יום התחבורה הציבורית: תמונות ופתרונים

מיליארד שקל בהשקעות וירידה בנוסעים בתחבורה ציבורית: יום התחבורה הציבורית החמישי התקיים אתמול, עם אירועים ונתונים שניסו לא להשאיר אתכם אדישים

אתמול (שלישי) צוין בישראל יום התחבורה הציבורית ה-5, יוזמה מקומית של ארגון "תחבורה היום ומחר", החברה להגנת הטבע וארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה", במקביל לשבוע הניידות האירופי.

מי ומה ביום התחבורה

פעילי מגמה ירוקה ותלמידי בית הספר הדמוקרטי בתל אביב צעדו ברחוב אבן גבירול בתל אביב, ב"סיור בעקבות עיר הפיח", שארגנה מגמה ירוקה, במסגרת יום תחבורה ציבורית בארץ. בסיור, הסביר המדריך לילדים מהן בעיות התחבורה הציבורית בעיר. הילדים תלו על תחנות האוטובוס שלטים המסבירים מה חסר, לדוגמא- "כאן צריכה להופיע מפת הקווים" ו-"כאן צריכים להיות מקומות ישיבה נוספים ולא פרסומות", "כאן צריך להופיע שם התחנה" וכדומה. הילדים נשאו שלטים וחילקו לעוברים ושבים גלויות שתשלחנה למועמדי ראשות עירית תל אביב, בהן השאלה- מה את/ה מתכוון לעשות כדי להוציא את תל אביב מהפקק?

במקביל, בכיכר ציון שבירושלים נערך הפנינג תחבורה ציבורית, בו השיקו פעילים את קמפיין הבחירות של "אוטובוס" לראשות העיר. הפעילות כללה הצבת קלפי בכיכר ציון, בה תושבי העיר שילשלו פתק ובו כתוב: "בוחרים בתחבורה ציבורית!" בנוסף, התושבים חתמו על טופס להגשת מועמדות לראשות העיר של "אוטובוס", אותו יגישו פעילי מגמה ירוקה לרשם המפלגות בירושלים. פעילי מגמה ירוקה הדגישו במהלך הפעילויות כי: "חייב שיקרה פה מהפך בתפיסה של תחבורה ציבורית, החל מהרשות המקומית ועד למשרד התחבורה והממשלה. אנו קוראים לתושבים לבדוק היטב את המצע של כל המועמדים לראשות העיר, לראות מה גישתם לנושא ולהצביע בהתאם, למי שיוציא אותנו מהפקק."

מי יציל את הכסף שלי?

בשנת 2001 פרסם משרד התחבורה כי ב-3 השנים הבאות, 2002 עד 2005, יושקעו מעל למיליארד שקלים בנתיבים לתחבורה ציבורית בערים. בנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2007 עולה כי משנת 2000 לא חלה כל עלייה במספר האוטובוסים, תפוסתם או בנסועה (מס' קילומטרים לנוסע). בהתחשב בעובדה שחל גידול במספר תושבי המדינה, הנתונים מעידים על ירידה באחוז המשתמשים באוטובוסים. כתבה מקיפה שפורסמה במוסף סופשבוע האחרון של מעריב (20 בספטמבר, שרה ליבוביץ-דר ), חשפה את סיפורה הכבד של הרכבת הקלה, נכון להיום וגם בעתיד הקרוב, בשלושת הערים הגדולות בישראל. למרות תוכניות מפורטות והשקעות רבות מכספי הציבור, לא קיימת חלופה ראויה לרכב הפרטי.

דווקא בתחום אחר של התחבורה הציבורית הנתונים מעודדים: מאז החלה לפעול רכבת הפרברים עלה מספר הנוסעים ברכבת משישה מיליון ל-30 מיליון בשנה. כ-40% מהאוכלוסייה נוהגים כיום להשתמש בה, אך חריגות תקציביות ברכבת והתנגדות האוצר להגדלת התקציב, יוצרים מצב המסכן את המשך פיתוחה של המערכת. כדוגמא: רק לאחרונה שקלו שם לבטל את הקו המתוכנן מאשקלון לבאר שבע דרך שדרות, אופקים ונתיבות.

תנו לנשום!

זיהום האוויר, כתוצאה משרפת דלקים לתחבורה, הוא בעיה קשה עמה מתמודדים בכל העולם. בתל אביב-יפו לבדה, שמקור זיהום האוויר העיקרי בה נובע מלמעלה מחצי מיליון כלי הרכב הנוסעים בה מדי יום, מתים מדי שנה למעלה מ-1000 איש.

בשנים האחרונות, למרות שיפור באיכות הדלקים וביצועיי המנועים, לא חלה בישראל ירידה בכמות החלקיקים המזהמים הנפלטים לאוויר. באירופה לעומת זאת, מרבית המדינות מציגות נתונים מדהימים של הפחתה בזיהום, בחלקן בשיעורים של 60% על פני 15 שנים. לטענת דפנה מישורי, דוקטורנטית בטכניון בתחום תכנון תחבורה וזיהום אוויר, הסיבה לכך נעוצה בעלייה מתמדת במספר כלי הרכב, במספר הנהגים ובנסועה. בזמן שבערי אירופה ננקטים צעדים מרחיקי לכת למניעת כניסת כלי רכב פרטיים ומזהמים לעיר ובמתן תחליף יעיל לשימוש בו, בישראל קיימות תוכניות כאלה רק במגירה. כבישים חדשים נסללים, חניונים נבנים בזמן שהתחבורה הציבורית מסורבלת ומקרטעת. כל אלה מעודדים את השימוש ברכב הפרטי והנוח.

ישראל היא לא עולם שלישי

בעולם הגדול קיימות היום מספר ערים שהצליחו לשנות את המצב, בסרטו של ניצן הורוביץ "אגדה אורבנית" אפשר לראות איך הצליחה קוריטיבה בברזיל להפוך לעיר יותר טובה בעזרת ראש עירייה אחד, חיים לרנר, ומערכת תחבורה ציבורית יעילה. גם בבוגוטה שבקולומביה, עיר בת למעלה מ-7 מיליון תושבים התמודדו עם אותה בעיה של כבישים פקוקים וזיהום אוויר. ראש העירייה שם, אנריקה פנלוסה, לאחר שהתייעץ עם מומחי תחבורה מארה"ב שהמליצו לו לחסל את התקציב על מערכת של כבישים מהירים ומחלפים עיליים, שנועדה לשרת רק מיליון בעלי רכבים, בחר להשקיע ולעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה.

לכן, במקביל לסיור שיקיימו - ולקראת הבחירות לרשויות המקומיות - מתכוונים במגמה ירוקה להחתים תושבים על גלויה הפונה למועמד הנבחר שלהם בקריאה להשקיע זמן ומשאבים בשיפור מערך התחבורה הציבורית והפיכתה לחלופה אמיתית לתחבורה הפרטית .

עוד בחיים בירוק
פקק וחומה סביב לו
אפילו אגרת גודש אין פה