בקרוב: המרכז הים תיכוני של בת ים

עירית בת-ים הכריזה על הקמת מכון מחקר אורבאני שיעסוק בסוגיות הנוגעות לביטוייה ומעמדה הייחודי של עיר השוכנת לחופיו של הים-התיכון, ובייחוד בערים ישראליות ים-תיכוניות

המכון יטפל, באופנים שונים, במושגים "עירוניות", "ים-תיכוניות" וביחסים ביניהם. פרופ' עירד מלכין מוביל את התהליך יחד עם גורי נדלר, ראש אגף תכנון אסטרטגי בעירייה.

המכון, שיהווה המשך ישיר ליוזמות עירונית רבות בהן עוסקת עיריית בת-ים, יפעל בשלושה מישורים מרכזיים:

- עשייה תרבותית רציפה הנגזרת מתכנים אלה– ימי עיון, סדנאות, תערוכות וכו'.

- מחקרים שנושאם מצוי על קו התפר שבין עירוניות לים תיכוניות כולל מחקר שטח והתנסות.

- מיסוד "התכנית הים-תיכונית" - תכנית סמסטריאלית אינטנסיבית - המיועדת לקבוצה נבחרת של חוקרים, אנשי מקצוע, תושבים ועובדי רשויות מקומיות- שתעסוק בנושאי הליבה של המכון.

השבוע התקיים כנס יסוד ראשון של המרכז בהשתתפות תושבים מבת ים, תיאורטיקנים, ואנשי רוח. בין המשתתפים: פרופ' עירד מלכין, אבירמה גולן, עתי צטרון, עופר ללוש וסיגל בר ניר.

מלכין:"בת ים היא עיר ים תיכונית ישראלית מובהקת, נקייה ממונומנטים או הקשרים היסטוריים ודתיים. היא פתוחה אל הים וזה מעצב את נופה ותרבותה. בת ים היא עיר כמידת האדם, לא גדולה מדי ורב-תרבותית להפליא. השילוב המתקיים כעת בין אוכלוסיות ממוצא שונה מזכיר את ערי הים התיכון האופייניות בעבר, כמו סלוניקי ואודסה בהן שום קבוצה לא הייתה רוב וחיבורן של הקבוצות יצר תרבות חדשה ודינאמית. בישראל בת ים היא ה"כאן ועכשיו", ללא אידיאולוגיות לאומיות וחובקות עולם, היא מבטאת יותר את תוצאותיה של הציונות מאשר את מאווייה. דווקא ה"ערבוב" הבת-ימי הוא מעלתה הגדולה. המרכז הים תיכוני בבת ים, ייתן ביטוי למרחב העירוני הים תיכוני שלה, לתרבות הנוצרת בה, ולזיקתה לערים ים תיכוניות אחרות".