מחזר את עצמך

המועצה לישראל יפה מקדמת פרויקט חדשני להרחבת היקף המיחזור בישראל, הכולל הפרדת אשפה ביתית

המועצה לישראל יפה מקדמת, בשיתוף עיריית תל אביב, מערך ניסיוני להפרדת האשפה הביתית על ידי הצרכנים, לראשונה בישראל בסביבה של בניה רוויה.

מטרת הפרויקט היא להפחית בצורה משמעותית את כמות האשפה הנקברת במטמנות. לפי התחזיות הנוכחיות יתמלאו המטמנות המסודרות בישראל עד תומן כבר בשנת 2011.

יצירת מטמנות חדשות משמעותה קיצוץ בשטחים פתוחים ופגיעה אפשרית בקרקעות ובמי התהום, משאבים רגישים שגם כך נמצאים בחוסר בישראל. בעזרת הפרדת האשפה לשני מסלולים – יבש ורטוב, יהיה אפשר להקטין את כמות האשפה המוטמנת בלמעלה מ-50%.

בישראל 40% ממשקל האשפה המוטמנת כיום היא אשפה אורגנית אותה ניתן להפוך לקומפוסט (דשן) או להפיק ממנה אנרגיה, לכן אין צורך לטמון אותה באדמה. על הכמות הזאת יש להוסיף את הנייר והבקבוקים, שכבר קיימת תשתית למיחזורם אך בהיקף שיכול עוד לגדול.

איך זה יעבוד?

המערך הניסיוני שיוקם בשכונת רמת אביב ג', יתבסס על הפרדת האשפה במקור על ידי התושבים לאשפה יבשה הכוללת נייר, בקבוקים, אריזות למיניהם וכד' ואשפה רטובה שתכיל בעיקרה שאריות מזון. הפסולת הרטובה תיאסף בשקיות מפלסטיק מתכלה אשר ביכולתן להתכלות תוך זמן קצר ביחד עם האשפה האורגנית.

מכיוון שהפרויקט דורש שינוי התנהגותי מצד התושבים, מתנהל הפרויקט בשיתוף עם תושבי השכונה הן בקבלת ההחלטות והן ביישומן. המועצה לישראל יפה תלווה את תושבי השכונה ותדאג להטמעת השינוי בצורה חלקה ויעילה.

כבר בתחילת שנת הלימודים החלו מדריכי המועצה לישראל יפה להעביר הדרכות לתלמידים בשכונה בנושא פסולת, מיחזור, יצירת קומפוסט ונושאים סביבתיים נוספים, על מנת להחדיר את הנושא למודעות התלמידים ולגייסם לפרויקט.

בבית הספר בשכונה אף הוצב קומפוסטר אליו מגיעה האשפה המופרדת בבית הספר באמצעות שקיות מתכלות שנתרמו על ידי המועצה.

עוד ב-nana10:

מדריך מחזור סוללות בתל אביב»

הכנסת דנה במיחזור בקבוקי ליטר וחצי»

דברים שלא ידענו על מחזור»