"צאו מהבועה כבר": טור דעה של נער נגד תחנת הכוח הפחמית באשקלון

לאסף סויסה, תלמיד ישיבה בן 17 באשקלון, נמאס מהאדישות. אסף מגייס את הנוער בעיר להצטרף למאבק בתחנה הפחמית השלישית בעיר: טור דעה אופטימי

אני מתקרב לגיל 17, ובתקופה האחרונה נמצא בעיצומם של שיעורי הנהיגה שלי. לא מזמן, באחד מהשיעורים האחרונים, לקח אותי מורה הנהיגה לאזור התעשייה הדרומי בעירי אשקלון, קרוב לתחנת הכוח. תוך כדי נסיעה התחלתי לחשוב על תחנת הכוח הפחמית השלישית בעיר ועל ההשלכות המסוכנות הנובעות ממנה לנו, לתושבי העיר אשקלון בכלל ובפרט לחבריי ולי, הנוער בעיר, דור העתיד שאמור לספוג את מרבית הנזקים שתיצור פה עוד תחנת כוח פחמית.

נכון, לכולנו בתקופה הזו יש דברים נורא חשובים על הראש, ולחלק מבני הנוער בארץ לא יצא באמת להקדיש שנייה למחשבה על הנושא הזה, אבל הגיע הזמן שנעשה את זה: החודש הנוכחי נקבע כחודש שבו אנו התושבים יכולים להביע את דעתנו בנושא הזה, וחשוב מאוד שנתגייס למאבק. בסופו של דבר מי שיאלץ לשלם את המחיר על אוזלת היד של הממשלה זה אנחנו.

מי, לעזאזל, צריך את זה?

תחנת כוח פחמית נוספת מסוכנת לבריאות האוכלוסייה המתגוררת בעיר אשקלון וביישובים הסמוכים לה. החומרים הנפלטים תוך כדי שריפת הפחם הם מסוכנים ביותר וידועים כגורמים למחלות נשימה קשות, ואף למחלת הסרטן. אל תשלו את עצמכם, הפחם הורג! מחקרים הראו כי מאז תחילת פעילותה של תחנת הכוח הפחמית הראשונה באשקלון חלה עלייה בקרב מספר הילדים החולים במחלות נשימה. אני בטוח כי אף הורה לא מוכן לשים את בריאות היקרים לו, הילדים שלו, בסכנה. משרד הבריאות הודיע לאחרונה כי תחנת כוח פחמית שלישית באשקלון תגרום לעלייה משמעותית בתחלואה בקרב תושבי האזור.

כמו כן, החלופות העומדות כעת לרשות הממשלה הן ברות ביצוע, כך שהקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון באמת לא הכרחית. אם משק האנרגיה של מדינת ישראל נמצא במשבר, יש לדרוש ולצפות מהממשלה להוביל מהלך להתייעלות של משק האנרגיה. מדינת ישראל היא מהמובילות בעולם בתחום ניצול אנרגיית השמש לחימום ולהפקת אנרגיה, מדענים ישראלים עושים חיל בחו"ל ביישום תוכניות בנושא הפקת אנרגיה סולארית. אומנם שוויץ או קנדה אנחנו לא, מפלי מים ונהרות לא זורמים כאן בכל מקום, אבל עד שניתן לנצל משאב טבעי שמדינת ישראל בורכה בו, אנחנו לא עושים זאת.

לא פעיל, אקטיבי

למען האמת, אני לא פעיל מרכזי בנושא איכות הסביבה, אף פעם לא זיהו אותי כירוק וגם אף פעם לא התגייסתי למאבקים בנושאים מעין אלו, אך בנושא הזה היה חשוב לי ולמועצת הנוער העירונית להתגייס למאבק. בימים אלו עוברים נציגי מועצת הנוער העירונית בבתי הספר התיכוניים בעיר במטרה לעורר את הנושא בקרב בני הנוער ולהחתים את בני הנוער על עצומה כנגד הקמת תחנת הכוח הנוספת. אני זוכה לתגובות מתעניינות בקרב בני הנוער, מה שנותן לי תקווה להמשיך. ביום ראשון הקרוב, 5 באוקטובר, יהיו בני הנוער באשקלון חלק ממבצע "גמר חתימה טובה", מבצע ארצי שמטרתו לגייס התנגדויות לתחנה הפחמית. התנגדויות אלו תשלחנה לועדה לתשתיות לאומיות ויש בכוחן לעכב את בניית התחנה. אני קורא לציבור, ובמיוחד לבני הנוער שהקול שלהם חזק ומשפיע, לחתום על התנגדות.

אסיים בכך שבתפילת ערב החג מברכים "תכלה שנה וקללותיה" ומיד לאחר מכן "תחל שנה וברכותיה", מי ייתן וגזרת הקמת תחנת הכוח הפחמית השלישית באשקלון תתבטל בע"ה ושתתחדש עלינו ועל כל בית ישראל שנה טובה ומתוקה.

ההתנגדות הכתובה נגד התחנה הפחמית תצא לדרך ביום ראשון ה-5 באוקטובר. ניתן להצטרף למאבק בדרכים הבאות:
• לכתוב בשפה חופשית ולשלוח אל: הועדה לתשתיות לאומיות, ועדת המשנה להתנגדויות, רח' יפו 232, ת.ז 360178, ירושלים.
• לחתום על טופס ההחתמה בדוכנים ברחבי הארץ.
• לחתום על טופס מקוון באינטרנט בכתובת: http://www.ashkelon.muni.il/power.asp

עוד בחיים בירוק
"בלתי סבירה באופן קיצוני" - על התחנה הפחמית הנוספת באשקלון
כרוניקה של מוות ידוע מראש - עתיד הפחם בישראל יציב מאי פעם