סביבה למסיבה

nana10 משווה בשבילכם את האג'נדה הירוקה של המפלגות הגדולות - אלו שישפיעו על עתידנו ב-4 שנים הקרובות (בשנה-שנתיים הקרובות, אם להיות ריאלים)

המוני בית ישראל (שיא שלילי באחוזי ההצבעה, כך נראה) יבואו היום לקלפי ויממשו את זכותם הדמוקרטית. הטרנד הירוק הביא איתו גם אינפלציה מסוימת במפלגות שחרתו על דגלן את השמירה על הסביבה. כחלק ממאבק הבחירות הן מכפישות אחת את השניה, מתלכלכות ומלכלכות את הפוליטיקה הישראלית. ובסוף - אף מפלגה ממש "ירוקה" לא תיכנס לכנסת, ככל הנראה.

אז על רקע המאבק האפור של המפלגות הירוקות, רצינו לבדוק מה מציעות המפלגות "הגדולות", שאינן מציגות לראווה מצע ירוק ואורגני.

מי מהמפלגות הגדולות מתייחסות לסביבה בכבוד הראוי לה? בבדיקה שערכנו, מן הסתם, כמעט ולא התייחסנו לתוכן. הרי כולן אומרות אותו דבר. אתם באמת חושבים שבמצע של "ישראל ביתנו" יהיה כתוב שצריך למצוא חומר גלם תחליפי לפחם בתחנות החשמל, והוא יציע את הערבים במקום? למרות שזה מה שהוא היה רוצה, המצע שלו יכלול כנדרש ומתחייב בימינו- אג'נדה ירוקה ומצוחצחת.

אז כמה כבוד נתנו המפלגות למצע הירוק? ומה זה אומר עליהן, עלינו, ועל ההתחממות הגלובלית? יצאנו לחקור את אתרי המפלגות ולברר מי המפלגה הכי מחויבת.

קדימה

מיקום: האג'נדה הירוקה של מפלגת קדימה נדחקת לפינה השמאלית התחתונה בין 9 הנושאים המפורטים במצע (לעומת ממוצע של 15 נושאים אצל המתחרות. לקדימה יש פחות אג'נדה? כמה מפתיע).
הנושא מתיוג באתר תחת השם הארכאי "איכות הסביבה". כדאי אולי להתעדכן קצת במינוחים. המיקום יוקרתי: מתחת לחינוך ותרבות ולצד "צעירים", שזה אולי האג'נדה של קדימה בנוגע לפרשת הפדופילים האחרונה.

פורמט: קדימה השקיעו בקובץ PDF נפרד, המפרט 13 סעיפים ב-530 מילים על איכות הסביבה.כותרת הקובץ: "שמירה על הסביבה".

מתוך המצע: "ממשלת ישראל תגדיל את המשאבים למחקר ולפיתוח בין תחומי בנושא סביבה ואקולוגיה בכדי לתת מענה מקצועי לסוגיות סביבתיות. תחום זה יהווה מנוף מרכזי
לפיתוח תעשייתי וכלכלי למשק הישראלי, ויכול להפוך למוקד משיכה למדענים מהשורה
הראשונה בארץ ובעולם".

ליכוד

מיקום: האג'נדה הירוקה של הליכוד ממוקמת במקום החמישי מתוך 16 נושאים. מכובד ביותר. היא מפורטת מיד לאחר "התפיסה הכלכלית" ולפני "קיבוץ גליות", שהוא מהביטויים המכובסים ביותר עלי אדמות.
אך עם זאת, הטקסט מופיע תחת הכותרת "אנרגיה וסביבה", מה שאומר שאין כאן רמז לשמירה ממשית על אותה "סביבה". ואולי המצע הוא "לשרוף נפט ברחובות ולהרוג דובי פנדה"?

פורמט: קליק קצר מוביל לטקסט המלא עם הכותרת המרנינה "ביחד נצליח לשמור על הסביבה!", ניסוח שלקוח היישר מהלוח של כיתה ד'1 בבית ספר יסודי בנתניה.
9 נושאים מפורטים ב-135 מילים בלבד, עם ניסוחים כלליים וקצת סתומים. האם זהו טקסט קצר וקולע, או יוצא ידי חובה? אנחנו מהמרים על אופציה ב'.
טעיות הגהה: 2.

מתוך המצע, שמצניע את ראש המפלגה לעומת הקולקטיב: "הליכוד בראשות נתניהו יפעל למתן תמריצים ל "בניה ירוקה" ע"י הקלות מס או תוספות אחוזי בניה , כנהוג בעולם".

העבודה

מיקום: מקום שביעי מתוך 16 נושאים. מכובד, אבל מפגר אחרי הליכוד. מבחינת מפלגת העבודה מגיעה אחרי "דת ומדינה" ולפני "מערכת הבריאות". כמה סמלי.

פורמט: 14 סעיפים מפורטים וממוספרים באותיות עבריות, תחת הכותרת "הגנת הסביבה", לפי הז'רגון העכשווי (למרות שעברו לבר-קיימא ושאר ירקות). 478 מילים, אך עם חזרה אינסופית על המילים "מפלגת העבודה", שנותנת למצע לוק מפא"יניקי-קומוניסטי לתפארת מדינת ישראל.

מתוך המצע: "מפלגת העבודה תפעל לקידום ההגנה על האינטרסים הסביבתיים האזוריים".
אי אפשר להיות יותר ספציפי מזה. שאר הסעיפים, ראוי לציין, דווקא מפורטים למדי.

ישראל ביתנו

מיקום: האג'נדה הירוקה של ישראל ביתנו מגיעה במקום האחרון מתוך 15 נושאים. היא מגיעה מיד אחרי "דת ומדינה" (עוד נושא שהמפלגה מנסה להצניע בירכתי המצע).

פורמט: אין סעיפים מסודרים, ו-232 מילים מתמצתות את התפיסה של ישראל ביתנו על הסביבה שלנו. הכותרת היא "איכות הסביבה". כל-כך ניינטיז.

מתוך המצע: "נפעל להגנת הסביבה ואבטחת איכות החיים בתחומים הבאים: שמירת שטחים פתוחים ועתודות קרקע... איכות המים במאגרים ובאקוויפרים ושיקום הנחלים; איכות האוויר; ושימור מבנים ואתרים היסטוריים וארכיאולוגים, ואתרי המורשת הציונית."
גם כאן הם היו חייביים לדחוף ציונות?

ש"ס

מיקום: מקום עשירי מתוך 13 נושאים במצע המפלגתי. מיקום לא מזהיר, אבל אחרי המקום האחרון שישראל ביתנו העניקה לסביבה, ובהתחשב באופי החברתי-דתי של המפלגה, זה הרע במיעוטו. הסביבה מגיעה אחרי "צרכי דת" אבל לפני "פיתוח הארץ" (שיכול לסתור במידה מסוימת את השמירה על הסביבה, אם חושבים על זה).

פורמט: הכותרת פשטנית אבל ממצה - "סביבה". 58 מילים בלבד שמסכמים את האג'נדה הירוקה מתחת לכיפות השחורות, כולל קישור מתבקש ליהדות.

מתוך המצע: "תנועת ש"ס מאמינה בשימור הטבע והנוף כחלק חשוב בחיינו על אדמת ארץ הקודש. לטיפוח איכות הסביבה משמעות יהודית עמוקה, כחלק משמירה על היצירה האלוהית."

עוד ב-nana10:

היתה קריאה לבחירות נקיות. המפלגות התעלמו באלגנטיות»

הפעיל הירוק קורא לכם להצביע עם מודעות ירוקה»

המפלגות הירוקות מתלכלכות אחת על השניה»