לראשונה בישראל: יחולץ וישומר שלד של לווייתן שנסחף לחוף אשקלון

לראשונה בארץ: הלווייתן שנסחף לחוף אשקלון בפברואר השנה, יחולץ וישומר, ועצמותיו יוצגו וישמשו למחקר. מדוע מגיעים לווייתנים לחופי ישראל, ואיך אנחנו יכולים ללמוד מזה על היונק המרהיב?

24 מטרים: זהו אורכו של בעל החיים הגדול ביותר שחי אי פעם על כדור הארץ. הלוויתן המצוי, בעל חיים ימי בן זמננו, גדול בהרבה ממידתם המשוערת של הדינוזאורים. "רובנו לא יכולים להימצא ליד בעל חיים בסדר גודל כזה בטבע" אומר אביעד שיינין, יו"ר מחמל"י, מרכז המתנדבים לחקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים בישראל, "ולכן אנחנו מאוד מתרגשים מההזדמנות להציג שלד של לוויתן מצוי לציבור הרחב".

השלד השלם והמשומר, שצפוי להגיע לתצוגה באוניברסיטת חיפה באביב הקרוב, עומד להיות פריט ראשון מסוגו במזרח הים התיכון. "מאז שהחל התיעוד של היונקים הימיים שמגיעים לחופי ישראל", אומר שיינין, "לא שומר עדיין אף שלד בצורה מלאה. מכיוון שמדובר באחד מבעלי החיים הנדירים שקיימים כיום, זה צפוי להיות אחד המוצגים הביולוגיים המעניינים ביותר בארץ".

בפעם הראשונה בישראל: שימור שלד

הפרויקט של שימור והרכבת גופת הלוויתן שנמצאה סמוך לחוף אשקלון בפברואר 2008 לחדשות יחל מיד לאחר שתושלם העבודה על שימור שלד של לוויתן צעיר יותר, שנסחף למפרץ חיפה בפברואר 2007. "הלוויתן שהגיע לחיפה צעיר יותר, בן עשרה או שמונה חודשים, ולכן העצמות שלו רכות יותר. הכוונה היא לעבוד עכשיו על השלד הצעיר כדי לפתח את הטכניקה ולהסיק מסקנות לקראת שימור השלד של הלוויתן הבוגר."

הירקבות, חילוץ, הרכבה

הפעילות מבוצעת בשיתוף פעולה של מחמל"י והיחידה לחקר ציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה. בשלב הראשון, לאחר שנתגלתה הגופה, שלו אותה מתנדבי מחמל"י מהמפרץ, והיא הועברה לקבורה בשמורת חוף הבונים. כעת, הערכות החוקרים הן שתהליך הירקבות הרקמות הרכות הושלם, וניתן לחפור ולחלץ את השלד. צוות המתנדבים צפוי להוציא את השלד בשבוע הבא, אז יחל תהליך הטיפול והשימור. במחמל"י מעריכים שבשל גובה העלויות ומורכבות התהליך, השלד הצעיר יורכב כנראה בצורה חלקית בלבד, ויתווסף למאגר השלדים המחקרי של אוניברסיטת חיפה.

סיפורו של הלוויתן שהגיע לחוף אשקלון הוא דוגמא לאחת הסכנות העיקריות הנשקפות כיום לאוכלוסיית היונקים הימים. "בעבר, נפגעו בעלי החיים הללו בעיקר מפני שהם היו נלכדים בטעות ברשתות צפות שיועדו לדיג טונה" מסביר שיינין "החקיקה שהגבילה את פיזור הרשתות שיפרה את המצב, אבל טרם נמצא פיתרון לבעיית ההיתקלות בכלי שיט גדולים. הלוויתן שהגיע לאשקלון נפצע כשהתנגש בספינה, וחצי מזנבו רוסק לחלוטין. לאחר התאונה, שחה הלוויתן לעבר החוף, ומת זמן קצר לאחר מכן".

חיפוש החוף: תופעה לא מוסברת

בארבע השנים האחרונות, שלוש גופות של לוויתנים נתגלו ליד חופי ישראל. מדוע בעצם לוויתנים חולים או פצועים מתקרבים אל החוף? "מדובר בתופעה מעניינת שחוזרת על עצמה," מסביר שיניין "בכל חורף מתגלה גופת לוויתן, שמת קרוב לחופי ישראל. בכל המקרים זה היה זכר צעיר. לווייתנים במצב מצוקה שוחים לכיוון החוף, ואחד ההסברים המשוערים לכך הוא שיונק שנפגע חושש שלא יוכל להגיע אל פני הים כדי לנשום. זה מסביר מדוע הגופות נמצאות בסביבה של מים רדודים, אבל מה שהחוקרים מנסים לבדוק זה אילו שינויים אקולוגיים בשנים האחרונות גרמו לכך שהם מגיעים דווקא לאזור שלנו".

עוד בחיים בירוק
לוויתן ענק מת בחוף אשקלון
נויה נרדימון התחברה לאתר הספארי, והתמכרה