בחירות נקיות

המועצה לישראל יפה קוראה למפלגות לקיים בחירות נקיות וידידותיות לסביבה, תוך עמידה בתקנות הקבועות החוק

המועצה לישראל יפה פנתה אתמול אל ראשי מטות הבחירות, בקריאה: "לימדו נא כהלכה את מערכת החוקים להם יש לציית על מנת לקיים תעמולת בחירות סביבתית ונקייה והורו על הקפדה הדוקה במשימות התעמולה שמבצעים פעילי מפלגתכם."

המכתב הדחוף הגיע למטות 34 המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת ה-18, בדרישה ליישם את האמור בחוק ולהימנע מעוולות סביבתיות.

מערכת בחירות מאופיינת לרוב בכרוזי נייר, פתקי בחירות, ניירת פרסומית, סטיקרים, כרזות ועוד חומרי תעמולה אשר מעדיפים את העברת המסרים הפוליטיים על חשבון ניקיון וחזות הסביבה.

מנכ"ל המועצה, אשר סגל, מדגיש כי האחריות בדבר ניקיון רשות הרבים, ככל שהדבר נוגע לחומרי תעמולה המופצים לקידום ענייניה, מוטלת על המפלגות, ועל-כן עליהן להיערך היטב למניעת עוולות סביבתיות. לטענת המועצה ניתן לנהל הליכים דמוקרטיים בלא שיבואו על חשבון איכות הסביבה, ודורש מראשי המטות לפעול מראש למניעת תעמולה פיראטית.

מה אפשר לעשות בנידון?

במהלך תקופת הבחירות הארציות תעמיד המועצה לישראל יפה מטה מיוחד, אשר במסגרתו יעבירו מאות מתנדבי המועצה, הפרוסים ארצית, דיווחים מצולמים של מפלגות מלכלכות. דיווחים אלו יועברו בזמן אמת לגורמי אכיפה נוספים ולתקשורת.

לדברי אשל סגל, מנכ"ל המועצה לישראל יפה: "אין שום סיבה הגיונית לכך שהצלחת תעמולת בחירות תעמוד ביחס הפוך לשמירה על הסביבה. אנו מצפים כי העומדים בראש המטות יכירו בגודל האחריות המוטלת עליהם בעניין זה, וידאגו שאכן המטה בראשו הם עומדים, לא ייצור נזק סביבתי. יש לזכור כי גם הציבור איננו סובלני ואינו רואה בעין יפה הפרות סדר וחוק שמייצרת תעמולת בחירות. אני קורא כבר עתה לכל גורמי אכיפת החוק, ברמה הארצית והמקומית, לאמץ כללי פעולה נוקשים כנגד העוברים על החוק ופוגעים לשם כך בסביבה. המועצה לישראל יפה תחשוף עבירות תעמולה כאלו על בסיס שוטף בפני הציבור ותוקיע עבריינים סביבתיים".

חוקים, רבותיי

פירוט החוקים בהם צריכות לעמוד המפלגות:

חוק שמירת הניקיון, התשמ"ד 1984 – עיקרו: איסור על אדם ללכלך את רשות הרבים, כולל הדבקת ו/או תליית מודעה שלא כדין.
חוק הדרכים (שילוט), תשכ"ו – 1966 – עיקרו: איסור על התקנת שילוט הנראה לעיני הנוהג בדרך בין עירונית.
חוק הבחירות (דרכי תעמולה) תש"ט – 1959 – עיקרו: הדבקת מודעות על לוחות מודעות ייעודיות, שנקבעו ע"י הרשות המקומית, כולל פרסום חוצות על גבי מתקן פרסום חוצות בלבד.
חוק העונשין, תשל"ז – 1977 – עיקרו: איסור השחתת פני מקרקעין.

פירוט החוקים במלואם באתר המועצה לישראל יפה.

עוד ב-nana10:

בקיץ לא נשקה את הדשא - איסור השקיית הדשאים מתרחב»

התנועה הירוקה מתאחדת עם מימד- עתיד ירוק יותר בפוליטיקה?»

למה לבזבז נייר על פוסטרים ופתקי בחירות? מדריך המיחזור של ירושלים»