדה (למשל קופסת שימורים), הילכדות בתוך אשפה כמו בקבוקים ושקיות.
מה לעשות? – קחו הלכלוך והשליכו לפח הקרוב. אל תשאירו לכלכוך בשקית בשטח כי חיות הבר יפתחו אותה.

הסתכלות בלבד: שומרים על המצב כפי שהוא

בגן לאומי או שמורת טבע אסור על פי חוק לגעת ולשנות. אסור קטיף פרחים וצמחים מכל סוג (ואפילו לא כאלו שיש בחצרות בתים), אסור לקחת זרדים או אבנים, לא מטפסים על חורבות או "מקשטים" את הקירות והסלעים.
מה לעשות? - ליהנות מהנוף והשקט. לא לקטוף, לחתוך, להזיז או לקחת. לא להוסיף- ולא לגרוע.

שומרים על שנ"ה (שביל, ניקיון, הסתכלות) טובה = שומרים על הטבע
זכרו: בגנים לאומיים ושמורות טבע אסור לקטוף גם צמחים "פשוטים" הנמצאים ליד ביתנו כמו סביון וחרצית, שכן הם חלק מבית הגידול.

בתמונות הבאנו לכם את הכלניות שהתחילו לפרוח בגן הלאומי חורשת טל. גם בשאר חלקי הארץ יוצאות הכלניות במלוא העוז ומתחילות לכסות את האדמה במרבדים צבעוניים.

הציבור מוזמן לנצל את מזג האוויר האביבי בסוף השבוע ולצאת לטייל באתרי רשות הטבע והגנים ובשמורות הטבע והגנים הלאומיים שבשטחים הפתוחים.

פרטים נוספים במוקד המידע של רשות הטבע והגנים, "כוכבית ב.ט.ב.ע." (3639*).
מסלולים מומלצים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט של הרשות

פעילויות נוספות לסופ"ש אצלנו ב-nana10