החינוך בזבל

תחקיר nana10: תלמידי בית הספר לבנים בשועפט לומדים בכיתות צפופות, ללא מזגנים, עם מפעל סמוך שאדיו המבחילים מבריחים אותם הביתה. משרד הבריאות מסכים שיש ליקויים תבראותיים, המשרד להגנת הסביבה מודה שסמיכות המפעל לבית הספר "אינו ראוי", ובעיריית ירושלים לא מבינים על מה המהומה. התלמידים, בינתיים, בבית

בשנה שעברה, תלמידי "בית הספר לבנים שועפט" נאלצו לנסוע ממחנה הפליטים בו הם מתגוררים עד לשכונת שועפט בכדי ללמוד בבית הספר. בכדי לחסוך לילדים את הנסיעות וטרטורי מעבר הגבול, הבטיחה להם מחלקת החינוך בעיריית אבו גוש בית ספר חדש. אחוזי התרגשות הם הגיעו לכיתות עם פתיחת שנת הלימודים, לפני כעשרה ימים, ועיניהם חשכו: בית הספר החדש שלהם, במרכז התעשייתי של שועפט, ממוקם ליד מפעל "כורדייה" המייצר מכסי ביוב, אדיו המבחילים נישאים באוויר לתוך הכיתות, השירותים וחצר בית הספר.

"כשהייתי ילד" מספר יוסוף (שם בדוי), אחד המורים בבית הספר. "הייתי מגיע למקום הזה עם אחי בכדי לראות את הפרות שחולבים שם. כמו שזה היה אז, כך זה גם נראה היום: חשוך, בלי חלונות, בלי מזגנים או אפילו מאווררים. אני ישבתי בבית הספר יום אחד ופשוט לא יכולתי לנשום". לטענת יוסוף, ההבטחות זרמו מכל כיוון, אבל דבר לא נעשה: "אני לא יכול ללמד שם, אבל אני עוד יכול למצוא מקום אחר לעבוד בו. אני בוכה על הילדים האלה. את החיות הוציאו משם כי זה לא עשה להן טוב - אז עכשיו מכניסים לשם את הילדים?"

"ממש כמו בכלא"

את ההודעה על המעבר לבניין הרעוע קיבל ראש ועד ההורים, עבועבד חוסן, יומיים לפני תחילת שנת הלימודים: "אמרו לנו שיעבירו אותנו לבניין יותר טוב ופתאום אנחנו מגיעים לבניין 'החדש', יושבים בכיתות ואי אפשר לנשום. אין חלונות והמקום קטן וצפוף ואם ילד נכנס לשירותים, מריחים את מה שהוא עשה בכל בית הספר, וזה עוד אחרי שיושבים ונושמים את הזיהום אוויר של המפעל. כשרוצים לצאת להפסקה, יש לילדים חצר קטנה עם רשת מלמעלה, ממש כמו בכלא".

לאחר שבילה עם תלמידיו את יום הלימודים הראשון בבחילות וסחרחורות, החליט חוסן יחד עם שאר ההורים, שעד שהעירייה לא תעשה משהו בעניין - הם לא ישלחו את ילדיהם לבית הספר.

רוצים לנשום

בעירייה, טוען חוסן, טרטרו אותו על חשבון זמן הלימודים של הילדים היושבים בינתיים בבית: "שלחתי מכתב וביקשתי שיעשו מה שאנחנו מבקשים, אפשר לחשוב מה אנחנו מבקשים, שהילדים יוכלו לנשום ורק אז נחזיר אותם לבית הספר. לא ענו לי אז התקשרתי ואמרו לי שיש להם מכתב מהמשרד להגנת הסביבה שהמפעל לא מזהם - אז ביקשתי שישלחו לי. לא שלחו. הלכתי לשם וראיתי את המכתב, שהוא אומנם מהמשרד להגנת הסביבה, אבל לא קשור לא לבית הספר ולא למפעל. ביקשתי ממחלקת החינוך בעירייה שיבואו לשבת, כמו שאני ישבתי בכיתה משבע בבוקר ועד שתיים בצהריים ונראה אם הם יצליחו לנשום". אנשי מחלקת החינוך באבו גוש אכן הגיעו למקום, ולפי עדותו של חוסן, "לא רק שהם לא הצליחו לשבת בכיתה, הם עמדו שם לרגע ומיד יצאו החוצה".

משרד הבריאות: "המבנה אינו מתאים לייעודו"

אותו ביקור של אנשי העירייה בבית הספר לא הניב פירות מיידים. ביום ראשון האחרון, הפגינו הורים ומורים מבית הספר בכיכר ספרא מול עיריית ירושלים. נכון להיום, הילדים עדיין בבית: "הבהרתי להם חד וחלק שאם הם יביאו לי אישורים ממשרד הבריאות ומהמשרד להגנת הסביבה, שלא נגרמת שום סכנה לילדים שיושבים בכיתות, אני מחזיר מייד את הילדים לבית הספר".

במשרד החינוך הפנו אותנו לעיריית ירושלים, שם דווקא טוענים שהכל בסדר: "העירייה השקיעה משאבים רבים להכשרת מבנה לבית הספר היסודי עבור התלמידים. במתחם הוכשרו תנאים שיאפשרו קיום לימודים באופן תקין ובמקביל בעלי המפעל הבטיחו להימנע מהפעלת המכונות בשעות הלימודים".

מדבריהם של נציגי משרד הבריאות, עם זאת, עולה תמונה שונה לגמרי. יום לאחר שנתקבלה התלונה בלשכת הבריאות המחוזית ירושלים בדבר התנאים בבית הספר, נערכה שם ביקורת, בה נתגלו "ליקויים תברואיים," כפי שמסרו נציגי המשרד ל-nana10; "בעקבותיה נמסר לממונים במנח"י (מחלקת החינוך בעירית ירושלים) ובמשרד החינוך, הגופים האחראים על התשתית במוסדות החינוך, כי בית הספר נמצא במבנה שאינו מתאים לייעודו. מכיוון שבסביבת המוסד אף נמצאו מפגעים סביבתיים, המשרד יידע את האחראים על איכות הסביבה בעניין".

המשרד להגנת הסביבה: "לא ראוי למקם בית ספר שם"

במשרד להגנת הסביבה מסכימים כי "לא ראוי למקם בית ספר בסמוך למפעל תעשייתי מסוג זה", אך מציינים כי "החלטה בדבר פתיחה או סגירה של בתי ספר אינה מסמכויות המשרד להגנת הסביבה." תגובתו המלאה השל המשרד להגנת הסביבה מוכיחה, שוב, את הקלות הבלתי נסבלת של הביורוקרטיה במדינת ישראל, בעיקר אם אתה לא בן הלאום הנכון; העובדה כי המשרד מודע לכך שמיקום בית הספר אינו ראוי, רק מחריפה את הרושם: "המפעל "כורדייה" נמצא באזור תעשייה המורשה על פי חוק התכנון והבנייה. המפעל פועל עם היתר בנייה ורישיון עסק כדין. בחודש אוגוסט נתקבלו תוצאות של מדידות שנעשו במפעל והתוצאות עומדות בתקנים המותרים למפעלי תעשייה. המבנה הסמוך למפעל אינו מיועד למוסד ציבור (בית ספר) על פי חוק התכנון והבנייה. יש לציין שסוגיות כגון אלה צריכות להיבחן ע"י וועדות התכנון והבנייה שם נשקלים מכלול השיקולים לאישור ייעוד קרקע ושם ניתן לקבל אישור לשינויי ייעוד הקרקע."