מה לא בסדר בתמונה הזאת?

ביקשנו מהמועמדים לראשות עיריית תל אביב-יפו לענות על שאלה פשוטה: מה לא בסדר בתמונה שלפניכם? שלחו לנו גם אתם תמונות של משהו שמעצבן אתכם בעיר שלכם, ונעשה בשבילכם את העבודה

לרגל הבחירות המאיימות להתרחש עלינו ברשויות המקומיות, החלטנו לתפוס כמה תמונות אופייניות מחיי היומיום בערים שלנו (בעיקר אלה שמעצבנות אותנו) - ולבקש מהמועמדים המובילים לראשות העירייה להעיר עליהן ולספר לנו מה הם מתכוונים לעשות בנידון. לפני כשבוע הבאנו כאן תמונה של אלטע זאכן ברחובות יפו והשבוע אנחנו ממשיכים עם תל אביב, אך נשמח לעזרתכם לצאת מהבועה - שלחו לנו תמונות למייל, הסבירו לנו מה מפריע לכם, ואנחנו נפנה למועמדים שלכם ונדרוש תשובות לשאלות שלכם.

בנוסף - הוכיחו לנו שאתם יודעים לטקבק בשנינות; הטוקבק הזוכה בתשובה לשאלה "מה לא בסדר בתשובה הזאת?" - בהתייחס לתשובתם של המועמדים למטה, יזכה לפרסום ותהילת עד במדור הבא.

והשבוע: צילום אופייני מנחל הירקון. אז מה לא בסדר בתמונה הזאת?

סיעת "עיר לכולנו" בראשות דב חנין: בתמונה הזו אפשר לראות שני מפגעים סביבתיים שמאפיינים את העיר: הירקון, אחד הנחלים המזוהמים בארץ, שרק לאחרונה אפשר היה לראות צוללנים מגיחים ממנו מכוסי בוצה מסוכנת, היה יכול להיות נחל נקי ומסודר, לרווחת כל תושבי העיר. במי הנחל צף בקבוק משקה קל, שמעבר לעובדה שמייצג את הנחל המזוהם, מייצג גם את בעיית האי-מיחזור בתל אביב-יפו.

אנחנו, ב"עיר לכולנו", מאמינים שתושבי העיר רוצים מאוד למחזר את האשפה שלהם – כל כלובי בקבוקי פלסטיק או פחי מיחזור הנייר בעיר, מתמלאים במהרה. התושבים רוצים למחזר, רק שאין להם היכן. אגב, בכלל נראה שהתושבים מעוניינים בשמירה על הסביבה, אלא שהעיריה אינה מספקת להם פתרונות יעילים ונגישים. כך מוצא בקבוק משקה קל את דרכו למי נחל הירקון, המזוהם גם כך.

רשימת "הירוקים" בראשות פאר ויסנר: מפלגת הירוקים הוקמה לפני עשר שנים בעקבות אסון גשר המכביה שבו נפגעו ספורטאים מהמים המזוהמים של הירקון. עשר שנים חלפו אך עד כה לא נעשה הרבה, למרות שהירוקים קידמו את תוכנית "גאולת הירקון" שאף זכתה לאישור של הממשלה ולתיקצוב, אך טרם יצאה אל הפועל. רשות נחל הירקון אינה פועלת לניקוי הירקון אלא לטיפוחו של הנחל ובמצב זה הירקון נשאר מזוהם למרות שיכול היה להיות אחת הפינות התיירותיות והרומנטיות בישראל.

תוכנית השיקום של נחל הירקון מבוססת, בדומה לתוכניות בנחלים אחרים, על שיפור משמעותי באיכות השפכים המטוהרים המוזרמים אליו. התוכנית גם מבוססת על הקצאת כמות מספקת משפכים אלו, כדי שבנחל תהיה זרימה גם בחודשי הקיץ. שיקום כזה יאפשר למערכת האקולוגית להתאושש ויאפשר גם פעילויות נופש ופנאי, כמו שיט.

הבקבוק בתמונה הוא הוכחה לכך שמקום שנתפס כמקום מזוהם בעיני הציבור וממשיך ל"הזדהם" על ידי הציבור באמצעותו. אם הירקון היה נקי אף אחד לא היה מעז לזרוק בקבוק ולזהמו.

הירוקים יפנו לועדת הפנים של הכנסת לקיום דיון לבדיקת מצבה של תוכנית גאולת הירקון ולאן הלך הכסף שהוקצה לה. הירוקים ימשיכו לקדם את ניקיון הנחל ולהעלאת המודעות למצבו הקשה, בין השאר על ידי בקבוקי מים שמולאו בירקון וישלחו למקבלי ההחלטות. כראש עיר יקדם פאר ויסנר את ניקיון הירוקון כחלק מתפיסה רחבה לגבי הנחל וכהמשך לפעילויות אחרות הקושרות בו ובהן הרחבת פארק הירקון לכיוון מזרח.

רשימת "לתת לחיות" בראשות ראובן לדיאנסקי: עד לתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת היווה נחל הירקון מקום בו נהגו תל אביבים רבים לשכשך במימיו ועולם מופלא של טבע עירוני ומינים רבים של חיות בר שגשגו באזורו. אולם ב-30 השנים האחרונות הפך הנחל, בחסות עיריית תל אביב והממשלה, לתעלת ביוב אחת גדולה שהסחי והזיהום הם ממאפייניו המרכזיים.

הבקבוק הצף במי הביבים של נחל הירקון ממחיש את הקשר הבל יינתק, אותו מבקשת "לתת לחיות" להדגיש, בין איכות סביבה-איכות חיים-בעלי חיים. הרס הטבע העירוני וחיסולם של מיני בעלי החיים שחיים בסביבה האורבנית פוגע באופן אנוש באיכות החיים ובזכותנו כתושבים לסביבה נקייה.

"לתת לחיות" תפעל באופן הנחרץ ביותר נגד המשך זיהום נחל הירקון והים בת"א-יפו והסביבה. נכון להיום, היתרי זיהום והטלה למקורות מים ניתנים בקלות בלתי נסבלת, כאשר לעיתים המזהמות היא העירייה עצמה. בנוסף, אנו נפעל להגברת האכיפה העירונית על מזהמים, כי רק עונשים כבדים יגרמו למזהם הפוטנציאלי להימנע מזריקת הבקבוק הבא למים. מדיניות של פגיעה בתושבי העיר ולצידה התעשרות המזהמים הגדולים פסולה בעינינו ו"לתת לחיות" מתחייבת להיאבק בה.

רשימת מרצ בראשות מיטל להבי: מה שלא בסדר בתמונה הזאת הוא שנחל הירקון, הנחל הגדול ביותר מנחלי החוף, הפך ברבות השנים להיות אחד מהנחלים המזוהמים במדינה וכך במרכז הארץ בעיר הגדולה תל-אביב-יפו, ערך טבע מרכזי הוא לא רק מסוכן לבריאות אלא גם מכוער לעין.

מה שנדרש לעשות הוא פשוט מאוד ליישם החלטות שכבר נלקחו – בינואר 2003 החליטה הממשלה על שיקום הנחל תוך 3 שנים. כיום, כמעט 6 שנים לאחר ההחלטה, רק רבע מאורך הנחל שוקם, וגם זה לא בתחום העיר ת"א-יפו. עיריית ת"א-יפו התחייבה להעביר סכום של 13.2 מיליון ₪ לשיקום הנחל, מתוך זה הוקצה בתקציב העירוני סכום של 1.2 מיליון ₪ בלבד להעברה לטובת שיקום הנחל! חזון "גאולת הירקון" הוא לא חלום, הוא אפשרי! בקדנציה הבאה מרצ חזקה תדאג להעברת התקציב המוסכם וחזון "גאולת הירקון" יקרום סופסוף עור וגידים. כך לא נצטרך לראות כיעור כזה בנחל שהוא מסמלי העיר. אני תקווה שעוד בימינו נוכל לא רק להנות מהנוף אלא גם מהמים.

וכמובטח, הטוקבקיסט הזוכה ממה לא בסדר בתמונה הזאת מהשבוע שעבר הוא "תל אביבי", שהוציא את חמתו על ראש העיר הנוכחי וסגנו: " הבעיה בתמונה הזו וגם בזו שקדמה לה (המגדל בנו``צ) היא ראש העירייה רון חולדאי וסגנו פאר ויסנר מהירוקים ($$$) שמנהלים את העירייה בהתנשאות, אטימות ואדישות כלפי התושבים. אז שלא יעבדו עליכם !!!"