מים מים תרדוף

החודש האחרון היה חודש ינואר היבש ביותר שישראל ידעה אי פעם. משק המים במשבר: מה עושים כדי למנוע אותו, ומה ניתן לעשות בעתיד?

החודש האחרון היה חודש ינואר היבש ביותר שישראל ראתה אי פעם, מה שמעמיק את משבר המים של ישראל אף יותר מהמצופה.

המחסור בגשמים גורם לכולנו לחשוב על הכנרת ההולכת ונעלמת, אך לא כולנו יודעים שנשמעות טענות מבוססות לכך שהכנרת נעלמת לא רק בעקבות הגשמים הדלים, אלא גם בגלל הבזבוז המשווע של המים. מסתבר שתוכנית החיסכון במים, שישראל ניסחה ב-2005, כמעט ולא הוצאה לפועל.
»עוד על רשלנות בחיסכון

הבצורת התחילה ב-2008 ועמודת להמשיך עמוק אל תוך 2009. בדיוק כמו שהתשדירים האפוקליפטיים אומרים - גם חורף גשום במיוחד לא יעזור.
»עוד נתונים על הבצורת ועל צריכת המים בישראל

רק לאחרונה החליטה רשות המים על הרחבת האיסור להשקיית דשאים, שהיה תקף רק לתקופת החורף, לכל השנה. כן, גם בקיץ לא נשקה את המדשאות, הכל כדי לחסוך מים חיוניים.
»עוד על מדיניות מים ומדשאות יבשות

הפתרון - טכנולוגיה

ישראל מייצאת טכנולוגיות לחיסכון ולייצור מים לכל העולם. אכן, נותר לנו רק להתגאות בראש היהודי ובייצוא המשגשג. אבל מה עם היישום בבית? הגיע הזמן להגביר את הפעילות בנושא.
»עוד על טכנולוגיות ומשברים

אך מבדיקה של ערוץ 10 עולה כי יש לנו דרכים לייצור מים בהישג יד, ואנחנו רק צריכים להתחיל לייצר אותם. הבעיה הגדולה- כולם מתעלמים מהאפשרות.
»עוד על דרכי ייצור מים והמחדל ביישום שלהן

מה חדש?

בשבוע האחרון נודע כי רשות הטבע והגנים תסייע לרשות המים בפעולות ניטור ופיקוח, אחרי פגישה בין מנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, למנכ"ל רשות הטבע והגנים אלי אמיתי. לאור צעדים חריפים שינקטו להגבלת השימוש במים – ביקשה רשות המים את סיועה של רשות הטבע והגנים בניטור תצרוכת המים וכן בפיקוח ואכיפה בתחומים כגון: תפיסות מים לא חוקיות, הטיות נחלים, שימושי השקיה אסורים לנוי ציבורי ופרטי וכד'.

ואצל מגדלי ההדרים? ארגון מגדלי ההדרים הודיע כי בכוונת הענף לנטוע השנה כ - 10,000 דונם של זנים חדשים, שיחליפו זנים ישנים ופחות כלכלים. צריכת המים של מטע צעיר היא נמוכה כך שעם השלמת תוכנית ניצול כל המים המושבים והתחלת ההתפלה הענף ימצא בנקודת זינוק טובה לשנים הבאות.

חברת מקורות פרסמה בתחילת השבוע מכרז להקמת מרכז להתפלת מי ים באשדוד. אך המפעל צפוי להתחיל לפעול רק ב-2012, ועד אז הכנרת צפויה לצנוח אל מתחת לקו השחור, וישראל תשרור במשבר מים קשה במיוחד.

מה אתם יכולים לעשות?

רשות המים מתכננת להפיץ חסכמים לחיסכון במים אל משקי הבית בישראל. ההפצה תעירך ככל הנראה דרך מערך ההפצה של העיתונים השונים. נשקלת גם הפצה דרך מתנדבי תנועות הנוער.

אך עד שהרשות תפעל בעניין, וכל עוד המים הולכים ומתאדים, אתם מוזמנים לרכוש לכם חסכמים למקלחת ולברז הכיור, כדי לתרום את תרומתכם בהצלת משק המים של ישראל.

חזרה לירוק חי

מה מזג האוויר הצפוי