מפקד אוכלוסין גם לציפורים

מאות צפרים וחובבי טבע הצטרפו לאנשי רשות הטבע והגנים במפקד עופות המים הבינלאומי השנתי

מאות צפרים וחובבי טבע הצטרפו במהלך סוף השבוע לעשרות אנשי רשות הטבע והגנים - אקולוגים, פקחים, מדריכים ומנהלים, ויצאו לקיים את מפקד עופות המים הארצי, אשר נערך במקביל בעשרות מדינות בעולם, וזאת במטרה לספק אומדן של גודל אוכלוסיות עופות המים ולנטר שינויים בגודלן.

מפקד עופות המים החורפים נערך בישראל כבר יותר מארבעים שנים, החל מ-1965. למפקד קדמו מספר השתלמויות, שנועדו להעלות את יכולתם של פקחים וצפרים מתנדבים להתמודד עם זיהוי עופות מים. בימים אלו מרוכזים הנתונים, שהתקבלו מביקור ביותר מ-300 מקווי מים שונים בכל רחבי ישראל, מהצפון הרחוק ועד למפרץ אילת, ממקווים גדולים כמו אגם הכנרת ועד לבריכות איגום קטנות. אחת לארבע שנים מופק דו"ח עולמי על מצב האוכלוסיות בהוצאת ארגון Wetlands International.

אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים אמר כי "מאחר וחלק גדול מעופות המים הם מינים נודדים וחלקם רק חורפים בישראל, רק באמצעות ספירה שכזו ניתן לקבל תמונה שלמה על מצבן של אוכלוסיות, לזהות מגמות ולפעול בזמן לשימור מינים או אוכלוסיות בסכנה. בהתאם לנתונים נערכים גופי שמירת טבע לשימור מינים שנכרת בעיה במצבם באמצעות תוכניות שימור (Single Species Action Plans) עולמיות או אזוריות. כאלו קיימות כיום עבור הצח ראש הלבן, צולל ביצות, מלכישלו, אנפה מסורטטת ועוד. ברמה המקומית, מספרי עופות המים החורפים בארץ מהווים בסיס לפעילות הרשות לנקיטת צעדים ממשקיים דוגמת העלאה או הפחתה של מכסות הצייד או הכרזה על אזורים מוגנים בהם חורפים מינים בסיכון. כך למשל הוכרז השנה אזור צפון שפלת יהודה כאזור האסור בציד עופות מים על מנת להבטיח את אוכלוסיית הצחראש הלבן החורפת שם. אמנם ארגון המפקד נעשה על ידי האקולוגים המחוזיים והפקחים האזוריים של רשות הטבע והגנים, אבל אותי תמיד משמח לראות את הסיוע והשתתפות של עשרות צפרים ומתנדבים."

עוד ב-nana10:

בואו לראות את הזוכים בתחרות צילומי הציפורים»

ציפורים נודדות בקריית גת. אתם מספקים תמונות ל"היום שהיה"»

המנעלן - ציפור נכחדת. בואו להכיר את החיות הנכחדות»